2 zbraně - recenze

22. 10. 2013 - 19:00 | Recenze | Karel Drda

2 zbraně - recenze zdroj: tisková zpráva

Denzel Washington dokáže zahrát chladnokrevné mafiány i charakterní bojovníky za svobodu a nevinné oběti systému. Sáhněte si do své filmové paměti a schválně řekněte, kdy se objevil v komediální roli? A akční k tomu! 2 zbraně jsou přesně tím snímkem, který v jeho dlouhé filmografii dosud chyběl a po pravdě, užijete si to.

Denzel Washington a Mark Wahlberg jako dvojice policistů v utajení se nesnaží být novými Riggsem a Murtaughem, ale upřímně, po několika minutách máte pocit, že se vrací zlatá éra přelomu osmdesátých a devadesátých let. To se ještě psaly dobré scénáře, ale už jim nechyběl svižnější střih. 2 zbraně méně známého islandského režiséra Baltasara Kormákura se rozhodně nesnaží tuto dobu adorovat a vyzdvihovat jako Arnie se Slyem ve filmu Plán útěku, ale možná nevědomky do ní vráží vší silou. A jeho dílu to sakramentsky prospívá. Výběr hlavních protagonistů lze navíc označit za téměř geniální tah. Na adresu Wahlberga už jsem sice četl celou řadu výtek. Jeho topornější hraní prý zkazí většinu filmů, ale tady je ku prospěchu, nevadí a oba pánové se svým herectvím výborně doplňují. Za film 2 zbraně patří velký dík, protože je to prostě stará klasika v novém kabátu.

Bobby Trench (Washington) je agentem úřadu pro kontrolu obchodu s fetem a s důstojníkem námořní rozvědky Marcusem Stigmanem (Wahlberg) se opravdu nemusí. Jenže okolnosti je spojí dohromady a musí tahat za jeden provaz. Jsou infiltrováni do zločinecké organizace, kde mají za cíl sbírat důkazy, ale jejich mise fatálně selže. Nadřízení je samozřejmě hodí přes palubu a oba pánové chtě nechtě musí najednou opravdu tahat za jeden provaz, chtějí-li přežít a ještě nakopat do zadnic všechny padouchy. Celé to má jednu velkou výhodu, nemusíte zrovna moc ohlížet na zákony, protože koneckonců jste dlouhou dobu byli členy mafie.

Bad Boys 21. století

Srovnání se Smrtonosnou zbraní není úplně od věci, protože i zde funguje neuvěřitelně chemie mezi hlavními protagonisty a vše doplňuje serióznější kriminální zápletka. V tempu a kulometné palbě hlášek se však možná až příliš křečovitě oba pánové snaží překonat Bad Boys. Možná jen proto, aby tvůrce někdo neobvinil z plagiátorství. U 2 zbraní se jasně potvrzuje pravidlo, že příliš přehnané ingredience někdy škodí. Film má svižné tempo, budete bavit na vtipně posazenou chemií obou policistů, ale místy budete mít zbytečný pocit, že to jde za hranu, že to škodí samotnému příběhu. Na druhou stranu Trench se Stigmanem v akční popkultuře tohoto desetiletí mohou s klidem nahradit zmiňovaného Riggse a Murtaugha, ale také o generaci mladší dvojici Lowreye a Burnetta.

2 zbraně jsou příjemným a velmi nečekaným zjevením. Sympatická kamera a střih se drží na hraně – nabízí svižný a rychlý střih, ale zároveň nesklouzává na „parkinsonovského střihu“ režisérských idiotů z doby před deseti lety. Zápletka samozřejmě nijak nepřekvapuje, každý průměrný divák bude děj predikovat na dvacet minut dopředu, aniž by musel příliš přemýšlet, ale na druhou stranu nemáte pocit, že vás tvůrci na něčem šidí. Sedíte, koukáte na dva fajn chlápky, jejichž talent je nezpochybnitelný a jejichž charisma z průměrného příběhu vykřeše parádní akční jízdu.

Budou 2 zbraně na druhou?

Předvídatelnost není ke škodě, když máte fajn herce, dokážete bavit vtipnými hláškami a když to celé má hlavu a patu. Jasně, film by mohl být trochu promyšlenější, se scénářem si tvůrci hlavu příliš nelámali. Máme tu možná novou ikonickou dvojici policistů a pokud snímek vydělá peníze, Hollywood i zde reaguje velmi předvídatelně, natočí pokračování. Kormákur však není Richard Donner, takže se nechme překvapit.