Mel Gibson se se skladatelem Jamesem Hornerem poprvé sešel u svého druhého režijního počinu Statečné srdce. Cesty těchto dvou tvůrců se střetly znovu až po jedenácti letech na Gibsonově megaprojektu Apocalypto, který zavádí diváky do prostředí dávných mayských civilizací.
Hudba s etnickými kořeny není sice Hornerova parketa, ale vzhledem k tomu, že jeho oblíbené flétny a píšťaly jsou pro tuhle hudbu typické, bylo jasné, že tato látka mu padne jako ulitá. To mohu potvrdit, zároveň není od věci upozornit Hornerovy fanoušky, že Apocalypto má hodně daleko k tomu, na co jsme od něho zvyklí – jedná asi se o jeho nejexperimentálnější a nejoriginálnější dílo za poslední pár let.
Za své zde vzala melodičnost, vzletnost a epičnost, která je v podstatě Hornerovým trademarkem a též jedním z důvodů proč je jeho hudba velice oblíbená i mimo řady soundtrackových fandů. Podobně jako mayští indiáni, i Horner tentokrát mluví dost netypickým hudebním jazykem, který ne zcela každý bude chtít akceptovat. Svým zvukem se blíží například k Zimmerově Tenké červené linii, oproti té tu chybí nutné srdce, navíc Apocalypto v některých momentech působí až dojmem jakési z nouze ctnosti (že film prostě nějakou hudbu mít musí….). I režisérovi šlo spíš o účelnost. A tak Horner experimentuje ze všech sil a když jeho hudba nemůže obejmout košatost příběhu, nahrazuje to množstvím hudebních uliček, do kterých v případě etnické hudby může zaběhnout. Úderné perkuse, které se od běžných bubínků sunou až ke zvuku kladiva a kovadliny (The Games and Escapes), šepot a řeč indiánů (Words Throught The Skyes) či jejich chorály. Zmíněné flétny a píšťaly samozřejmě neabsentují, naopak jsou jedním z nosných prvků celého soundtracku, který nenápadně podepírají i smyčce, které znějí na pozadí v téměř neznatelné frekvenci.
Jako zvukový celek je to zajímavé, i když krajně bezobsažné. Když jsem se deskou proposlouchával, hned několikrát jsem měl při kakofonickém nájezdu píšťal a smyčců v Sacrificial Process pocit, že tuhle hodinku stěží dotáhnu až do konce. Pokud je ovšem etnická hudba v rámci experimentu vašim šálkem čaje, není co řešit.
Verdikt: Pokud máte v oblibě soundtracky, kde Horner dokáže svoji hudbou převyprávět celý příběh, od Apocalypta ruce pryč.
Hodnocení: 40 %
Seznam skladeb:
01. From The Forest (1:55)
02. Tapir Hunt (1:31)
03. The Storyteller´s Dreams (3:41)
04. Holcane Attack (9:27)
05. Captives (3:06)
06. Entering The City With A Future Foretold (6:05)
07. Sacrificial Procession (3:40)
08. Words Trough The Sky – The Eclipse (5:11)
09. The Games And Escape (5:14)
10. An Elusive Quarry (2:15)
11. Frog Darts (2:45)
12. No Longer The Hunted (5:50)
13. Civilizations Brought By Sea (2:20)
14. To The Forest (7:30)
Celkový čas: 60:30