![]() [Jan Svěrák při studentských Oscarech] |
se narodil 6. 2.1965 v Žatci. Patří mezi nejvýraznější české režiséry porevolučního období. Je držitelem dvou Oscarů: prvního už za studentský film Ropáci (1989) a druhého za nejlepší cizojazyčný film Kolja (1996). Ten byl oceněn zároveň Zlatým glóbem, Velkou cenou a Cenou za nejlepší scénář na festivalu v Tokiu a šesti Českými lvy. Se svým celovečerním hraným debutem Obecná škola (1991) – rovněž podle scénáře Zdeňka Svěráka – se kdysi probojoval do oscarových nominací... Jan Svěrák vystudoval pražskou FAMU, katedru dokumentární tvorby, kterou ukončil v roce 1988. Během studií natočil filmy Sbohem, nádražíčko (1984), Však su vinař (1985) a dvě televizní cvičení: Rozhovor (1986) a Jak kominíci přinášejí štěstí (1987). Jako talent, s nímž je třeba počítat, se projevil coby autor snímku Vesmírná odysea II (1986), dramatu dvou důchodkyň ze zasněženého sídliště, v němž vzdal svůj první obdivně ironický hold americké kinematografii.
Definitivním potvrzením jeho filmařských schopností byl mystifikačně-ekologický dokument o zvláštním zvířeti ve zdevastované krajině Severních Čech. Film Ropáci (1988), natočený ve spolupráci s Krátkým filmem Praha, opět zabodoval na domácích i zahraničních festivalech (Cena Tilla Eulenspiegla na 34. Dnech krátkého filmu v Oberhausenu, Zvláštní cena poroty Zlatý drak a Cena OIRT na 25. MF krátkých filmů v Krakově, Zvláštní cena poroty a Cena novinářů na Ekofilmu 88). V roce 1989 získali Ropáci ve své kategorii i trofej nejprestižnější: studentského Oscara.
![]() |
Vstřícného přijetí ze strany diváků se dostalo i českému road movie o zeleném kabrioletu a horkých letních hrách. Nízkorozpočtový snímek Jízda (1994), jehož scénář napsal s Janem Svěrákem jeho bývalý spolužák z FAMU Martin Dostál, dosáhl od doby svého uvedení takřka kultovní obliby a je stálicí dlouhodobých žebříčků nejnavštěvovanějších titulů. Porota 30. MFF v Karlových Varech udělila Jízdě hlavní cenu Křišťálový glóbus a Jan Svěrák si odtud odvezl rovněž cenu festivalových diváků.
Začátkem 90. let se Jan Svěrák věnoval i vymýšlení a režírování reklam, které natáčel v pauzách mezi celovečerními filmy a které se s jeho dlouhometrážní tvorbou pozoruhodně proplétaly. K nejzajímavějším spotům, nesoucím pečeť autorova hravého stylu, patří například Most, decentní záznam jedné rodinné projížďky v automobilu SAAB Wallicar (spolusc. Ivan Zachariáš a tehdy osmiletá režisérova dcera Kateřina), vlastenecko-ironická upoutávka značky Czech Made (scénář a komentář Zdeněk Svěrák) i elegantní důkaz o tom, jak se po stoletích vrací japonská inspirace (Mazda Xedos, spolusc. Martin Dostál).
![]() [Jan Svěrák (vlevo) při natáčení] |