Ramón Sampedro (Javier Bardem) je skutečná figura. Po nešťastném skoku do mělké vody skončil vitální mladý muž jako tetraplegik, odkázán na pomoc ženy svého bratra Manuely (Mabel Rivera), na pomoc svého otce, na pomoc svého synovce. Mohl pohybovat jenom hlavou a s takovou podobou života se nechtěl smířit. Začal v katolickém Španělsku bojovat za právo na vlastní smrt.

Na popud Gené (Clara Segura), bojovnice za Sampedrova práva, přijíždí za hrdinou šarmantní právnička Julia (Belén Rueda). Sampedrovi se zalíbí a vzájemné sympatie vrcholí scénou, kdy Sampedro nezapomenutelně vstane ze své postele, rozeběhne se a letí za Julií na nedalekou pláž.
V Julii později začne rašit smrtelná choroba, která jí připoutá k vozíku. Sampedra tehdy navštěvuje jiná žena, osamocená hlučná matka Rosa (Lola Dueñas), nedávno propuštěná z místní konzervárny. Sampedro je pro ní životní nadějí.

Přes své těžké téma je příběh vyprávěn lehkým (nikoli zlehčujícím!) hlasem, kterému chybí všeobecné uslzené objímání, ale naopak je bohatý na suchý a ironický humor. Tak si Ramón bere od Julie cigaretu, ačkoli nekouří („Třeba mi to pomůže umřít.“), přičemž na plátně jakoby mimochodem vzniká výrazné erotické napětí.
Jindy se za Ramónem vypraví handicapovaný kněz, který se snaží hrdinu přemluvit, aby se eutanazie vzdal. Schody v Sampedrově domě jsou ale příliš úzké. Kněz na svém sofistikovaném vozíku musí zůstat pod nimi a chlapi se pak překřikují ob patro.

Mar adentro je hereckým koncertem Javiera Bardema (Než se setmí (Before Night Falls)). V maskérně herce čekala kompletní proměna obličeje, díky hrdinově handicapu je pak Bardem odkázán na filigránská obličejová gesta, na pohledy a intonaci. A přesto, že nesleze z postele, je toho chlapa plné plátno.
Z vedlejších postav hrají ve scénáři i na plátně prim ženské figury. Zejména Belén Rueda a Mabel Rivera využívají příležitosti k vícevrstvému projevu.
Mužské vedlejší role obývají kromě synovce Javiho (Tamar Novas) až třetí plán.

Kromě režie a scénáře (spolu se svým stálým spolupracovníkem, scénáristou a režisérem Mateem Gillem) složil Amenábar i většinu hudby a snímek sestříhal. Bez svárů. Ve svých předchozích filmech se Amenábar často snažil diváka zvláštním způsobem překvapit (Otevři oči, Ti druzí), nebo šokovat (Diplomka). V Mar adentro se představuje mnohem skromněji a dospěleji. Na jeho další film se bude čekat jako na jednu z událostí roku.
Ramón Sampedro: „Podívej, ty sedíš sotva 2 metry ode mne. Co jsou to 2 metry? Pro jakoukoli lidskou bytost je to nepatrná vzdálenost. No a pro mě jsou ty 2 metry, nutné k tomu, abych se tě mohl dotýkat, nekonečně daleko, chiméra, sen. Proto chci umřít.“