Collateral se odehrává během jedné noci v Los Angeles. Ústředním obrazovým motivem snímku jsou dopravní křižovatky zabírané shora, ve velkých celcích a v dlouhých sekvencích. Silnice se protínají tvrdě a nesmiřitelně. Stejně tak se protnou osudy dvou hrdinů snímku, taxikáře Alexe (Jamie Foxx) a zabijáka Vincenta (Tom Cruise).

Pro Vincenta je přechodná záležitost Los Angeles. „Pět zastávek. Dostat pár podpisů. Vidět nějaký kámoše a v 6:00 vypadnout z LAX.“ Vincent nechápe, jak se může Max zakopávat v takové otročině, jakou pro něj taxikařina znamená. Max nechápe Vincentovu práci jako takovou.

Maxovu a Vincentovu „extrémní jízdu“ od začátku zkomplikují dvě věci: Maxovi v hlavě vrtá Annie (Jada Pinkett Smith), právnička, kterou vezl v podvečer, a také to, že při první vražedné zastávce dopadne mrtvola na auto a pocuchá kapotu, aby poté zmizela v kufru, věčné memento.
Zatímco Vincent Maxe nabádá, aby nebyl bačkora a Annie zavolal, Max doufá, že je po cestě nechytí policajti, kteří by chtěli nabořený taxík kontrolovat.
Drama se jinak drží jednoduchého, ale fungujícího principu „bumerang“: hrdinova činnost se v jeden okamžik obrátí proti němu samému. Mann i scénárista Stuart Beattie jsou v tomto tak svědomití až radost pohledět.

Skvělou práci odvedl i Jamie Foxx. Alex ale není jeho letošní největší rolí. Foxx září především v biografickém dramatu Ray, kde ztvárnil Raye Charlese takovým způsobem, že Oscar visí nad Foxxem proklatě nízko.
Collateral se z velké části odehrává v reálech losangeleské noci. Mizerné světelné podmínky však byly pro filmaře výzvou, nikoli problémem. Na většinu záběru použil Mann citlivou HDTV kameru, a tak je na plátně vidět víc, než viděli herci na place.
Bezešvé řemeslo doplňuje neviditelný střih a inteligentní hudba.
Collateral není žádným krvavým masakrem, ale napínavým i vtipným krimi thrillerem. Mann, jeden z mála skutečných tvůrců v současném Hollywoodu, však zejména v první polovině nechává divákovi prostor k jemnému přemýšlení nad pohnutkami figur, které jsou tak důvěryhodné, že by mohly sedět v řadě před vámi.