17 dívek - recenze

2. 1. 2014 14:12 - Recenze | Autor: Karel Drda

17 dívek - recenze

S dvouletým zpoždění míří do české kino distribuce francouzský snímek 17 dívek. Francie díky přehnané státní podpoře chrlí neuvěřitelné množství nesmyslných filmů, na které téměř nikdo nechodí. Právě 17 dívek je oddychovou záležitostí, na kterou se však i s tím dvouletým mankem vyplatí do kina vyrazit.

Snímek popisuje osudy partičky tupých puberťaček, které se domluví na tom, že společně otěhotní. No hurá. Jedna přijde do jiného stavu a ostatní následně uzavřou dohodu, že všechny pěkně také otěhotní. Filmu nelze vyčítat nic. Tvůrčí dvojice Delphine a Muriel Coulinovi natočila velmi solidní film, kterým se rozhodli popsat daný příběh od okamžiku rozhodnutí otěhotnět, až k porodu. Nic víc v tom nehledejte. Naštěstí nedošlo na psychologické rozbory společnosti a hledání příčin a důsledků tohoto rozhodnutí. Je zde prostě parta dívek, kterým je všem kolem 17 let a ty otěhotní.

Těhotenství jako sázka

Film se volně inspiroval skutečnou událostí, což je samo o sobě celkem zajímavá informace, která pohled diváka na celý příběh může docela změnit. Je celkem nepochopitelné, jak se za rozhodnutí otěhotnět režisérská dvojice staví, což je patrné z toho, jakým způsobem vykresluje reakce nepochopení okolí a rodin dívek. Je to poněkud zvláštní způsob odsouzení, když si následně uvědomíme, kdo u sedmnáctileté holky ponese třeba finanční následky jejího kroku. Bude to samozřejmě rodina a právě systém. Ale to jen tak na okraj. Jak dotyčné dívky vypadali ve skutečnosti, jsem nenašel, pro film však tvůrci zvolil skupinku velmi sympatických a především fyzicky přitažlivých mladých žen. To z nich sice dělá hrdinky, kterým zákonitě musíme fandit, ale na druhou stranu, prosím vás, zamyslete se nad tím, jak vypadalo osazenstvo ve třídě na vašem gymnáziu. Filmu chybí nějaká větší zápletka. Vlastně jen sledujeme průběh těhotenství, reakce okolí a čekáme na nějakou větší katarzi, která však nepřichází.

Sympatický film o … o holkách.

Nemůže totiž! Snímek 17 dívek plyne nenuceným tempem ke svému závěru. Následně si každý normální člověk odfrkne a řekne si, že něco takového mohou vymyslet jen labilní jedinci, protože mít dítě v takovém věku, je holý nesmysl. Musíme však přiznat filmu jednu celkem zásadní věc. Dobře se na něj kouká. A ať už si on těch holkách myslíte cokoliv, začnou vám být po nějaké době sympatické. Moralizování se nekoná, až na zmiňované náznaky problematických reakcí, dokonce se občas zasmějete. Je příjemné, že film si drž lakonický styl vyprávění, neupadá k přehnanému psychologickému dramatu a současně se nestává lacinou komedií. Obě roviny by u daného příběhu byla vlastně možné. Nakonec si o těch holkách můžeme myslet cokoliv, ale dojdete k názoru, že je příjemné jednou za čas takový film vidět.