Anděl Páně 2 - recenze

8. 12. 2016 - 8:57 | Dokina.cz | František Fuka

Anděl Páně 2 - recenze zdroj: tisková zpráva

Anděl Petronel (Ivan Trojan) a čert Uriáš (Jiří Dvořák) svou blbostí způsobí, že jablko ze Stromu poznání spadne z nebe dolů na Zem. Pán Bůh (Jiří Bartoška) tam oba provinilce vysílá, aby do příštího rána jablko našli a vrátili (i když není specifikováno, co přesně by se stalo, kdyby ho nenašli nebo kdyby ho nějaký člověk snědl).

Mezitím se na Zemi krásná vdova Magdalena (Vica Kerekesová) snaží uživit svou dceru Anežku (Anna Čtvrtníčková) a dře se od rána do večera v krejčovství Bolka Polívky, který je ztělesněné zlo a možná dokonce ateista!!! Anežka náhodou najde z nebe spadlé Rajské jablko. Je zrovna mikulášský večer a Anežka, převlečená za Mikuláše, nutně potřebuje čerta s andělem, aby pro sebe a mámu něco vykoledovala. Hádejte, co bude dál...

Po dlouhých letech jsme se dočkali pokračování úspěšného Anděla Páně, znovu v režii Jiřího Stracha a tentokráte se znatelně vyšším rozpočtem.

Nevím, kolik film stál, ale jeho exteriéry i interéry vypadají velmi slušně, statistů, kostýmů i rekvizit je hodně a i ty mraky v nebi jsou tentokrát patřičně 3D. Zajímavé je, že film se pravděpodobně odehrává o nějaké to století později než první díl - možná koncem 19. století (viz ošacení nebo šicí stroje).

Kde začít... Ve filmu je mnoho dobrého. Například dva hlavní představitelé, výše zmíněná výprava, nebo masivní symfonická hudba (Ondřej Brzobohatý), která je asi nejlepší (tedy nejbližší Hollywoodu) z toho, co jsem letos v českých filmech slyšel. Ve filmu je dost triků, ale jde především o digitální dokreslovačky, hvězdy na obloze apod. Většina filmu je "přízemně" netriková a například nikdo z andělů ve filmu ani sekundu nelétá. Bylo mi to docela příjemné.

Ve filmu je nadprůměrné množství vtipných hlášek a žertíků, které jsou bohužel často až moc podmiňované křesťanským vzděláním diváka. Já se zasměju, když v nebi slyším "Mladej pán se nám jednou zatoulal na 40 dní" a "Panna Marie by měla vyrazit na dovolenou do Lurd", nebo když vidím, jak se Herodes hladce dostane z Očistce do nebe, ale silně pochybuji, že tyto vtipy (kterých je ve filmu opravdu dost) budou pochopitelné pro dnešní děcka (protože když nevíme, kdo byl Herodes, celá scénka ztrácí smysl). Taky jsem si nebyl vědom toho, že by existoval "svatý Mojžíš" (ne tenhle to není), ale co já vím, když jsem nevěřící.

Režisér (a spoluscenárista) je věřící, ale bere víru jaksi "volněji", což je mi osobně sympatické, ale docela by mě zajímalo, co některým detailům v jeho filmu říkají hardcore věřící. Bohužel to nezjistíme, ale jsem si jist, že třeba v Utahu tento film hned tak uveden nebude...

Bohužel, film funguje nejlépe jako izolované střípky a krátké etudy. Některé postavy jsou v něm hrozně málo, i když jsou zábavné a chtěl bych je vidět na plátně víc. Obávám se, že něco muselo být vystříháno, protože např. v trailerech propagovaný Marián Labuda je přesně v jedné scéně, ve které připraví Petronela o klíč od Očistce (jediný existující, jak je zdůrazňováno), z čehož následně vůbec nic nevyplyne a Labuda ani klíč se už ve filmu neobjeví. Podobně bizarně působí podzápletka s jablkem, vycházející z toho, že Uriáš a Petronel jsou tak retardovaní, že netuší, že by se na celé Zeměkouli mohlo vyskytovat více než jedno jablko.

Potenciálně vděčným motivem je konflikt hlavního dua se třemi zlodějíčky, kteří dělají Mikuláše, anděla a čerta. Přičemž Petronel a Uriáš se domnívají, že ti tři podvodníci jsou reálné bytosti z nebe, zatímco podvodníci se domnívají, že jim Petronel a Uriáš kazí kšeft. Nebo sekvence, kdy Petronel a Uriáš chodí koledovat a podaří se jim dostat na kolena i hardcore spratky. Bohužel, ani jedna z těchto podzápletek není dostatečně vytěžena. Víme předem, že k nim dojde, těšíme se na ně, ale proběhnou jaksi uspěchaně a nevypointovaně.

Vlastně, značně nevypointovaný je celý film. Nakonec samozřejmě Vica Kerekesová (která v tomto filmu netradičně neukáže ňadra) musí najít novou lásku a Jablko musí být vráceno do Nebe. Obojí se samozřejmě stane (po hodně zvláštní vložce, ve které se Petronel vsadí s Uriášem, kdo z nich dříve svede Kerekesovou), ale obojí je opět jaksi podivně uspěchané, málo vypointované a - bojím se to u pohádky napsat, ale napíšu to - "nesmyslné". Bůh Bartoška je tak hodný, že představa nějakého trestu z jeho rukou je od počátku filmu nemyslitelná, a vše je zakončeno tradičním křesťanským twistem "je jedno, že jsi několikrát hřešil, pokud uděláš jeden dobrý čin".

Rozhodně nemám nic proti filmům s křesťanskými motivy (velice moc se mi líbil třeba Princ egyptský). Ale po tolika letech čekání a po takové masivní kampani jsem čekal něco trochu víc, než nadprůměrnou televizní inscenaci s filmovou výpravou.

Hodnocení: 60%