S jistým váháním se připojí k dalším dvěma párům – Nickovi (Timothy Olyphant) s Ginou (Kiele Sanchez) a Kaleovi (Chris Hemsworth) s Cleo (Marley Shelton) – a záhy se situace začne vyhrocovat. Daleko od civilizace a záchrany začíná každý působit jako hrozba a nikdo neví, komu může věřit. Začíná brutální boj o přežití a z ráje na zemi se stává opravdové peklo.
O produkci filmu
Režisér a scenárista David Twohy si ve scénářích k filmům jako Uprchlík nebo G.I. Jane či ve vlastních režisérských počinech jako Černočerná tma nebo Riddick: Kronika temna s chutí pohrával se standardy zaběhlých žánrů. V případě Dokonalého úniku se nechal inspirovat exotickými lokacemi.
Když trávil dovolenou na krásném ostrově Kauai na Havaji, dostal nápad na svůj nejnovější projekt, který se vymezuje z řad klasických vyprávění o třech aktech. Během toulek po odlehlých stezkách na Kauai začal vymýšlet příběh dvou vrahů, kteří stopují a likvidují své oběti.
Twohy neměl zájem vytvořit
naprosto klasický thriller a odmítal se podrobit tlaku ze strany potenciálních producentů, kteří chtěli, aby natočil film poněkud konvenčnější. „Chápu, proč to k tomu svádělo,“ svěřuje se. „Příběh začíná poměrně standardně, jako přímočarý thriller. Ale zhruba v polovině, když vám prozradím, kdo jsou vrazi, se z toho stane něco naprosto nečekaného. Vyvedu diváky z jejich očekávání a zamíchám pohár sympatií. Druhá polovina filmu je temná a drsná a poměrně extrémní.“
Hlavní hrdinové filmu, kteří se s úžasem kochají krásami ostrova, jsou fascinováni dvojicí nových přátel, které potkali na cestách. Nick a Gina jsou zkušený pár, který společně podniká túry a loví, a Twohyho novomanželům doslova učarují. Kromě této dvojice drsných, ale okouzlujících lidí Cliff se Cydney potkají ještě dva tajuplné turisty jménem Kale a Cleo. Bohužel nejsou schopni se rozhodnout, zda jsou jejich noví známí nebezpeční či neškodní.
Když se skupinou roznese zpráva o tom, že na Oahu došlo k sérii vražd turistů a že se policie domnívá, že se psychopaté uchýlili do tropického ráje Kauai, spojí se poutníci dohromady, aby jich bylo více. Problém je ale v tom, že začínají mít podezření, že vrah je někdo z nich.
Režisér vysvětluje, jaká logika je k tomu vede: „Když jsme na dovolené, často děláme věci, které bychom jinak nedělali. Mluvíme jinak s lidmi. Říkáme jim o sobě možná víc, než bychom měli. To je jedna z klíčových věcí, která sériovým vrahům mezi námi umožňuje zjišťovat nové skutečnosti a měnit identity.“
I když byla nestandardní struktura scénáře původně spíše překážkou při shánění financí na natočení filmu, Twohy se nevzdával a doufal, že se mu film, ve kterém zápletku určují motivy jednotlivých postav, podaří natočit. Své dokonalé produkční partnery nalezl v Ryanovi Kavanaughovi a Tuckerovi Tooleymu ze společnosti Relativity Media.
Producentka Robbie Brenner, která od Twohyho agenta obdržela shrnutí příběhu, se začala rychle zajímat o možnost pracovat na filmu společně Kavanaughem a Tooleym. Aby zvládli natáčení daleko mimo domovská studia v prostředí, kde budou bezpochyby hrát zásadní roli počasí a drsný terén, obrátila se čtveřice na producenta Marka Canona. Jelikož v minulosti s Twohym spolupracoval na filmu Uprchlík, chápal způsob, jakým pracuje. „David napsal scénář pro Kauai, a protože jsem tam byl, dokázal jsem si představit, co má na mysli,“ vysvětluje Canon. „Ačkoliv jsme z daňových důvodů natáčeli nakonec v Portoricu, na Havaji jsme točili záběry pro počítače, takže bude film působit dojmem, že jsme ho skutečně natáčeli na Kauai.“
Když měla produkce zelenou, bylo na čase najít skupinu vrahů a nevinných lidí, kteří na Havaji rozehrají mezi sebou velice nebezpečnou hru.
Pro role tří párů, které tvoří jádro filmu Dokonalý únik hledal Twohy společně s producenty zkušenou skupinu herců, kteří dokáží na plátně vyvolat napětí, ale stejně tak i herce, kteří s tímto žánrem nemají dosud zkušenosti.
Při zvažování obsazení role zkušeného válečného veterána Nicka se tým obrátil na Timothyho Olyphanta. Ten si už zahrál v řadě thrillerů a s chutí se role ujal. Na škodu nebylo ani to, že jako rodák z Havaje znal velice dobře místa, na která Twohy při psaní myslel.
Olyphantovi se jeho role velice zamlouvala. Nebyl si jistý, jestli se z Nicka vyklube oběť nebo zabiják. „Každá postava tu o sobě řekne něco, co něco znamená, a pak, když máte více informací, zjistíte, že to znamenalo něco docela jiného,“ hloubá herec. „Tenhle film si skutečně s diváky rád hraje.“
Nick, schopný přežít v takřka jakýchkoliv podmínkách, se při každé příležitosti před začínajícím scenáristou Cliffem vychloubá svými vojenskými zážitky a označuje se jako „americký Jedi“. Role stydlivého Cliffa tak byla další, kterou štáb musel obsadit. Producentka Brenner už se Stevem Zahnem v minulosti spolupracovala na westernu, takže se společně s Twohym vypravili do Kentucky herce navštívit. Nejistý Cliff byl pro Zahna příjemnou změnou. „Steve je vždycky považován za legračního člověka,“ míní Brenner, „takže mu vážný Cliff poskytl šanci zkusit něco docela jiného.“
Zahnovy zkušenosti byly podle Twohyho pro roli Cliffa ideální. Soudí dokonce, že herec byl rolí doslova posedlý. „Ve scénáři měl všechno pečlivě označené a zvýrazněné. Měl vše přichystané a byl schopen začít okamžitě točit,“ vzpomíná režisér. „Na place byl obvykle jako první a byl ochoten udělat pro film prakticky cokoliv.“
Zahnovi se líbila skutečnost, že Dokonalý únik není lineární ani předvídatelný. „Máte tu všechny ty postavy, které jsou zranitelné a poutavé, a zajímáte se o ně. Pak někdo někoho zabije a dost možná půjde o toho, kdo se vám zamlouval.“ Herci se také líbilo, jak se jeho postava snaží bojovat s nemilosrdnou havajskou přírodou. „Cliff je tak trochu někde, kam zrovna moc nepatří,“ shrnuje Zahn.
Do role Nickovy přítelkyně, namyšlené, ale nezdolné jižanské dívky Giny, byla obsazena herečka Kiele Sanchez. „Kiele se objevila jako zjevení a mám pro ni slabinu,“ svěřuje se Twohy. „Byla jednoduše nejlepší z asi stovky lidí, kteří se zúčastnili konkurzu.“ A teprve po několika týdnech natáčení Twohy zjistil, že její dokonalý přízvuk není dílem některého z mnoha špičkových hollywoodských učitelů výslovnosti, ale že se ho naučila sama sledováním komediálního seriálu Designing Women.
Dlouholetou fanynku hororů Twohyho scénář skutečně potěšil. „Kdykoliv čtu nějaký thriller nebo detektivku, vždycky si říkám něco jako 'vím, kdo to udělal' nebo 'tohle chtějí, abych si myslela',“ popisuje Sanchez. V tomto případě přiznává, že neměla tušení, co se na ni chystá. „Konec mě opravdu překvapil, takže jsem věděla, že jde o dobrý scénář.“
Posledním členem hereckého týmu byla akční hvězda Milla Jovovich. Poté, co ztvárnila nezapomenutelné role v thrillerech od Pátého elementu až po trilogii Resident Evil, jí nebyly věci jako náročné natáčení či záludné kaskadérské kousky cizí. Před několika lety s ní producent Tooley natočil kriminální drama Ráže .45 a těšil se na další spolupráci, takže se postaral o to, aby se herečce scénář dostal do rukou. Té se nevyzpytatelná Cydney zalíbila a souhlasila s tím, že ji ztvární.
„Když jsem si Davidův scénář přečetla a uvědomila jsem si, že všechno to, co jsem si o příběhu myslela, bylo naprosto špatně, okamžitě jsem řekla, že se chci natáčení zúčastnit, protože mě David dokázal dokonale oklamat,“ vzpomíná Jovovich
. Kromě toho si vychutnávala možnosti hrát naivní novomanželku, která si užívá svého mládí a zamilovanosti na Havaji. „To pro mě bylo velice zábavné, protože se mi nestává každý den, abych mohla hrát sympatickou dívku.“
Jovovich a Zahn samozřejmě k herectví přistupují každý dost odlišně a režisér je přesvědčen, že to přispělo přesvědčivosti vztahů mezi nimi. „Milla ráda zkouší a potřebuje slyšet dialogy ostatních postav, než si ujasní, jak na ně má reagovat. Jejich přístup k práci byl naprosto odlišný, ale přesto je bylo tak zábavné sledovat, že jsme se všichni pořád smáli, a přitom svoje scény odehráli na jedničku. Snad se nám díky tomu podařilo vytvořit specifický vztah mezi jejich postavami, který bude z filmu patrný.“
Základní herecký tým doplňuje dvojice Chris Hemsworth a Marley Shelton, kteří si zahráli nepředvídatelný a tajemný pár Kale a Cleo. Australan Hemsworth na amerických plátnech debutoval letos v létě ve filmu Star Trek, zatímco Shelton se už objevila v řadě úspěšných filmů.
Twohy věděl, že pro tyto role potřebuje herce, kteří dokáží současně působit jak zcela normálně, tak i mírně vyšinutě. „Cleo a Kale jsou dva turisté, jejichž společnosti Cliff a Cydney záhy dost litují. Herci se v případě těchto dvou rolí ve scénáři neměli příliš čeho držet, takže jsem toužil po tvůrčích hercích, kteří by s mým požehnáním byli schopni tyto postavy dotvořit. Proto jsem Chrise i Marley pozval do Portorika, dal jim kostýmy a řekl, aby strávili pár dní společně a 'v roli'. Dokonce jsem jim dal fotoaparát, aby mohli pořizovat společné fotografie, které pak ve filmu využíváme. Vyšlo to dokonale.“
Když Twohy psal Dokonalý únik, měl v plánu natáčet ho velice syrovým stylem. Protože se většina scén v jeho filmu měla odehrávat v exteriérech, přemýšlel, zda vůbec potřebuje výtvarníka. Ale když se nakonec muselo natáčení přesunout do Portorika, přišel Twohymu na pomoc výtvarník Joe Nemec, aby mu pomohl vytvořit iluzi Kauai, jednoho z nejkrásnějších a nejspecifičtějších míst na Zemi.
Portorický národní park El Yunque byl vybrán jako náhrada za Na Pali Coast State Park, domov náročných turistických stezek na Kauai a místo, kde se nachází legendární pláž s přístupem po jediné náročné, osmnáct kilometrů dlouhé stezce.
„Protože se scénář odehrává především v havajských džunglích a na stezce Kalalau, říkal jsem si nejdříve, že toho jako výtvarník v zásadě mnoho nezmůžu,“ vzpomíná Nemec.
Sopečné pásmo, kterým stezka Kalalau vede, obsahuje působivé útesy, které jsou někdy až 1200 metrů vysoké. Produkční tým si při proměně portorické krajiny na Kauai vypomohl vizuálními efekty. Nemec se svým týmem vytvořil v průběhu osmitýdenního natáčení takřka 50 různých lokací.
Zatímco některé z nich byly víceméně jednoznačné, jako například bambusový háj na zrádných svazích, kterým poutníci procházejí, jiné vyžadovaly komplexní zahradnické práce nebo úpravy. Část stezky, na které jsou dobrodruzi nuceni lézt doslova po čtyřech, mystická Crawlers Ledge, byla podle Nemce jednou z nejnáročnějších lokací na vytvoření, pro kterou bylo současně potřeba vyrobit umělé pozadí.
Ačkoliv se příběh odehrává neustále na pobřeží, postavy se vydávají do vnitrozemí a zase se na pobřeží vracejí. Hra kočky s myší, kterou scénář naznačuje, poskytla produkčnímu týmu celou řadu příležitostí k využití rozličných typů krajiny – od lesů a útesů až po skalní stěny – a vytváří v divácích pocit, že je jen otázkou času, než dojde k další vraždě.
Některé z lokací byly nesmírně zrádné a bylo zcela nemožné dostat se na natáčecí místa s pomocí čtyřkolek či dalších dopravních prostředků. Členové štábu tak často museli nosit na místo natáčení vybavení doslova ručně. „Náš štáb byl vydán napospas přírodě a to, co jsme za tak krátký čas dokázali, je myslím neuvěřitelné,“ míní Brenner.
Twohy se domníval, že 'širokoúhlý' styl kameramana Marka Plummera bude příběhu, odehrávajícímu se v překrásných havajských lokacích, dokonale svědčit. „Nevadí mi, když budu mít na plátně malé herce na pozadí obrovských a nebezpečných hor s úžasnými skalními útvary,“ říká režisér.
Společně také prodiskutovali možnosti pro natáčení netradičními postupy. „Jedním z mých oblíbených filmů je snímek I Am Cuba,“ vysvětluje Twohy. „Ruský autor Michail Kalatozov ho natočil takřka kompletně na infračervený černobílý film. V našem filmu máme delší vzpomínkovou scénu, která je celá natočena na digitální infračervený film, černobílý, s použitím RedCam.
Infračervené světlo proniká pod pokožku, takže tváře herců vypadají zvláštně uhlazeně a hladce. Může to vypadat úchvatně, ale také vám to dokáže nachystat všelijaká překvapení. Můžete například vidět skrz sluneční brýle, až do té míry, že vypadají jako naprosto normální brýle na čtení. Když jsme chtěli, aby to vypadalo, že mají postavy sluneční brýle, museli jsme jim do nich zasadit svářečská skla.“
Jedny z nejtěžších scén celého filmu byly scény, v nichž jsou Cliff a Nick na kajaku. „Nezáleží na tom, kolikrát vám kdo řekne, že točit na vodě je obtížné, dokud si to nevyzkoušíte, nepochopíte to,“ směje se Twohy. „Měli jsme všemožné problémy se stabilizační technikou a snažili jsme se ze všech sil, abychom udrželi horizont v rovině a zabránili tomu, aby se divákům v kině nedělalo špatně. Nakonec jsme ale museli kamery prostě vzít na ramena a balancovat nohama.“
Během klidnějších dní se ale točily scény, které si režisér naopak velice vychutnával. „Když točíte akční scény, tak je natáčíte po malých kouscích a potom to všechno skládáte dohromady až ve střižně,“ popisuje Twohy. „Ale v Dokonalém úniku jsem nejvíce hrdý na scény, kde jsem prostě mohl fungovat jako klasický režisér. Představa, že mohu Stevea a Millu posadit do stanu v popředí a nechat je odehrát tři stránky dialogů, zatímco v pozadí za nimi stahuje Kiele kůzle, se mi ohromně zamlouvá.“
Drsné prostředí a záměr, že herci budou sami hrát ve většině kaskadérských scén, vyžadovaly, aby byli herci před natáčením Dokonalého úniku ve skvělé formě. Kromě tvrdého tréninku dlouho před natáčením přijeli do Portorika o dva týdny dříve, aby se tu věnovali zkouškám a nácviku. Podrobili se tvrdému tréninku a každý den jezdili na kajacích.
„Nebyl to jeden z těch filmů, kde se prostě před natáčením připravíte obvyklým způsobem,“ podotýká Canton. „V tomhle filmu máme zbraně, šestimetrové vlny a natáčelo se i v jeskyních. Museli trénovat denně, aby to všechno zvládli.“
„Tim na střední škole závodně plaval a společně se Stevem před natáčením podstoupili velice náročný trénink,“ dodává Brenner.
Sanchez, která už v té době usilovně trénovala na maraton v San Franciscu, se domnívala, že je na natáčení vcelku připravena. Ale uvědomila si, že bude muset do svého tréninku zahrnout i cviky na podporu tvorby svalové hmo
ty a obecně zvládnout to, „jak tvrdé natáčení po fyzické stránce bude.“
Jovovich před příletem do Portorika v Los Angeles také velice aktivně cvičila. Její trenér s ní přiletěl na místo natáčení a pomáhal jí i s přípravami na natáčení. Herečka, která měla půl roku před začátkem natáčení dítě, přiznává, že drsné podmínky natáčení „byly ideální příležitostí k tomu, aby se do toho všeho zase vpravila.“
Její filmový manžel souhlasí. „Kdykoliv natáčíte v exteriérech, je to velice těžké – fyzicky i psychicky,“ připouští Zahn. „Tenhle film byl ještě mnohem náročnější, protože se natáčelo v přírodě, což mi vyhovuje. Příboj, písek, stany, turistika a vodopády, to vše dodává našemu filmu velice specifickou, syrovou atmosféru.“