Plakát k filmu: Holy Motors

Holy Motors Holy motors

dokina.cz
7,2

Premiéra 29. 11. 2012
Francie, Německo, 2012, 105 min, od 15 let

Žánr:
drama, sci-fi
Režie:
Leos Carax | celý štáb
Hrají:
Denis Lavant, Edith Scob, Eva Mendes, Kylie Minogue, Michel Piccoli | všichni herci

Leos Carax, nevyzpytatelný enfant terrible francouzského filmu, se po třináctileté pauze vrátil triumfálním způsobem. Ve filmu, který měl podle mnohých v roce 2012 získat v Cannes Zlatou palmu, ztvárnil režisérův věrný druh Denis Lavant tajuplného pana Oscara, beroucího na sebe v průběhu jednoho dne nejrůznější identity ve zneklidňující show snímané neviditelnými kamerami.

„Kvůli čemu to ještě děláte?“ ptá se Oscara jeho šéf, ztvárněný Michelem Piccolim. „Pro krásu samotného gesta,“ odpovídá Lavantův chameleonský hrdina a charakterizuje tak režisérovo krédo „rozprostřené“ do pěti filmů v průběhu téměř třiceti let. Pro Caraxe typické, bolestně romantické vidění světa se snoubí s hravou provokativností a nezměrnou láskou k bizarním milníkům v dějinách filmu (mezi mnoha jinými Oči bez tváře Georgese Franjua). Jeho uhrančivý spektákl je prostoupen obdivem k Paříži, která bezmocně přihlíží pomalému zániku legendárního obchodního domu Samaritaine v sousedství Pont Neuf, ale třeba i k mizejícímu světu limuzín či zpěvu Kylie Minogue.

Leos Carax, nevyzpytatelný enfant terrible francouzského filmu, se po třináctileté pauze vrátil triumfálním způsobem. Ve filmu, který měl podle mnohých v roce 2012 získat v Cannes ... celý popis


Mediadesk
Trailery Program Fotogalerie
Hodnocení uživatelů: 0 hlasů

Kde se podívat online?

PŮJČOVNÉ 60.00 CZK 90.00 CZK Přehrát online

Recenze filmu Holy Motors

  • Recenze Holy Motors na MovieZone

    Recenze MovieZone 80

  • Recenze Holy Motors na fffilm

    Recenze fffilm 40

    "Holy Motors" je garáž, ve které přespávají luxusní velké limuzíny a ráno se svými řidiči vyrážejí, aby vyzvedly "herce". Herce pak vozí po Paříži a okolí, kde se účastní "setkání", aby je nakonec odvezly do nějaké rodiny, vrátily se do garáže a druhý den to začíná nanovo. "Setkání" spočívají v tom, že se herec v limuzíně nalíčí a namaskuje, přečte si informace o příští zakázce a pak někde pár minut nebo hodin sehraje část něčího života (například žebračku, finančního magnáta nebo nebo umírajícího Rusa). Jeho den končí u nějaké rodiny (pokaždé u jiné), pro kterou přes noc sehraje otce. Film Léose Caraxe vypráví o tom, jak prožívá svůj typický pracovní den v limuzíně (s řidičkou) jeden z herců, pan Oscar (Denis Lavant). Radši výslovně upozorňuji, že film není ani vzdáleně nic jako sci-fi nebo thriller. Otázky "jak vlastně ten systém herců funguje?", "kdo koho jak platí?", nebo "proč se to všechno děje?" nejsou a nemají být nijak řešeny. Před čtyřmi lety jsem v recenzi filmu Tokio! psal, že "pokud art filmy, pak přesně takto!" Léos Carax tehdy režíroval onu prostřední povídku, tu o zeleném skřetovi. No a tentýž zelený skřet je jedna z "rolí" pana Oscara v Holy Motors (a jde o téhož herce). Carax provedl recyklaci. Zajímavé je, že v celých Holy Motors se toho stane méně, než v té jedné skřetovské povídce. Uvidíme okolo sedmi epizod, které se všechny vyznačují tím, že je můžeme shrnout jednou nepříliš dlouhou větou. Například ta o skřetovi: Skřet (tedy pan Oscar v roli skřeta) přijde na pařížský hřbitov, unese odtud modelku, která se zde fotí, odnese ji někam do jeskyně a tam ji převlékne do muslimského hávu. Konec. Nebo jiná: Pan Oscar v trikotu s motion capture tečkami přijde do studia a tam (podle pokynů skrytého režiséra) předvádí různé akční bojové sekvence, pak přijde žena s motion capture tečkami a dělají jako že spolu souloží (pořád v trikotech), což se promítá do bizarních souložících 3D modelů. Konec. Nebo jiná: Pan Oscar se převlékne za nuzného chlápka z nižší třídy, naloží jakési děvče, v roli otce mu vyčiní za to, jak se chovala na večírku, a zase ho vyloží. Konec. Většina historek neobsahuje nic, co by se dalo označit slovem "pointa" a naprostá většina je jich velmi rozvláčná a trvající přes čtvrt hodiny (celý film má skoro dvě hodiny). Zaplať pánbůh aspoň za historku se skřetem, který je maniakální, nepředvídatelný a tudíž méně nudný. Zaplať pánbůh za historky, ve kterých se mluví a ve kterých se objeví více než dva lidé. Je jasné, o co Caraxovi šlo. Chtěl nás upozornit na odcizenost v dnešním světě, na to, jak všichni "hrajeme své role", a tak dále. Dělá to ale způsobem, který je strašlivě naivní, jako kdyby říkal "Heleďtese, děcka, já jsem viděl včera divnej film, normálně tam byla bulva přes celý plátno a rozřízla ji břitva, a já teď natočím něco podobnýho, ale bude to barevný a zazpívá tam Kylie Minogue!" Že někdo přistupuje v roce 2012 k avantgardnímu filmu tímto způsobem, a ještě je zjevně pyšný na to, jak se mu to povedlo a co hlubokého tím říká, to je skoro tak smutné, jako když to zkoušejí Česi . Caraxovi je překvapivě teprve 52 let. Jeho film ale vypadá spíš jako dílo senilního, kdysi slavného filmaře, kterému dávno ujel vlak a nikdo z jeho spolupracovníků nemá odvahu ho na to upozornit. (Zde bych vypíchl především "Hudební intermezzo", které je k nerozeznání od průměrného hipsterského MTV videoklipu.) Caraxův film naštěstí má vyšší rozpočet než české filmy a pracovalo na něm mnoho talentovaných lidí (včetně herců), takže se občas je na co koukat a poslouchat, a naprostá náhodnost a fantasknost děje může za to, že výsledek zaplaťpánbůh je o trochu méně nudný, než Cronenbergův film Cosmopolis . Ale opravdu jen o trochu. A vzácně jsem se na tom shodl s nejméně třemi dalšími ostřílenými recenzenty, které nikdo nemůže podezřívat z neerudovanosti.

Dokina.cz nabízí nejpřehlednější program kin na českém internetu. Programy kin sledujeme nejen v Praze a Brně, ale i v dalších městech, jako jsou Ostrava, Olomouc, Hradec Králové, České Budějovice, Plzeň a na mnoha dalších místech. Stejně tak vedle nejznámějších sítí Cinema City a Cinestar přinášíme i programy menších kin po celé České republice. Náš program kin je vždy kompletní a přehledný, takže snadno zjistíte, na jaký film a do jakého kina zajít.