Fontána

5. 3. 2007 - 8:32 | Téma | red

Fontána zdroj: tisková zpráva

„Já jsem stromem a strom je mnou, já jsem tebou a ty jsi mnou,“ zpívá pozoruhodná česká šansoniérka Radůza v titulní skladbě svého koncertního alba Vše je jedním

„Já jsem stromem a strom je mnou, já jsem tebou a ty jsi mnou,“ zpívá pozoruhodná česká šansoniérka Radůza v titulní skladbě svého koncertního alba Vše je jedním. A aniž by to zamýšlela, dotýká se tak některých myšlenkových koncepcí psychologické sci-fi fantazie Fontána.

Tento experimentální film natočil poprvé pod (na polovinu původního rozpočtu zredukovanou) hollywoodskou záštitou bývalý americký nezávislý režisér a scenárista Darren Aronofsky. Ten na sebe upozornil schizoidní prvotinou (1997) a jeho druhý snímek – nekonvenční drama Rekviem za sen (2000) – je podle hlasování internetových fanoušků na IMDb jejich devětapadesátým nejoblíbenějším filmem všech dob.

Aronofsky i tentokrát natočil – nejen v kontextu běžné české distribuce – velmi „podivný“, ambiciózní a zároveň narcistní film, v němž se snaží být částečně Stanleym Kubrickem (2001: Vesmírná odysea) a částečně Andrejem Tarkovským (Solaris). V obrazově vytříbené asociativní meditaci o doslovném hledání lásky až za hrob, o věčnosti lidské duše a o smrti vnímané jako akt stvoření se navzdory tomu objevují hollywoodské hvězdy Hugh Jackman a Rachel Weiszová. (Šestatřicetiletá britská herečka o dva roky staršímu Aronofskému loni porodila syna.)

The Fountain Ve snímku hledajícím odpověď na existenciální otázku, nakolik je láska a smrt provázaná s fyzickým bytím, se vzájemně prolínají tři časové roviny oddělené od sebe půltisíciletími. V té „současné“ se doktor Tommy Creo s pomocí experimentální chirurgie pokouší získat „zázračný“ lék, neboť jeho manželka Izzi umírá na rakovinu. Nemocná žena píše romanticko-dobrodružnou knihu situovanou na jih Evropy 16. století v době vlády španělské královny Isabely. Její oddaný konkvistador Tomás hledá v džunglích Nového Španělska (tj. v mayské říši) biblický strom, který by inkvizicí smrtelně ohrožené panovnici zajišťoval věčný život. Třetí časová dimenze se odehrává na začátku 26. století (ve snímku není tato doba upřesněná) kdesi v blízkosti zlatavé vesmírné mlhoviny umírající hvězdy Šibalby. K ní organickou vesmírnou lodí, která připomíná velkou mýdlovou bublinu, cestuje s oním zázračným, ale již usychajícím stromem holohlavý astronaut Tom ve snaze oživit ztracenou lásku. (Kosmický poutník Tom zřejmě není třetí postavou, ale může to být vědec Tommy, který bezděky objevil v guatemalském stromu etnobotanický preparát zastavující stárnutí.)

The Fountain Všechny tři roviny se vzájemně prostupují i variují a odkazují na sebe mnohdy sotva postřehnutelnými detaily (podobné vzory na šatech a pokrývkách Isabely a Izzi se vztahují ke stromu života). A ve všech třech se v různých inkarnacích objevují dvě identické a stejnými herci zosobněné postavy: posedlý muž, jenž hledá „elixír mládí“ v podobě různých artefaktů (strom života, lék proti rakovině, vesmírná mlhovina) a který je v urputné snaze zachránit milovanou ženu odhodlán se postavit osudu i toku času. Paradoxně se však přitom natolik soustředí na budoucnost v obavách, že v ní ztratí svoji zbožňovanou ženu, že s ní není schopen prožívat poslední dny její přítomnosti.

Režisér natočil mysteriózní audiovizuální poemu o tajemství života i o smíření se se smrtelností. Film vychází z různých mytologií (mayská legenda o zlaté hvězdě, z níž se poté, co vybuchne, zrodí nové objekty) i náboženství (celý příběh je zaštítěn biblickým citátem z Genesis o stromu života chráněném plamenným mečem). Jeho interpretace se vzpírá jednoznačným výkladům. Tvůrce se snaží pracovat i s podprahovým vnímáním a v „příběhu v příběhu v příběhu“ se pokouší také o určité „transcendentální“ a reinkarnační přesahy chápající smrt jako zrod nového života. Esoterickému obsahu odpovídá stejně mystické, chvílemi snad až „psychedelické“ vizuální zpracování, které cynici označují za ty nejdražší screensavery na světě. V redukované barevné paletě převládají různé odstíny zlaté a bílé, která téměř s posvátným zbožštěním zalévá krásnou tvář Rachel Weiszové.

Výtvarnou stylizací, střídáním historických období i velebnou patetičností se snímek podobá příběhům z francouzské herní série Atlantis. Počítačovou adventuru i Aronofského film však spojuje ještě jeden společný rys: ačkoli se shodně zamýšlejí nad emotivně vypjatými tématy, ani z jednoho neprýští žádné vášnivé city, ale vyvěrá z nich klinicky odtažitý chlad. Režisérova bezpochyby pozoruhodná vizuální představivost, poučená efekty postmoderní estetiky a zhmotněná „ručními“ triky (namísto digitálních kouzel se využily makrofotografie chemických reakcí podmořských organismů) i mystickou hudbou, je totiž přesvědčivější než svévolně překombinované a prvoplánově tezovité objevování universálních Velkých Pravd. Nijak převratné myšlenky o věčném cyklu života režisér obratně maskuje přebujelým metaforickým šifrováním a místy comicsově zjednodušenou „pop-filozofií“, nad jejímiž spirituálními a metafyzickými významy se dozajista i na českých internetových fórech povedou nekonečné diskuse. Navzdory spletitým formálním hrátkám je ale Fontána ve své podstatě „průhlednou“ melodramaticky srdcebolnou love story o ztrátě blízkého člověka a o neutuchající lidské touze po věčném životě.

NEJNOVĚJŠÍ ČLÁNKY

Soudní bitva Aleca Baldwina nekončí. Herec opět odmítl vinu za zabití při natáčení westernu

Soudní bitva Aleca Baldwina nekončí. Herec opět odmítl vinu za zabití při natáčení westernu

6. 2. 2024 | Novinky | Tiscali.cz

Americký herec Alec Baldwin před soudem odmítl vinu za neúmyslné zabití, z něhož je obviněn v souvislosti se smrtelným výstřelem při natáčení westernu Rust v roce 2021. Informují o tom tiskové agentury.
Výstava Bond in Motion: auta agenta 007 v Praze

Výstava Bond in Motion: auta agenta 007 v Praze

30. 11. 2023 | Komerční sdělení / PR | Inzerce

Do Česka míří výstava Bond in Motion věnovaná vozidlům a technice z filmů o Jamesi Bondovi. Evropskou pouť zahájila v prosinci 2022 v Bruselu, vidělo ji přes 100 000 lidí. Pražské zahájení se koná 7. 12. 2023 v Křižíkových pavilonech na Výstavišti. document.write(""); document.write("");
Pedro Pascal prý krouží kolem hlavní role v nové Fantastické čtyřce

Pedro Pascal prý krouží kolem hlavní role v nové Fantastické čtyřce

16. 11. 2023 | Novinky | Adam Homola

Studio Marvel se údajně blíží k rozhodnutí o klíčové roli v nadcházejícím filmu Fantastická čtyřka, kde Pedro Pascal jedná o ztvárnění Reeda Richardse, známého také jako pan Fantastic.
Problémy Marvelu pokračují, nový díl Avengers teď přišel o režiséra

Problémy Marvelu pokračují, nový díl Avengers teď přišel o režiséra

16. 11. 2023 | Novinky | Adam Homola

Významnou změnou v nadcházejícím filmu Avengers: The Kang Dynasty je novinka, že Destin Daniel Cretton odstoupil z role režiséra.