Mezinárodní festival animovaných filmů Anifest se konal letos pošesté, za tuto poměrně krátkou dobu se přiřadil k našim nejvýznamnějším a také nejoblíbenějším filmovým událostem. Jeho čapí patron přilétá do jihočeské Třeboně vždy v prvním květnovém týdnu a pevně se uhnízdil i mezi ve světě uznávanými přehlídkami animované tvorby. Svědčí o tom mj. přes 1300 přihlášených snímků, z nichž bylo do devíti soutěžních kategorií vybráno 240 animovaných prací z 38 zemí. Nejpočetnější byla kupodivu francouzská kolekce, která předčila i v pořadí druhou českou a třetí britskou. Nejvíce ocenění si však tentokrát odnesla až ta počtem čtvrtá, německá – jak napovídají jména autorů bylo by pro ni ovšem přiléhavější označení evropská.
V soutěži celovečerních filmů opět uspěl domácí zástupce, a sice povídkové loutkové dílo Jana Baleje Jedné noci v jednom městě. V mnohem tvrdší konkurenci krátkometrážní kategorie byl za nejlepší film označen lotyšský snímek Ztraceni ve sněhu. Nikoli náhodou k ní náleží i držitel hlavní festivalové ceny Grand Prix, německé Nedochůdče Andrease Hykadeho. V této kategorii se našla řada jiných pozoruhodných prací jako třeba brilantní argentinský Lapsus Juana Pablo Zaramelly či španělský Stroj Bendito, kterým mezinárodní porota udělila zvláštní ceny.
Nejpočetněji obeslaná a za „hotovými“ profesionály nijak zaostávající byla sekce studentských filmů, v níž trochu překvapivě nejlépe uspěl švýcarský snímek Boltubato Mariny Rossetové. Zvláštní cenu poroty tu ještě získal belgický Strach Emiela Penderse a její zvláštní uznání německý Můj šťastný konec Milena Vitanova. Jako nejlepší byla dále vyhodnocena kolekce příspěvků belgické Vysoké školy vizuálních umění La Cambré.
Kategorie televizních filmů a seriálů nalezla laureáta v holandském originálně pojatém osvětovém mikrocyklu Nazí Mischy Kampové, zvláštním uznáním porotci poctili ještě půvabný německý Sluneční den Gila Alkabetze. Nejlepším videoklipem se stalo (v kontrastu k poněkud monotónní průvodní skladbě) rovněž německé Jablko na stromě Astrid Riegerové a Željko Vidoviče a nejlepší reklamou či znělkou kongeniální Špatná nota Craiga Wesselse z Jihoafrické republiky. V nové kategorii internetových filmů se porotě nejvíce líbil francouzský Park Hervé Marchala a Bruna Rhinna, zatímco hlasování diváků dominovala Krvavá Mary Ziny Papadopoulou. Anifest nezapomíná ani na dětskou tvorbu, kde tentokrát vyniklo kolektivní dílko Cheezy z dílny belgického Kidscamu, zvláštní uznání poroty se dostalo plastelínovým Miminkům zformovaným „předškoláky“ z francouzského Annecy.
Národní soutěž o nejlepší krátký animovaný film vyhrál suverénně Jiří Barta s novinkou Domečku vař, zvláštní uznání pak bylo uděleno filmu Exit us Josefa Lepši. Z domácích reprezentantů získal dokonce dvě ceny – města Třeboně a cenu festivalových diváků – Michal Žabka za nafukovací Paní G.
Letošní Anifest nabídl ovšem mnohem víc. Jeho předehru tvořilo silně obsazené dvoudenní mezinárodní diskusní fórum na téma Drogy a televize. V mimosoutěžní části se představila nová rakouská, španělská a v rámci visegrádského programu také maďarská, polská a slovenská animace, výběry z tvorby porotců i čestného prezidenta festivalu Belgičana Raoula Servaise, více než desítka celovečerních animovaných filmů v sekcích Cesty do fantazie, Transitions a Velká díla světové animace, zvláštní kolekce stereoskopických snímků a pro malé diváky retrospektiva Zlínské ateliéry dětem. V doprovodném programu kromě toho nechyběla setkání a besedy s tvůrci, koncerty, výstavy ani divadelní představení.
Anifest nechce být jen výroční přehlídkou české a světové animované tvorby, ale i pracovním a informačním fórem napomáhajícím jejímu vzniku a rozvoji. Proto ho provází odborný program věnovaný prezentaci filmových škol, animovaných studií, festivalů, distributorů a dalších v tomto oboru působících institucí. Samostatný seminář se letos zaměřil na komiksovou tvorbu a technologii počítačové animace. Pro nejmladší zájemce byly v celém průběhu festivalu pořádány tradiční Školičky animace.
Bohatý festivalový program do Třeboně láká stále se zyyšující počet ctitelů animované tvorby z řad profesionálů, amatérů i nejširší veřejnosti. To je jistě ta nejlepší odměna pro pořadatele Anifestu a zároveň podnět k tomu, aby jako dosud usilovali o to, aby další ročník zase o něco vylepšili.