Plakát k filmu: Modrý tygr

Modrý tygr Modrý tygr

dokina.cz
3,0

Premiéra 23. 2. 2012
2011, 80 min

Režie:
Petr Oukropec | celý štáb
Hrají:
Libuše Havelková, Jan Hartl, Anna Polívková, Barbora Hrzánová | všichni herci

V malé botanické zahradě uprostřed hlučného bujícího města, žije devítiletá Johanka a jejímatka u pana Kytky, nevrlého a věčně rozmrzelého zahradníka. Johanka je neposednáa velmi upřímná holčička, která ráda trošku lže. Do domu vedle botanické zahrady senastěhuje Institut pro výzkum genetiky, jehož ředitelem je úspěšný bratr pana Kytky.Johanka se rychle spřátelí s jeho synem Matyášem.

Ředitel Institutu společně sezkorumpovaným starostou města zosnují plány na zničení zahrady a obsazení jejíhopozemku. Až se jednoho dne objeví Modrý tygr. Velká záhadná událost. Média z nějudělají legendu, připisují mu zločiny a také nalezené obří stopy. Každý po něm pátráa snaží se na tom vydělat.

Modrý tygr ale najde útočiště v botanické zahradě a Johankas Matyášem se o něj tajně starají. Modrý tygr umí dělat zázraky. Zahrada překrásněvykvete a najednou se lidé začnou zajímat, proč má být taková krása zničena. Starosta aleModrého tygra objeví a ukradne. Ale může být ukradena legenda? Nebo je jako prokletýdrahokam, který nemůže nikdo mít?

V malé botanické zahradě uprostřed hlučného bujícího města, žije devítiletá Johanka a jejímatka u pana Kytky, nevrlého a věčně rozmrzelého zahradníka. Johanka je neposednáa velmi ... celý popis


Mediadesk
Trailery Program Fotogalerie
Hodnocení uživatelů: 32 hlasů
  • -
  • -
  • -

Kde se podívat online?

Přehrát online

Recenze filmu Modrý tygr

  • Recenze Modrý tygr na fffilm

    Recenze fffilm 30

    Malá holčička Johanka s matkou a malý kluk s otcem společně žijí ve staré čtvrti nejmenovaného města a starají se zde o malý rozpadající se skleník. Holčička má bujnou fantazii a tak si vymyslí modrého tygra, který jim má pomoci zachránit skleník před zbouráním zlými developery. Máme tu chvályhodný pokus o dětský film, který se hlásí k odkazu toho nejlepšího, co u nás vzniklo (všechno před revolucí, bohužel), byl natočen za slušné peníze a pracovali na něm povětšinou schopní tvůrci. Z vyloženě nepodařených technických aspektů si vzpomínám pouze na vskutku strašlivé postsynchrony, které především v případě zlého starosty Rýpa (hraného německým hercem) působí jako kdybych se díval na něměcké porno dabované v brněnském televizním studiu. I některé jiné hlasy jsou ale dost hrozné, včetně případů, kdy herec předabovával sám sebe. Vše ostatní (mluvím o technických a "řemeslných" aspektech filmu) je ucházející, dobré až výborné. Bohužel, úplně základní a naprosto nepřehlédnutelný problém filmu spočívá v tom, že nemá nijak fungující děj, a dokonce ani náladu nebo nějaký "feeling", kterým bychom se mohli kochat. Vše se neustále zcela náhodně a nekonzistentně mění, postavy se jen koukají co se kolem nich děje, případně dělají věci, které nemají smysl ani z hlediska logiky, ani z hlediska filmového (PROČ tam ta postava / scéna vůbec je?). Připomnělo mi to zfetovanou pomalou atmosféru Cronenbergova Nahého oběda (samozřejmě bez análně znásilňujících lidohousenek a mluvících švábích prdelí), což pravděpodobně nebyl záměr tvůrců tohoto rodinného filmu. Problém s dějem ale rozhodně není v tom, že by se toho ve filmu dělo moc najednou a člověk by se v tom tudíž ztrácel. Naopak. Z čistě dějového hlediska se ve filmu nestane téměř nic, a o to je markantnější, jak to vůbec nedává smysl. Starosta Rýp je zlý a podporuje projekt na zbourání staré čtvrti (včetně skleníku) a místo ní postavení nového skleněného mega-cosi. Ponechme stranou, že ta stará čtvrť vypadá značně hnusně, špinavě, rozpadle, do toho hnijícího skleníku chodí v průměru 1 návštěvník denně a to nové skleněné mega-cosi nevypadá vůbec špatně. Řekněme, že skutečnost, že skleník je oblíbené místo hlavních hrdinů, je dostatečnou záminkou pro to, aby ten, kdo ho chce zničit, byl padouch (ačkoliv starosta značnou část filmu o existenci skleníku vůbec neví). Takže: Mezi obyvateli čtvrti se začne šířit, že se v ní objevil modrý tygr (poté, co si ho hlavní hrdinka vymyslela a namalovala do sešitku). Starosta nejdřív popírá, že by modrý tygr existoval, pak připustí, že tygr existuje, ale není modrý, a nakonec vypíše na jeho dopadení velkou odměnu, jako by byl nějak osobně zainteresován nejdřív na jeho popření a pak na jeho likvidaci. Není ale nijak naznačeno proč. Modrý tygr skutečně existuje, ujmou se ho děti a posléze se o něm dozví i rodiče. Efekt tygra je ten, že se díky němu ve skleníku objeví kytky a zvířata, která tam dříve nebyla, a začne tam chodit o něco více lidí (rozhodně se ale nezvedne nějaká "celoměstská kampaň za zachování úžasného skleníku" nebo něco podobného). Starosta nechá schovaného tygra najít a polapit zlým policistou, ale stále není vysvětleno, co mu na něm tak vadí a jak je na jeho svobodě / existenci zainteresován. Ještě mnohem bizarnější ale je, že to vypadá, jako by modrý tygr žral po celé čtvrti nejrůznější domácí psy (včetně čtyř suprových čivav), a to od samého počátku, kdy se poprvé objevil. Na konci filmu se ukáže, že všechny ty psy kradl osobně starosta a schovával je do klecí někde ve sklepě . Ve chvíli, kdy děti ten sklep objeví (protože tam starosta odnese polapeného tygra), vpadne tam policie a televizní štáb a starosta je odveden v poutech. Proč ten starosta ty psy kradl??? Představoval si, že tím nějak urychlí / usnadní bourání čtvrti? Každopádně se tím vyřeší problém zmizelých psů, ale nijak to neřeší problém o kterém celý film je, tzn. "město nám zbourá náš milý skleník a celou naši čtvrť". V tu chvíli také zmizí modrý tygr (rozplyne se ve vzduchu). Následuje šťastný konec, ve kterém děti i rodiče vlezou do starých polorozbořených lázní, které se předtím ve filmu několik minut vyskytovaly a nikdy nebylo řečeno kde se nacházejí, komu patří, proč do nich děti vlezly atd. Zde vlezou děti i rodiče do nástěnné malby ostrova a následně se ocitnou v malých loďkách na moři a připlují k malému pohádkovéu ostrůvku. Na něm se mezi palmami objeví modrý tygr a je konec filmu. To mě zprvu potěšilo, protože jsem si to vykládal tak, že se v lázních všichni něčím přiotrávili a v halucinacích umřeli, ale prý jsem to špatně pochopil. Jak jsem to správně měl pochopit, to jsem se nedozvěděl. Nevidím tvůrcům do hlav, ale domnívám se, že se snažili natočit jednak něco jako starého dobrého "Pana Tau" a jednak něco jako Where The Wild Things Are Spikea Jonzeho. K "Panu Tau" odkazuje úvodní rozehrávka filmu a jeho výprava, která se důsledně snaží být "mimo čas a prostor", bez specifikace města, země a doby, kdy se příběh odehrává. K Wild Things pak odkazuje výtvarná stránka Modrého tygra , s podobně těkající kamerou a podobnými barevnými filtry, a také nikoliv nezajímavá hudba. Takový film bych velice rád viděl, kdyby se ho u nás podařilo někomu natočit. Bohužel, tentokrát se to nepodařilo, přestože film vypadá a zní většinou velmi dobře, a že občasné (bohužel velmi občasné a velmi krátké) animované vsuvky jsou naprosto magické. Tímto stylem (CGI ve stylu ploškové animace) měl vzniknout celovečerní film o tygrovi, plavícím se ve vaně po světě a propichujícím mraky deštníkem, aby pršelo (což všechno v těch vsuvkách je)! Bylo by to mnohem zajímavější a působivější. Hlavní hrdinkou je malá holčička, která má bujnou fantazii, což je nám prezentováno různými (povětšinou velmi krátkými) animacemi, naklíčovanými do reálných záběrů filmu (tzn. jde o něco jiného a v jiném výtvarném stylu, než jsou ty výše zmíněné vsuvky s animovaným tygrem). Takže když si hrdinka představuje, jak zlikvidovat starostu, uvidíme, jak ho škrtí namalovaný ručně animovaný had. Když jí nadává její učitelka, vidíme, jak jí z hlavy lezou animovaní hadi. Když vezme nenáviděný jeřáb na obzoru jakoby "mezi prsty", tento se změní v kreslený a hrdinka ho rozmačká. To vše evidentně znázorňuje pouze hrdinčinu představivost. Jak a proč dojde k tomu, že se jedna z jejích mnoha představ (modrý tygr) skutečně zhmotní a je pozorovatelná ostatními lidmi, to není ani náznakem vysvětleno. Ani "vysvětleno nějak magicky, pohádkově". Pokud zamýšlené vyznění mělo být "tygra vidí pouze ten, kdo v něj věří" (něco jako v Hřišti snů ), scenáristická a režijní realizace tohoto vyznění je naprostý fail a dokazuje, že tvůrci mají na "filmové vyprávění" nějaký diametrálně odlišný pohled než já (opět). Kdyby tento film vznikl v Hollywoodu, bylo by v něm aspoň těch triků a animací více a v takové intenzivně, aby divákovi pomohly vydržet nezáživné (byť neurážející) výplně mezi nimi. Ale ve své současné podobě je to něco trochu bizarního pro dospělého a o strašlivá nuda pro děti.

Dokina.cz nabízí nejpřehlednější program kin na českém internetu. Programy kin sledujeme nejen v Praze a Brně, ale i v dalších městech, jako jsou Ostrava, Olomouc, Hradec Králové, České Budějovice, Plzeň a na mnoha dalších místech. Stejně tak vedle nejznámějších sítí Cinema City a Cinestar přinášíme i programy menších kin po celé České republice. Náš program kin je vždy kompletní a přehledný, takže snadno zjistíte, na jaký film a do jakého kina zajít.