Před dvanácti měsíci proběhla médii bez celkem většího zájmu informace o tom, jak se mnozí slevchtiví lidé dostavili na zelenou louku, kde měl být slavnostně otevřen nový hypermarket s velmi nízkými cenami, a jak pak zjistili, že šlo o jakýsi druh podfuku, protože místo hyper obchodního střediska zde stály jen kulisy a filmová kamera. Autoři nového celovečerního dokumentu Vít Klusák a Filip Remunda totiž využili český lid k zajímavému experimentu, o němž pak natočili film, jenž se chystá nyní do českých kin. Sami v několika rozhovorech pro média a tisk připomněli hlavní ideu vzniku tohoto neobvyklého dokumentu, vypovídajícího o současné životní problematice více, než několikahodinové výlevy filozofů v režii jiného dokumentaristy.
Jde jim totiž o postižení vlivu hypermarketů na myšlení a názory lidí, kolik toho jsou schopni obětovat, a zda si uvědomují veškeré dopady, jež neustále nové výstavby hypermarketů mají jak na životní prostředí, tak zúžení rozhledu člověka na pouhé materiální požitky. Hned úvodní scéna prý vznikla naprosto nečekaně, když chtěli tvůrci natočit zelenou louku a připít si pivem Tesco, a najednou potkali muže, který tam sbíral do tašky Delvity žáby a zachraňoval je...
Otázkou bude, nakolik diváci přijmou nejen satirickou a jistě krutou výpověď o sobě a svých omezených manýrách, ale i délku celovečerního dokumentárního filmu. Podstata „příběhu“ je totiž dostatečně známá, a možná ne každý pochopí mystifikaci jako něco k zamyšlení se, ale paradoxně spíše jako manipulaci médii. A že jde o manipulaci pořádnou – když se točila hlavní akce a gró filmu, měli tvůrci podporu na běžných reklamních plochách, ale i v televizi. Nyní pokračují v mystifikaci i přes internet, kde reálně hypermarket Český sen existuje a lidé mohou např. vymýšlet reklamní slogany nebo se podívat na slevové akce.
I když osobně mám vážné pochyby, zda se podobný typ dokumentu hodí pro kina – podle mne spíše skutečně jen do televize a klidně do hlavních vysílacích časů –, jistě může rozpoutat další diskusi na výše zmíněná témata v české společnosti či médiích, pokud tedy na podobné téma novináři přistoupí. Jak sami víme, současný český novinář problémy neřeší, ale jen bulvárně nadhodí a dál se jimi nezabývá.
Dokumentární celovečerní Český sen se dostává do kin přesně po roce od velkolepého podfuku na českou, resp. pražskou veřejnost, a možná mnozí podvedení zabrousí do kina se na sebe podívat a ukázat se tak před rodinou. Pro ostatní přemýšlivé bude snímek výzvou k zamyšlení se nad omezením současných hodnot.