Ve 36 kopiích vtrhne 16.9. do českých kin nový snímek Jana Hřebejka nazvaný Horem Pádem, ve kterém se populární režisér konečně zaobírá současností a jejími tématy – xenofobie, latentní rasismus a strach z neznáma.
Horem pádem se skládá z několika tragikomických příběhů.
Rasistickému sparťanskému fandovi Františkovi (Jiří Macháček) přistane v bytě indické novorozeně, které si jeho manželka Miluška (Nataša Burger) koupila od dvou převaděčů uprchlíků.
Mezitím se dospívající Lenka (Kristýna Boková-Lišková) dozví, že její otec Otakar (Jan Tříska) se nikdy nerozešel se svou první ženou Věrou (Emília Vášáryová), se kterou má syna Martina (Petr Forman).
Scénář psal Hřebejkův dlouholetý spolupracovník Petr Jarchovský. Horem pádem asi díky absenci všeobjímající hřejivosti nebude takovým komerčním hitem jako třeba Pelíšky, či Pupendo. Na druhou stranu se tvůrcům podařilo do Horem pádem obsadit jak matadory typu Třísky, či Vášáryové, tak herci, kteří přitáhnou mladé publikum - Jiří Macháček, či Pavel Liška. Jak je Jarchovského zvykem, nechybí role pro Jaroslava Duška.
Zatímco Macháček by jako František s rozseknutým rtem mohl dát zajímavý výkon vážnějšího charakteru, některé postavy byly obsazeny typově již notoricky zařazenými hráči – kolik grázlů už si zahrál Zdeněk Suchý?
Horem pádem je jeden z mála českých současných filmů, které se mohou vytasit s fungující upoutávkou. Celých 40 vteřin se klipu pěkně daří budovat entrée miminku. Potom přichází odsýpající klipová směs. Doplňuje ji bohužel anglicky zpívaný song s otřesně českým akcentem. Ani to však nemůže zakrýt výraznou estetiku díla (kamera: Jan Malíř).
Dá se předpokládat, že aktuálnost spolu s využitím osvědčených dramatických principů (rasista s na pohled „odlišným“ dítětem) by mohly vést k úspěšným festivalovým projekcím a širším zahraničním prodejům.