Plakát k filmu: Láska

Láska Amour

dokina.cz
7,9

Francie, Německo, Rakousko, 2012, 125 min

Žánr:
drama
Režie:
Michael Haneke | celý štáb
Hrají:
Jean-Louis Trintignant, Emmanuelle Riva, Isabelle Huppert | všichni herci

Georges a Anna jsou osmdesátníci, ale ještě nepociťují tíhu let. Oba vyučovali hudbu a z jejich živého rozhovoru po návštěvě koncertu je patrné, že je vždy spojoval soulad. Jejich dcera žije s rodinou v cizině. Jednoho dne postihne Annu výpadek paměti, první signál onemocnění. Georges se tak octne před tvrdou zkouškou. Ač sám starý a zesláblý, odmítá řešení navrhované pragmatickou dcerou. V době, kdy se pojem láska často kryje s představou sexuálního uspokojení, natočil Michael Haneke film o staré dvojici, která nepřestala cítit skutečnou lásku ani po dlouhém soužití. Bez ní by Georges nemohl o Annu pečovat doslova do posledního dechu. A jeho závěrečný akt, jakkoli extrémní, nelze chápat jinak než jako projev lásky. Meditace o stáří a umírání nemůže být veselá, ale díky tvůrci a představitelům je nezapomenutelná.

Georges a Anna jsou osmdesátníci, ale ještě nepociťují tíhu let. Oba vyučovali hudbu a z jejich živého rozhovoru po návštěvě koncertu je patrné, že je vždy spojoval soulad. Jejich ... celý popis


Mediadesk
Trailery Program Fotogalerie
Hodnocení uživatelů: 1 hlasů
  • -

Kde se podívat online?

PŮJČOVNÉ 60.00 CZK 90.00 CZK Přehrát online

Recenze filmu Láska

  • Recenze Láska na MovieZone

    Recenze MovieZone 60

  • Recenze Láska na fffilm

    Recenze fffilm 70

    Nejnovější film Michaela Hanekeho (nominovaný i na několik Oscarů) vypráví o tom, jak spolu žijí ve velkém bytě (sami) starý dědeček (Jean-Louis Trintignant) a babička (Emmanuelle Rivová). Žijí si spokojeně až do chvíle, kdy začne babička mít záchvaty, které se zhoršují, babička postupně ochrne na polovinu těla, stane se nepříčetnou, přestate být schopna se pohybovat a mluvit, ale je zásadně proti tomu, aby byly převezena do nemocnice... K art-stylu Michaela Hanekeho nemám nijak vroucí vztah (viz moje recenze filmů Funny Games USA a Bílá stuha ). Protože už jsem byl informován, že u Hanekeho filmů musí člověk být pozorný a přemýšlet (díky, Karle a Boženo!), od začátku filmu jsem byl pozorný a přemýšlel. Takže jsem si všiml, že v jedné scéně, když je v pokoji sama, babička hýbe nohou, kterou má mít chromou. A v jiné scéně babička mluví o tom, že "dědeček si chtěl koupit toto CD", což jí ale dědeček říkal ve chvíli, kdy babička byla duchem mimo a nevnímala. Takže jsem se radoval, jak jsem odhalil, že pointa je v tom, že babička to ochrnutí simuluje!!! Když jsem se ale se svým odhalením po filmu chlubil, koukali na mě ostatní jako na blázna. Takže jsem možná přemýšlel moc. Nicméně, pokud Haneke časem odhalí, že pointa celého filmu byla v tom, že babička celou dobu simulovala, tak si na mě vzpomeňte. Svým stylem má film mnoho společného s Bílou stuhou : Stejné extrémně dlouhé záběry, s nezvykle statickou, ale vždy precizně umístěnou kamerou. Neuvěřitelné herecké výkony (aby ne, když hlavní dvě postavy prakticky neslezou z plátna). Absence jakékoliv hudby (kromě hudby vyluzované filmovými postavami nebo CD přehrávačem v záběru). Sterilní zaznamenávání zdánlivě všedních scén, které v jiných filmech bývají přeskakovány (v emocionálně nejvypjatějších okamžicích příběhu sledujeme dlouhou scénu, jak dědeček téměř legračně chytá holuba, který omylem vletěl do bytu). Samozřejmě je možné, že holub symbolizoval babiččinu duši. Nebo Boha. Nebo George W. Bushe. Nebo něco úplně jiného. Hanekeho technika "uspat diváka pomalým tempem a pak ho najednou emocionálně uzemnit jednou větou / činem" mi každopádně už přijde poněkud vyčpělá. Rád bych upozornil, že V PRVNÍCH TŘECH MINUTÁCH FILMU (tj. není to spoiler) uvidíme, jak požárníci vylomí zabarikádované dveře bytu a najdou v něm na posteli květinami obloženou mrtvou babičku. To pro mě bohužel znamenalo, že cca polovina scén mě nijak intelektuálně ani jinak nestimulovala, a většinu času mi bylo jasné nejen k čemu film směřuje, ale jakými cestičkami a pomocí jakých vyprávěcích prostředků tam bude směřovat (a to jsem viděl pouhé dva Hanekeho filmy!). Cítím se možná poctěn tím, že Haneke natočil film podobným způsobem, jak bych ho natočil já, kdyby mi někdo řekl "natoč trochu kontroverzní artfilm se třemi herci za málo peněz". Ale míst, která by mě jakýmkoliv způsobem překvapila, bylo v tomto filmu opravdu pramálo. Příklad: Ten fórek s klavírem a CD přehrávačem, kterým končí trailer. Ve filmu je myslím ještě o něco delší, abyste si mohli dostatečně vychutnat, jak je to skvěle vymyšleno. A řeči o "syrových emocích" a "intenzivních prožitcích" mi připadají spíš směšné. Stačí navštívit libovolný český domov důchodců a budete mít intenzivnější emocionální prožitky na téma "život a umírání", než při tomto filmu. Mimo jiné i proto, že většina českých umírajících důchodců nemá obrovský luxusní byt, invalidní vozík s motorem, speciální sprchový kout a dvě ošetřovatelky. A kdo tvrdí, že mu tento film umožnil podívat se na lásku novýma očima, ten pravděpodobně nemá v rodině nikoho v důchodovém věku... Jak tak koukám, psal jsem především kritické věty, ale skutečnost je taková, že ze tří zhlédnutých Hanekeho filmů se mi tento líbil nejvíc (mimo jiné i proto, že má jen dvě hodiny). Hanekeho tvůrčí schopnosti jsou nezanedbatelné a rozhodně je příjemné, že natáčí úplně jiné filmy, než většina jeho kolegů. Bohužel, natáčí dost podobné filmy jako Haneke.

Dokina.cz nabízí nejpřehlednější program kin na českém internetu. Programy kin sledujeme nejen v Praze a Brně, ale i v dalších městech, jako jsou Ostrava, Olomouc, Hradec Králové, České Budějovice, Plzeň a na mnoha dalších místech. Stejně tak vedle nejznámějších sítí Cinema City a Cinestar přinášíme i programy menších kin po celé České republice. Náš program kin je vždy kompletní a přehledný, takže snadno zjistíte, na jaký film a do jakého kina zajít.