• -

Kde se podívat online?

PŮJČOVNÉ 59.00 CZK 149.00 CZK Přehrát online

Recenze filmu Terminator Salvation

• Recenze Terminator Salvation na fffilm

Recenze fffilm 60

Bitva o budoucnost lidstva začíná dnes! Počtvrté... Je bez debaty, že od konce prvního Terminátora , nebo nejpozději od začátku druhého Terminátora je tato sága plná časoprostorových paradoxů (pokud byste náhodou nechápali, co tím myslím, tady to je vtipně shrnuto - včetně následků dalších dvou dílů a televizního seriálu). Navzdory těmto paradoxům byly první dva díly super badass a třetí dost slušný (aspoň jsem ho tehdy tak vnímal - od té doby jsem neměl nutkání vidět ho znovu). No a teď přichází čtvrtý film, který se odehrává převážně v roce 2018. A hned po úvodních vysvětlujících titulcích nastává problém s tím, že nemáme vůbec jasno, v jaké z těch několika alternativních budoucností se vlastně odehrává - nebo v nějaké úplně nové, která dosud v žádném filmu ani seriálu nebyla? John Connor (Christian Bale) má najednou britský přízvuk a svým chováním a vzhledem ani v nejmenším nepřipomíná Johna Connora z dvojky nebo trojky. Skoro to vypadá, jako kdyby šlo o nějaký "reboot". Zatímco jsem povstalce původně chápal jako partičku ušmudlaných lidí, živořících někde ve sklepě, v tomto filmu to je profesionálně vycvičená a vyzbrojená armáda s bojovými helikoptérami a letadly, a s nejméně jednou velkou ponorkou. To ovšem nemyslím jako kritiku (zatím) - jen jako upozornění, že film se neodehrává ve světě, který jsem já (a odvážím se tvrdit, že i většina ostatních fanoušků) očekával. Kritika začíná ve chvíli, kdy si uvědomíte, že v průběhu celého filmu téměř vůbec nenahlédneme "pod pokličku" celého toho světa a až do závěrečných titulků netušíme, jak vlastně tento svět funguje, jak a proč spolu kdo bojuje a čeho chce kdo dosáhnout: (pokud jste nesledovali žádné zprávy o natáčení nového Terminátora , následující odstavce obsahují mírné spoilery) Jak už jsem psal, většina Odboje je na vojenských základnách a je velmi profesionálně vyzbrojená a vojensky organizovaná. Kromě toho ale existují roztroušené hrstky povstalců, kteří jsou vyzbrojeni špatně, nemají co jíst a dokonce snad netuší, že existuje nějaký "hlavní Odboj" (ale to je vlastně blbost, protože později vidíme dojemnou montáž, ve které všechny tyto buňky poslouchají vysílání "hlavního Odboje"). Jedním z nich je mladý Kyle Reese (Anton Yelchin, Čechov z nového Star Treku ), který žije s malou roztomilou němou holčičkou (jedna z mnoha nesnesitelných a zbytečných postav filmu) v troskách San Franciska. Zdá se, že v celém městě nežije nikdo jiný, jen oni dva. A občas se městem projde Terminátor , kterého oni zabijí. S Kylem Reesem se v San Francisku setká Marcus Wright, který je poněkud mimo, protože si naposled pamatoval, že je rok 2003 a on jde ve vězení na popravu. A teď najednou - coto? - rok 2018, San Francisco v troskách, chodí tady nějací vraždící roboti, a zachrání ho před nimi mladý kluk a němá holčička. Marcus Wright se Kylea Reese zeptá, co se stalo s lidmi, a dozví se, že "Jsou pryč a může za to Soudný den a stroje". Nato se Kyle Reese zeptá, odkud Marcus je, a dozví se, že z roku 2003. A tím to skončí, vše je vysvětleno, a nikdo se dál toho druhého nezeptá na žádnou z těch dvaceti otázek, která v tu chvíli tíží každého soudného diváka. Například "Proč ti dva pořád žijí v těch troskách?" nebo "Není něco trochu divného na tom, že si Marcus nepamatuje, kde byl posledních 15 let?" Jistě nebude spoiler, když vám "prozradím", že Marcus je ve skutečnosti kyborg vytvořený z odsouzencova těla (který o sobě neví, že je kyborg) - je to totiž řečeno už v traileru. To ale nevysvětluje, proč to nezajímá ostatní filmové postavy (ledaže ty by to věděly, protože si pamatují trailer na Terminator Salvation , který viděly v roce 2009). Záhy se ukáže, že hlavním hrdinou filmu není Kyle Reese ani John Connor, nýbrž Marcus, který se chce dostat do Skynetu, pravděpodobně proto, aby zachránil Kylea, který tam byl unesen. Píšu pravděpodobně , přestože mám film doma na disku, viděl jsem ho několikrát a při jeho překládání jsem se snažil chápat, proč kdo dělá to, co dělá (je to při titulkování užitečné), ale opravdu mi nebylo příliš jasné, proč se vlastně snaží Marcus dostat do Skynetu. Stejně tak jsem nepochopil, proč stroje nejdříve chtějí Kylea polapit a zabít (čímž má dojít k tomu, že nebude poslán do minulosti, neudělá Sáře Connorové dítě, nenarodí se John Connor a roboti tak vyhrají válku - zvláštní argumentace kruhem, ale budiž), pak ho polapí, identifikují a nechají sedět v cele, aby mohl být zachráněn... No a konečně, John Connor: V úvodních titulcích se píše, že "někteří ho mají za spasitele", ale v průběhu celého filmu se nikdo nezmíní o tom, jaké procento ho za toho spasitele má a proč vlastně. Chová se jako tuctový důstojník Odboje a fakt, že za pár let pošle někoho časem zpět, je zjevně před všemi postavami utajen. Těšil jsem se na scénu, kdy bude Kyleovi vysvětlovat "Hele, já tě budu muset poslat časem zpět, tam najdeš jednu ženskou, ochráníš ji před Terminátorem a kdyby ti přišla sympatická, tak se s ní vyspi. Ne, netlačím na tebe, fakt ne, ale klidně se s ní vyspi! Teda, vlastně je dost důležité, aby ses s ní fakt vyspal! A bez gumy!!!" Ale samozřejmě, nic takového (ani nic vzdáleně podobného) se ve filmu nestane, tvůrcům je to úplně jedno a jde jim pouze o to, jak něco dalšího efektně vyhodit do vzduchu. A dlužno říct, že tvůrci filmu vyhazují věci do vzduchu hezky efektně! Honiček, přestřelek i mlátiček je celkem dost a kdybych neviděl Transformers a Benjamina Buttona , tak bych si pravděpodobně říkal, jak úžasně už jdou dneska dělat velcí bojoví roboti a nahrazování obličejů jinými obličeji. Takhle jsem si ale musel říct, že velkých bojových robotů bylo v Transformers desetkrát víc a dokonalého nahrazování obličejů bylo v Benjaminu Buttonovi stokrát víc... Problém Terminator Salvation není v tom, že se nedrží "pravidel hry". Problém je v tom, že se mu ani nepodaří ta pravidla hry nastínit. Například si celý film myslíte, že se bojuje o zlikvidování celého Skynetu a totální vítězství nad stroji, a až při závěrečném monologu, který se zapíše do zlatého fondu WTF (najdete ho v komentářích pod recenzí!), se dozvíte, že tomu tak není a že jste asi špatně rozuměli (ale nerozuměli, převinul jsem si to!). A přes monolog se dostáváme k dialogům, které jsou často vpravdě pekelné a nedávají smysl nikomu, kdo je schopen zpracovat tři po sobě násedující věty. Například z vět "Ten kyborg věří, že to, co říká, je pravda" a "Ten kyborg tvrdí, že Kyle Reese je ve Skynetu" si velení okamžitě vyvodí, že "Kyle Reese je ve Skynetu", bere to nadále jako fakt a nikdo se tomu nediví. Obávám se, že na vině je nejen několikanásobné přepisování scénáře, ale také dodatečné úpravy filmu (konec se údajně přetáčel poté, co byl prozrazen původní konec, a výsledek je strašný) - možná proto jsou ve filmu postavy a celé skupiny lidí, které neslouží žádnému účelu, řeknou pár vět a pak mizí v propadlišti dějin. Je to všechno o to smutnější, že Sam Worthington (Marcus) i Yelchin jsou ve svých rolích tak dobří, jak jen jim to hloupý scénář dovolí (Bale má evidentní problém udělat si jasno v tom, koho vlastně hraje). V novém Terminátorovi je buď moc Michaela Baye nebo moc málo Michaela Baye. Byl bych schopen akceptovat kompletní změnu tónu filmu (jistým zvráceným způsobem se mi líbil Highlander II ) a ignorovat, že několikapatrový robot někam přijde (po rovině) zcela neslyšně nebo že hrdina (člověk) je několikrát odhozen do plechové zdi takovou silou, až ji zdemoluje, a nic se mu nestane. Mohla by to být velká zábava, kdyby se mezitím tvůrci nepokoušeli o seriózní pohled do duše hrdinů a probouzení citů. Je mi především líto, že tento film režíroval člověk jménem McG (nikoliv "MCG"!), který předtím režíroval oba díly filmových Charlieho andílků . Kdyby ho totiž režíroval kdokoliv jiný, mohl bych tuto recenzi uzavřít větou "Terminator Salvation vypadá jako kdyby se režisér Charlieho andílků pokoušel natočit seriózní hardcore sci-fi" a všichni čtenáři by s otevřenou pusou koukali, jak hrozně originální a přitom výstižný příměr jsem vymyslel. Místo toho musím teď napsat, že Terminátor Salvation je "poměrně ucházející akčí sci-fi podívaná pro nenáročného diváka". Ale podobně jako u Vetřelců vs. Predátora platí, že s ohledem na předchozí díly je to vlastně velmi kritické hodnocení a další zničená filmová série. Nedík, pánové. Nechtěl by J.J. Abrams udělat reboot?

• Recenze Terminator Salvation na iDnes

Recenze iDnes 60

Terminátor je bezesporu legenda. Terminator Salvation je běžný akční film, jakých se najde dvanáct do tuctu. A nejen proto, že Arnold Schwarzenegger už tu má "roli" pouze trikově symbolickou.