Hypnotizér - recenze

20. 5. 2013 16:00 - Recenze | Autor: Karel Drda

Hypnotizér - recenze Helena af Sandeberg ve filmu Hypnotizér | Zdroj: EEAP

Snímek režiséra Lasse Hallströma Hypnotizér je prý velkým zklamáním. Režisér prý svůj návrat na švédskou půdu neoslavil zrovna nejlépe. Jenže otázkou je, zda si pro svůj švédský snímek vybral tu nejlepší předlohu. Těch „prý“ se v případě tohoto snímku objevuje hned několik. Jisté je jedno, kdyby si v české kotlině neodbývala švédská kriminální vlna zrovna svůj vrchol, asi by nikoho nenapadlo snímek vůbec dávat do distribuce.

Jedné prosincové noci je ve školní tělocvičně zavražděn učitel a o několik kilometrů dál v rodinném domku pak vyvražděna surovým způsobem celá rodina. Policista Joona Lina krouží autem po městě a díky poslechu hlášení z vysílaček je u obou případů jako jeden z prvních. Vraždy v domku jím však otřesou – na místě činu navíc nalézá přiživšího hocha. Pravděpodobný svědek brutálního činu je však natolik v šoku, že nedokáže o tom, co viděl, mluvit. Na radu ošetřující lékařky povolává detektiv psychiatra Erika Mariu Barka, který mu má pomoci dopadnout vraha. Zapeklitý případ se však právě pro Barka stává noční můrou, protože začínají vylézat stíny z daleké minulosti. Prozrazovat cokoliv z děje by bylo netaktní. Kniha je i v české republice velmi populární a bylo by příjemné zachovat si alespoň několik okamžiků překvapení.

Naivní příběh

Román Hypnotizér pochází z dílny manželské dvojice Alexandry a Alexandera Ahndorilových, kteří si pro svoji tvorbu zvolili pseudonym, v němž skládají hold svým velkým vzorům Stiegu Larssonovi a Johannese Keplera. Hodnotit film, aniž by člověk zmínil módní švédskou vlnu kriminálních románů, kterou i u nás reprezentuje především zesnulý Stieg Larsson trilogií Milénium, nelze. A v tom je právě kámen úrazu. Čtenáři i filmoví diváci hledají napnutě další severský trhák, který se velkému vzoru vyrovná a ono se nic takového neděje. Už dlouho. Severská detektivka je mýtus, kterou dlouhodobě reprezentuje u nás roky opomíjený Mankell a naopak velmi populární Nesbo. Tvůrčí značka Kepler do této módní vlny nastoupila zcela cíleně a je vlastně velmi zvláštní, že Lasse Hallström si jako snímek, který natočil na domácí půdě, zvolil právě knihu Hypnotizér. Momentálně velmi čtené a oblíbené dílo však s filmem nelze srovnávat – snímek musí obstát bez znalosti literární předlohy a naivita i urputnost být za každou cenu originální, která je tolik typická pro duo Kepler, ubližuje i samotnému snímku. Zápletka je, upřímně řečeno, jednoduchá a průzračně předvídatelné, leč operující s prvky flashbacků do minulosti, což jí má dodat na originálním puncu. A naivita, s jakou se těchto faktorů ujal známý režisér, je trestuhodná a neprominutelná.

Hypnotizér Jonatan Bökman ve filmu Hypnotizér | Zdroj: Archiv

Třicet minut napětí a pak…

Hallström se drží žánru, který je divákovi slíben přibližně prvních třicet minut. Nelze mluvit nějakém velkém napětí, ale osamělý komisař jezdící temnou nocí od případu k případu je postavou mysticky zajímavou. V okamžiku, kdy na scénu nastupují nenápadně servírované rodinné vztahy hypnotizéra, příběh podobně jako v knize ztrácí tempo. Tam kde právě slavný režisér mohl průměrné detektivce výrazně pomoci, tam přesně zklamal. S mystikou prostředí si hrají i tvůrci britského seriálu Wallander s Kennethem Branaghem v hlavní roli. Nemají však ambice jít s tím do kina. Takže ještě jednou. Příběh začíná jedné prosincové noci. Osamělý policista jezdí městem a objevuje se na dvou opravdu nepříjemných místech činu. Na vše ostatní zapomeňte a televizně natočený film známého tvůrce si raději dejte třeba právě v té televizi.

 

Hodnocení: 3/10

NEJNOVĚJŠÍ ČLÁNKY

Mizerové vydělávají peníze a Sony začíná připravovat čtyřku

Mizerové vydělávají peníze a Sony začíná připravovat čtyřku

20. 1. 2020 | Novinky | Adam Homola

Will Smith a Martin Lawrence se vrátí ještě jednou. V aktuálním Mizerové navždy se sice chvástají klasickou filmovou hláškou, že to tentokrát bude už fakt naposledy, ale dobře víme, že něco takového nezastavilo ani Vina Diesela.
Velké návraty velkých hvězd, od Forda až po Smithe

Velké návraty velkých hvězd, od Forda až po Smithe

17. 1. 2020 | Téma | Matěj Svoboda

Do kin se vrátili Will Smith a Martin Lawrence. Jejich Mizerové začali svou filmovou kariéru v roce 1995, dvojka vznikla o osm let později, ale na trojku se čekalo až do letošního roku. Celých sedmnáct let!
Taika Waititi prý jedná s Disney o natáčení Star Wars

Taika Waititi prý jedná s Disney o natáčení Star Wars

17. 1. 2020 | Novinky | Adam Homola

Režisér Taika Waititi prý začíná vyjednávat s Disney o natočení filmu z univerza Star Wars.
Guns Akimbo vypadá z prvního traileru tak trochu jako Crank

Guns Akimbo vypadá z prvního traileru tak trochu jako Crank

16. 1. 2020 | Trailery | Adam Homola

Daniel Radcliffe se po Harry Potterovi neupsal jedné velké značce za druhou a nebojí se toho. Umí si vybírat hodně zajímavé role v menších a často i odvážných produkcích, které na masy rozhodně necílí. A podobně to bude i v novince Guns Akimbo.