James Horner: Apocalypto – soundtrack

25. 1. 2008 - 12:56 | Téma | red

James Horner: Apocalypto – soundtrack zdroj: tisková zpráva

Mel Gibson se se skladatelem Jamesem Hornerem poprvé sešel u svého druhého režijního počinu Statečné srdce

Mel Gibson se se skladatelem Jamesem Hornerem poprvé sešel u svého druhého režijního počinu Statečné srdce. Cesty těchto dvou tvůrců se střetly znovu až po jedenácti letech na Gibsonově megaprojektu Apocalypto, který zavádí diváky do prostředí dávných mayských civilizací.

Hudba s etnickými kořeny není sice Hornerova parketa, ale vzhledem k tomu, že jeho oblíbené flétny a píšťaly jsou pro tuhle hudbu typické, bylo jasné, že tato látka mu padne jako ulitá. To mohu potvrdit, zároveň není od věci upozornit Hornerovy fanoušky, že Apocalypto má hodně daleko k tomu, na co jsme od něho zvyklí – jedná asi se o jeho nejexperimentálnější a nejoriginálnější dílo za poslední pár let.

Za své zde vzala melodičnost, vzletnost a epičnost, která je v podstatě Hornerovým trademarkem a též jedním z důvodů proč je jeho hudba velice oblíbená i mimo řady soundtrackových fandů. Podobně jako mayští indiáni, i Horner tentokrát mluví dost netypickým hudebním jazykem, který ne zcela každý bude chtít akceptovat. Svým zvukem se blíží například k Zimmerově Tenké červené linii, oproti té tu chybí nutné srdce, navíc Apocalypto v některých momentech působí až dojmem jakési z nouze ctnosti (že film prostě nějakou hudbu mít musí….). I režisérovi šlo spíš o účelnost. A tak Horner experimentuje ze všech sil a když jeho hudba nemůže obejmout košatost příběhu, nahrazuje to množstvím hudebních uliček, do kterých v případě etnické hudby může zaběhnout. Úderné perkuse, které se od běžných bubínků sunou až ke zvuku kladiva a kovadliny (The Games and Escapes), šepot a řeč indiánů (Words Throught The Skyes) či jejich chorály. Zmíněné flétny a píšťaly samozřejmě neabsentují, naopak jsou jedním z nosných prvků celého soundtracku, který nenápadně podepírají i smyčce, které znějí na pozadí v téměř neznatelné frekvenci.

Jako zvukový celek je to zajímavé, i když krajně bezobsažné. Když jsem se deskou proposlouchával, hned několikrát jsem měl při kakofonickém nájezdu píšťal a smyčců v Sacrificial Process pocit, že tuhle hodinku stěží dotáhnu až do konce. Pokud je ovšem etnická hudba v rámci experimentu vašim šálkem čaje, není co řešit.

Verdikt: Pokud máte v oblibě soundtracky, kde Horner dokáže svoji hudbou převyprávět celý příběh, od Apocalypta ruce pryč.

Hodnocení: 40 %

Seznam skladeb:
01. From The Forest (1:55)
02. Tapir Hunt (1:31)
03. The Storyteller´s Dreams (3:41)
04. Holcane Attack (9:27)
05. Captives (3:06)
06. Entering The City With A Future Foretold (6:05)
07. Sacrificial Procession (3:40)
08. Words Trough The Sky – The Eclipse (5:11)
09. The Games And Escape (5:14)
10. An Elusive Quarry (2:15)
11. Frog Darts (2:45)
12. No Longer The Hunted (5:50)
13. Civilizations Brought By Sea (2:20)
14. To The Forest (7:30)

Celkový čas: 60:30

NEJNOVĚJŠÍ ČLÁNKY

Indiana Jones 5 přidává Phoebe Waller-Bridge

Indiana Jones 5 přidává Phoebe Waller-Bridge

12. 4. 2021 | Novinky | Adam Homola

Po celé řadě odkladů a komplikací se nový Indiana Jones začne natáčet v červenci, tentokrát už snad doopravdy.
Amy Adams trpí v novém thrilleru Žena v okně na agorafobii

Amy Adams trpí v novém thrilleru Žena v okně na agorafobii

9. 4. 2021 | Trailery | Adam Homola

Nový thriller Netflixu Žena v okně s Amy Adams v hlavní roli se blíží a novým trailerem připomíná brzké vydání.
Kdo mi jde po krku postaví Angelinu Jolie proti zabijákům a lesnímu požáru

Kdo mi jde po krku postaví Angelinu Jolie proti zabijákům a lesnímu požáru

8. 4. 2021 | Trailery | Adam Homola

Warner Bros představují první trailer na nadcházející thriller Kdo mi jde po krku s Angelinou Jolie v hlavní roli.
Potvrzeno: Sylvester Stallone už v Creed III nebude

Potvrzeno: Sylvester Stallone už v Creed III nebude

7. 4. 2021 | Novinky | Adam Homola

Boxerské drama Creed bylo výborné a Stallonovi přihrálo nominaci na Oscara. Jenže teď se svou nejslavnější rolí asi definitivně končí.