Čert ví proč

29. 1. 2008 - 14:03 | Téma | red

Čert ví proč Placeholder | zdroj: tisková zpráva

FORTFILM 2003: Česká pohádka režiséra Roman Vávry podle námětu Miloše Macourka. Když se lidé paktují s pekelnými mocnostmi v naivní víře, že tak vyřeší své potíže, zpravidla z toho nic dobré nekouká

Cert_vi_proc
Když se lidé paktují s pekelnými mocnostmi v naivní víře, že tak vyřeší své potíže, zpravidla z toho nic dobré nekouká. Režisér Roman Vávra, dosud upřednostňující spíše poetické něžnění (např. ve filmu Co chytneš v žitě), nenavazuje v pohádce Čert ví proč na hravost filmové podoby „pekelných“ pohádek Jana Drdy. Upřednostňuje naopak dynamickou, akční, ba až násilnicky zhrublou polohu vytěsňující vše líbezné, která má svůj původ v dávných Troškových pohádkách. Ale také, pokud mohu soudit podle pyrotechnických efektů, v Bočanově ďábelské komedii S čerty nejsou žerty. Proč Vávrův snímek podivně škobrtá, proč marně hledá stylovou vyváženost, proč jej tíží chmury vypravěčské těžkopádnosti? Pro vysvětlení se musíme vrátit až ke genezi tohoto projektu.

Cert_vi_proc
Na počátku stál námět známého pohádkáře Miloše Macourka, scenáristicky ovšem přepracovaný Ondrejem Šulajem, navíc s autorským vkladem samotného režiséra. Výsledkem je následující příběh: Ještě nedávno šťastné království krále Dobromila (dopustil se té nepředloženosti, že na dlouhou dobu odjel válčit) postihla bída, lidé je hromadně opouštějí. Bezmocného a nerozhodného krále obírá hrabivý rádce spřažený s peklem. Panovník nakonec sám podepíše vlastní krví osudný úpis, aniž by tím cokoli přínosného získal. Ještě že žije moudrá babka kořenářka, kterou si oblíbila králova dcera, a ještě že se dostaví hrdinný, byť chudý chasník (neprozradím, kým je ve skutečnosti, to se dovíte v kině). Do něho se dívka zamiluje a on nakonec vyzraje nad samotným peklem, kam se musel uchýlit, aby zachránil, co se ještě zachránit dá.

Cert_vi_proc
Bohužel i v tomto filmu se projevuje neduh českých pohádek natáčených v posledních letech často v koprodukci s Českou televizí, zato s absentujícím aspoň trochu soudným dramaturgickým vhledem. Mladičtí protagonisté postrádají byť jen náznak nějakého charismatu, jsou ztuhlí jako vysušené dřevo, nanejvýš schopni manekýnovitých úsměvů a gest. Štěpán Kubišta jako ušlechtilý Filip co chvíli hrozí úplně zdřevnatět. Ani Táňa Pauhofová, která příjemně zaujme v téměř současně uváděném milostném dramatu Kruté radosti, zde nanejvýš nabídne svůj mladistvý pel. Stejně nemohoucí je padouch vydávající se zprvu za Filipova kamaráda (bedlivý divák jej oprávněně podezírá z pletich, neboť prohnanost mu sálá z očí).

Cert_vi_proc
Režisérovi se jednotlivé syžetové bloky rozpadly na tříšť stylově různorodých výjevů: od pochmurných, bezmála hororových obrazů, většinou související s přírodním zarámováním, až ke groteskním šklebům, které se vztahují především k zápletkám. Vávra spoléhá na přemrštěnou hlasovou expresivitu herců někdy hraničící až s karikaturou, na žertovné vsuvky pochybné úrovně (zvláště pak v souvislosti s kouzelnými bylinami, které způsobí, že člověk, jemuž jsou vsunuty pod čepici, přihlouple zdobráčtí). Některé postavy jsou zbůhdarma posouvány k plochému pitvořivému projevu (nejen Lábusův proradný ministr, ale zejména opět estrádně chichotavá Iva Janžurová v roli moudré a předvídavé kořenářky). Ani prostořeké a jakoby k dnešku aktualizované průpovídky králova šaška (Boris Hybner) nevytvářejí potřebnou protiváhu králově ješitnosti a unáhlenostem. Samotný král, kterého jako snadno vznětlivého monarchu hraje Josef Somr, není ani směšný, ani dojemný; postrádá totiž jakoukoli kresebnou sytost. Ustrojení zápletek i kresba postav tohoto filmu v lecčems připomínají konstrukty laciných televizních inscenací.

Některé nápady jistě potěší. Vávra se obratně vyhnul jakékoli kašírovanosti. Autenticita pohádkového prostoru je zajištěna výtvarným ztvárněním, které upřednostňuje přirozené světelné podmínky, pohrává si s potemnělými zákoutími, drsnou přírodou i do stínů se halících síní. Všimněme si těsné sepjatosti pekla s pozemským světem: na hradě stačí pohnout kamennou stěnu, také studně jsou nebezpečné. Nejzdařileji vyšla evokace pekla: když režisér zpodobňuje muka pekelná, vypomáhá si leckterými legračními bizarnostmi. Vynalézavě jsou představeni i sami pekelníci. Zpravidla připomínají blazeovaně cynické podnikatele, dravé a bezohledné mladíky z rodu amerických yuppies (s nezbytnými růžky na hlavě). I tam se ale občas vyskytne nenapravitelný přihlouplec, jako je ten Liškův, zmatečně žvatlající natolik, že jako nápadník královské dcery odradí svým vystupováním i jinak lecčemus přístupného krále. Postřehneme i drobný posun v mravním ponaučení: jestliže lumpové nakonec skončí v pekle, není to pro jejich špatnost (tu peklo vítalo), nýbrž proto, že při jejím šíření neuspěli. Shrnuto: Čert ví proč se do zlatého fondu národních pohádek zapíše jen stěží. Nanejvýš obšťastní televizní program o příštích či přespříštích Vánocích. Ale ani to není málo.

NEJNOVĚJŠÍ ČLÁNKY

Když se sny plní, může to být i pořádná pohroma…

Když se sny plní, může to být i pořádná pohroma…

24. 4. 2024 | Komerční sdělení / PR | Inzerce

Romantická komedie Láska na zakázku představuje první záběry
Soudní bitva Aleca Baldwina nekončí. Herec opět odmítl vinu za zabití při natáčení westernu

Soudní bitva Aleca Baldwina nekončí. Herec opět odmítl vinu za zabití při natáčení westernu

6. 2. 2024 | Novinky | Tiscali.cz

Americký herec Alec Baldwin před soudem odmítl vinu za neúmyslné zabití, z něhož je obviněn v souvislosti se smrtelným výstřelem při natáčení westernu Rust v roce 2021. Informují o tom tiskové agentury.
Výstava Bond in Motion: auta agenta 007 v Praze

Výstava Bond in Motion: auta agenta 007 v Praze

30. 11. 2023 | Komerční sdělení / PR | Inzerce

Do Česka míří výstava Bond in Motion věnovaná vozidlům a technice z filmů o Jamesi Bondovi. Evropskou pouť zahájila v prosinci 2022 v Bruselu, vidělo ji přes 100 000 lidí. Pražské zahájení se koná 7. 12. 2023 v Křižíkových pavilonech na Výstavišti. document.write(""); document.write("");
Pedro Pascal prý krouží kolem hlavní role v nové Fantastické čtyřce

Pedro Pascal prý krouží kolem hlavní role v nové Fantastické čtyřce

16. 11. 2023 | Novinky | Adam Homola

Studio Marvel se údajně blíží k rozhodnutí o klíčové roli v nadcházejícím filmu Fantastická čtyřka, kde Pedro Pascal jedná o ztvárnění Reeda Richardse, známého také jako pan Fantastic.