„Nazýváme se, nikoli neprávem, obránci svobody na celém světě, ale nemůžeme bránit svobodu venku tím, že ji doma opustíme.“ Ta slova nevychází z žádné dnešní propagandy. Jsou stará 50 let a patří Edwardu E. Murrowovi, průkopníkovi a legendě televizního zpravodajství.
Po loňském Zprávaři (Anchorman) s potrhlým Willem Ferellem v hlavní roli se objevuje další film z prostředí televizního zpravodajství. Good Night, and Good Luck George Clooneyho však není komedií, ale černobílým biografickým dramatem s čitelnými přesahy do současnosti. Good Night, and Good Luck se odehrává v padesátých letech. V době, kdy světu vládlo globální ochlazení a stín vnitřního nepřítele pokrýval minimálně půl oblohy se symbolem honu na komunistické čarodějnice v Americe stal senátor Joseph McCarthy.
Byla to ale také doba začátků televizního zpravodajství. A jejím symbolem se stal Edward R. Murrow ze stanice CBS. V letech 1951–1958 uváděl pořad See It Now, což byla televizní obdoba oblíbeného rozhlasového formátu Hear It Now, který Murrow produkoval spolu s Fredem W. Friendlym. Pořad byl celkem čtyřikrát oceněn Emmy a mnohé z jeho epizod znamenaly v televizním zpravodajství revoluci (vysílání z válečné Koreje atp). Nejslavnějším momentem pořadu byla show z 9.3.1954, ve kterém Murrow a jeho tým pomocí sestřihu McCarthyho vlastních projevů na senátora otevřeně zaútočili, čímž dali povel k frontálnímu útoku na nenáviděného politika.
Good Night, and Good Luck popisuje, jak se Murrow (David Strathairn), producent Friendly (George Clooney), reportér Joe Wershba (Robert Downey Jr.) a celý štáb pořadu snaží šťourat do McCarthyho taktik, až senátor osočí Murrowa z komunismu. Murrow se ovšem nelekne a odvysílá památnou reportáž. Název filmu odkazuje na citát „Dobrou noc. A hodně štěstí.“, kterým Murrow své vysílání pravidelně končil.
Herec a producent George Clooney,jehož otec pracoval jako televizní hlasatel, debutoval jako režisér před 3 roky černou komedií Milujte svého zabijáka, která se také odehrávala v prostředí televizního průmyslu. Scénář napsal Clooney s Grantem Heslovem. Kameraman Robert Elswit je dvorním spolupracovníkem Paula Thomase Andersona (Magnolia), střihač Stephen Mirrione zase dostal Oscara za Soderberghův Traffic.
Elegantního Davida Strathairna si lze pamatovat z Hansonovy kriminálky L.A. – přísně tajné (L.A. Confidential), letos je pak na festivalech uváděno drama Missing in America, kde ztvárnil jednu z rolí vedle Dannyho Glovera a Rona Perlmana. Jestli se George Clooney v poslední době objevoval spíše v komediích (Dannyho parťáci 2, Nesnesitelná krutost), pak s Good Night, and Good Luck vplouvá do vážnějšího období. V nejbližší době bude Clooney vidět i v polit-thrilleru Syriana Stephena Gaghana a v dramatu Stevena Soderbergha The Good German. Robert Downey Jr. podal naposledy skvělý výkon v Soderbergově segmentu pásma Eros. Jako Wershbova manželka Shirley se v Good Night, and Good Luck objevuje Patricia Clarkson. Šéfa zpravodajství CBS Siga Mickelsona dává Jeff Daniels a McCarthyho – sám senátor, a to pomocí archivních záběrů. Clooney tak přidá Good Night, and Good Luck na autenticitě a divákům zároveň zprostředkuje způsob Murrowovy práce.
Zatímco na film samotný si musíme ještě počkat (po soutěži v Benátkách se v Evropě objeví až v prosinci ve Francii), upoutávka patří letos k tomu nejlepšímu, co jsem viděl. Nejde tentokrát o krásné záběry, nebo jednotlivé střihy, ale o celkové tempo a těžké napětí. Závěrečná pasáž, poháněná zpravodajským odpočítáváním mě přímo nutí vyhledat nejbližší let do Benátek.