Já Olga Hepnarová - recenze

21. 3. 2016 - 14:54 | Recenze | František Fuka

Já Olga Hepnarová - recenze zdroj: tisková zpráva

Na první pohled by se mohlo zdát, že tento film vypráví životní story Olgy Hepnarové, ale je to trochu jinak.

Pro ty mladší: Olga Hepnarová se ve svých 22 letech proslavila tím, že v nákladním automobilu úmyslně najela v Praze na chodník, zabila osm lidí a mnoho dalších zranila. Měla tu "čest" být poslední popravenou ženou Československa.

Já Olga Hepnarová je česko-slovensko-francouzsko-polský film, který je tím lepší, čím méně má společného se skutečnými událostmi.

Filmová Olga je ztrápená duše, kterou bychom mohli nazvat "introvertem", ale urazili bychom tím všechny introverty. Olga je tak nesmělá, že se bojí u pokladního okénka říct svoje jméno, aby dostala mzdu. Nejradši se zdržuje na rodinné chatce, kde je nepořádek a zima.

Olga odmítá komunikovat s rodiči i se starší sestrou, a už vůbec odmítá komunikovat s neznámými muži. Nějaký vztah by možná mít chtěla, ale pravděpodobně lesbický. Ale úplně nejradši by všechny zabila.

Film má velmi precizně budovanou a velmi pomalou atmosféru, ve které není nouze o třicetisekundové statické záběry, ve kterých se nic nepohne. Černobílé. Bez jakékoliv hudby (ani při titulcích). Je to skoro art, ale dá se to přežít.

Atmosféra komunistických sedmdesátých let je téměř dokonalá (ty kníry!) a většina filmu je působivou sondou do života mladé trosky, která byla emo attention whore už v době, kdy se tomu ještě říkalo postaru "rozmazlená kráva". Na útlou Michalina Olszanska se velice příjemně kouká (vypadá přesně tak, jak si heterosexuální muži představují sexy lesby) a z herců zaujme především Klára Melíšková jako její matka, která je zmítána mezi láskou a nenávistí.

A znovu opakuji, není to špatné, pokud jste na tyhle typy filmů, nebo pokud se rádi podívate na mladá obnažená nevyholená děvčata.

Problémy bohužel nastávají, když se tvůrci snaží tuhle atmosféru a tuhle hrdinku nějak konsolidovat s fakty ze skutečného života skutečné Olgy Hepnarové. (Wikipedie: "...poté shodila ze srázu svůj automobil značky Trabant, ke kterému měla velmi silný vztah". Film: Olga shodí ze srázu auto Trabant, o kterém vůbec nic nevíme a netušíme, proč to dělá.)

Po skutečné Olze Hepnarové se totiž dochovalo dost jejích monologů, pronesených u soudu a odeslaných do novinových redakcí, a ve filmu se vůbec nepodařilo ztvárnit, jakým způsobem se z té totálně zamlklé puťky stane "revolucionářka" s plamenými projevy (resp. duševními výblitky jako z nějakého generátoru náhodných vět). Neříkám, že taková změna není u člověka možná, ale filmu se nedaří nám důvody té změny nějak zprostředkovat.

On i ten samotný akt zabíjení je ve filmu dosti překvapivý. Hodinu je Olga ušlápnutá, zamlklá a pasivní, a najednou sedí v náklaďáku, jede po chodníku a lidí létají (mimochodem, ve filmu jede po rovném chodníku, ve skutečnosti se to stalo v příkrém srázu).

A vše následující (tedy skoro celá závěrečná třetina filmu) ničí většinu té zajímavé atmosféry a působí to, jako kdyby měli tvůrci ohledně Hepnarové nějakou svou vizi, která je následně zákeřně zničena tím, co Hepnarová opravdu řekla a udělala, a co do filmu muselo být nějak nacpáno.

P.S: Zachytil jsem nějaké glosy o tom, že se snad film snaží Hepnarovou glorifikovat. Takový dojem jsem z něj rozhodně neměl.

P.P.S: V názvu filmu skutečně není čárka po "Já".

Hodnocení: 60%

Zdroje: FFFILM

NEJNOVĚJŠÍ ČLÁNKY

Stříhala původní Star Wars, teď kritizuje nové: „Otřesné“

Stříhala původní Star Wars, teď kritizuje nové: „Otřesné“

23. 9. 2021 | Novinky | Adam Homola

Nová trilogie Star Wars je všechno, jen je jednomyslně opěvovaná. A teď se do ní pustila i editorka původní trilogie.
Ewan McGregor si pochvaluje natáčení seriálu Obi-Wan Kenobi

Ewan McGregor si pochvaluje natáčení seriálu Obi-Wan Kenobi

22. 9. 2021 | Novinky | Adam Homola

Ewan McGregor si šel pro svoji první cenu Emmy za hlavní roli v seriálu Halston a při té příležitosti zmínil i svůj aktuálně nejočekávanější projekt.
Režisér Hellboye pošle do Uličky přízraků Bradleyho Coopera a Cate Blanchett

Režisér Hellboye pošle do Uličky přízraků Bradleyho Coopera a Cate Blanchett

21. 9. 2021 | Trailery | Adam Homola

Oscarový režisér Guillermo del Toro se vrací a zase to bude o monstrech, jen o těch trochu jiných.
Tom Hanks se vrací k Applu, tentokrát s pejskem a robotem

Tom Hanks se vrací k Applu, tentokrát s pejskem a robotem

21. 9. 2021 | Trailery | Adam Homola

V novém sci-fi dramatu Finch půjde o odhodlání titulního Finche (Hanks), jednoho z posledních lidí na světě, najít nového páníčka pro svého psa Goodyear.