Autorské drama Crash Paula Haggise je pohledem pod pokličku multikulturního hrnce moderního velkoměsta. Režisér se drží zpátky politické korektnosti a vytvořil zubatý film, strukturou podobný Altmanovým Prostřihům. Dějem i náladou má však Crash mnohem blíž k Million Dollar Baby Clinta Eastwooda, jehož scénář psal právě Haggis.
S
edíme v kině a jsme tu všichni ohromně ohleduplní a vnímaví. Ale až to skončí, až vyjdeme na ulici… ocitneme se na stejném hřišti, jako hrdinové Crash, v ironií protkaném a zoufale realistickém světě, kde největším mafiánským ternem není naleštěný Lincoln Navigator, ale otřískaná dodávka plná otroků z Indočíny... nebo odkud vlastně. Crash se odehrává během noci a následujícího dne na zimních ulicích Los Angeles, kde osudy hrdinů protínají své dráhy jako rozjetá auta.
„Ve skutečném městě chodíš pěšky, chápeš? Letmo se dotýkáš, strkají do tebe. V Los Angeles se tě nikdo nedotkne. Tenhle plech a sklo jsou pořád mezi náma. Myslím, že nám ten dotek tolik chybí, že jen abychom něco cejtili tak do sebe vrážíme,“ poznamenává hned v úvodu detektiv Graham Waters (Don Cheadle, také spoluproducent snímku) své hispánské kolegyni a přítelkyni Rie (Jennifer Esposito). V Grahamově životě jsou kromě Rii ještě dva lidé – matka která fetuje, a mladší bratr, který utekl z domova. Potom jsou tu dva černí mladíci – zkušenější Anthony (rapper Ludacris) a nevinnější Peter (Larenz Tate). Přepadají bělochy, kradou auta a filozofují nad společností a rasismem.
Tím, koho okradou hned v úvodu, je okresní návladní Rick Cabot (Brendan Fraser) a jeho hysterická, afektovaná a paranoidní žena Jean (Sandra Bullocková). Když u nich zámečník Daniel (Michael Pena) večer vyměňuje zámky, Jean naléhá, že je musí hned ráno zase vyměnit, protože Daniel je hispánec a určitě donese jeden z klíčů svým ‚homies‘, kteří by mohli Jean nazítří vykrást.
Daniel ale nemá ‚homies‘, alespoň ne v Crash. Daniel má dcerku, která se bojí střelby. Rodina se sice odstěhuje do bezpečnější čtvrti, ale i tady se střílí.
Jestli Cabot je schopným režisérem světa médií, pak černý Cameron (Terrence Dashon Howard) je režisér světa iluzí – filmař. Po cestě z mejdanu Camerona a jeho ženu Christine (Thandie Newton) poníží rasistický seržant Ryan (Matt Dillon), který má silniční hlídku s mladým idealistickým parťákem Hansonem (Ryan Phillippe). Ryan se kromě toho stará o nemocného otce, kterého nechce přijmout černá doktorka… zatímco íránský přistěhovalec si kupuje pistoli, aby chránil svůj obchůdek.
Haggisovo Crash je skutečné Sin City, město jehož obyvatelé páší skutečné a všední hříchy. Tím největším je ztráta tolerance a strach z cizího. Peršané se diví, že je považují za Araby, návladní má problém s tím, že vyznamenal hasiče jménem Saddám a Cameron musí nutit černého herce, aby intonoval víc jako černoch.
Podobně jako ve zmiňované Million Dollar Baby, i v Crash hraje velkou roli náhoda, nebo spíš nahodilost, které v určité fázi překročí rámec šumu a explodují. Příběhy Crash se stékají do strhujícího masomlýnku, kterému ale nechybí přesah směrem na jih, k magickému realismu.
V roli seržanta Ryana exceluje Matt Dillon. Pryč je mladická vytáhlost a bezstarostnost z Drugstore Cowboy. Ryan má silnější postavu, která vyvolává přirozený respekt a Dillon dokáže svou zlost i bezmoc vyjádřit minimem gest – ve scéně s Hansonem předvádí jeden z nejsmrtelnějších stisků ruky, který jsem v poslední době na plátnech viděl. Sandře Bullockové sedne hysterická poloha, zatímco Don Cheadle plní plátno svým obvyklým šarmantním sametem.
Crash snímal James Muro (Krajina střelců), který dal městským lokacím melancholicky westernový nádech. Režisér a scénárista Paul Haggis je zatím stále známější na poli televizní tvorby, než u filmu. Je autorem seriálů thirtysomething, nebo Směr jih. Bodem obratu byl nejspíš scénář k Eastwoodovu dramatu Million Dollar Baby. I nové Eastwoodovo válečné drama Flags of Our Fathers vzniká podle Haggisova scénáře. Haggis sám připravuje tragikomedii Honeymoon with Harry.