Plakát k filmu: Gympl

Gympl Gympl

dokina.cz
6,0

Premiéra 27. 9. 2007
Česká Republika, 2007, 110 min

Žánr:
komedie, drama, kriminální
Režie:
Tomáš Vorel | celý štáb
Hrají:
Jiří Mádl, Eva Holubová, Tomáš Matonoha, Milan Šteindler, Jiří Schmitzer, Zuzana Bydžovská, Martin Zbrožek, Jan Kraus, Ivana Chýlková | všichni herci

Pedantický fyzikář (Milan Šteindler), strnulý češtinář (Jiří Schmitzer), jalový tělocvikář (Martin Zbrožek), ekologický učitel výtvarky (Tomáš Matonoha), mondénní ředitelka školy (Eva Holubová) a další kantoři dle svých představ formují nebohé studenty na poněkud zkostnatělém gymnáziu. A tak málokoho studium opravdu baví a zajímá. Petr (Tomáš Vorel jr.) a Michal (Jiří Mádl) do školy raději nechodí a když tam náhodou zavítají, tak celé hodiny prospí, neboť po nocích stříkají graffiti. To je to jediné, co je kromě holek skutečně baví. Nebezpečné výpravy na střechy domů, ilegální pronikání do útrob metra, dramatické lezení na komín… Napětí, riziko dopadení a honičky s policií jsou opravdové, zábavné i kruté. A tak není divu, že se jejich bezradní rodiče (Zuzana Bydžovská, Tomáš Hanák, Jan Kraus, Ivana Chýlková) věčně stresují a občas se v zájmu dostudování svých nezvedených potomků spojí s profesory.

Pedantický fyzikář (Milan Šteindler), strnulý češtinář (Jiří Schmitzer), jalový tělocvikář (Martin Zbrožek), ekologický učitel výtvarky (Tomáš Matonoha), mondénní ředitelka školy ... celý popis

Trailery Program Fotogalerie
Hodnocení uživatelů: 3058 hlasů
  • -
  • -

Recenze filmu Gympl

  • Recenze Gympl na fffilm

    Recenze fffilm 40

    Petr (Tomáš Vorel ml.) a Michal (Jiří Mádl) studují gymnázium, ale stejně jako většinu ostatních spolužáků je to tam sere, učení je nezajímá, a chtějí si pouze užívat, což znamená především pařby a sprejování. Dospělí (učitelský sbor a rodiče) pro to samozřejmě nemají pochopení, ale studentům je to u prdele a užívají si. Jak opakovaně tvrdí, nechtějí svou "vzpourou proti systému" nic dokázat, jenom je to prostě baví. Režisér a scenárista Tomáš Vorel mladým hrdinům tohohle filmu evidentně fandí a ukazuje nám, jak je hrozně bezva (a naprosto normální) v sedmnácti letech chlastat, kouřit, jezdit na nárazníku tramvaje, mezi vagony metra a opilý souložit na továrním komíně. Což mě - přestože jsem pro každou špatnost - docela zaskočilo. Jediný, komu to všechno ve filmu chvílemi přijde trochu divné, je hrdinova přítelkyně Pavla, ale Martina Procházková, přestože má zajímavé charisma, ji bohužel hraje dost nevalně (obzvlášť její dialogy tahají za uši) a i kdyby ji hrála lépe, ostatní spolužáci ji ignorují nebo jí pohrdají. Z čistě technického pohledu patří Gympl mezi českými filmy k lepšímu průměru, tj. například střih a kamera mají občas slušné grády a hudba (Wich) pasuje k tomu, co se na plátně děje. Někteří profesoři (plejáda slavných českých komiků) jsou docela vtipní, takovým tím novácko-estrádním způsobem, ale nikdo z nich není více než karikatura (možná s výjimkou Matonohy, viz dále). Dokonce jsem se v některých momentech přistihl, že se mi líbí herecký výkon Jiřího Mádla (!) a uchechtl jsem se pár irelevantním vtípkům (running gag s neustále zhuleným studentem), ale nikdy to nemělo dlouhého trvání, protože jsem si stále musel uvědomovat, že se nedívám na české "Prci prci prcičky" nebo "Porky's", ale na film, který se snaží být nějakou serióznější sondou do života teenagerů. Zkrátka, od prvních minut filmu jsem měl obrovskou touhu všechny ty studentíky seřezat, pro začátek jim zarazit kapesné (které musela většina z nich mít značné) a pak by se vidělo. Někdo může tvrdit, že už jsem starý, přecitlivělý, a že Gympl je nezávadná blbost pro mladé, jako byl třeba Discopříbeh. Ale dá se tohle srovnávat s Discopříběhem? Discopříběh měl premiéru v roce 1987, kdy mi bylo 19 let. Chodil jsem tehdy do kina na úplně všechny filmy (včetně azrebájdžánských dramat z ropných plošin), takže jsem pochopitelně zašel i na Discopříběh. Já i většina mých vrstevníků jsme se u něj bavili, ale pokud si pamatuji, všichni jsme měli jeho hlavní představitele (naše tehdejší vrstevníky) za "takové roztomilé blbečky, kteří z toho časem vyrostou a budou si s okolním světem rozumět, a pokud ne, dostanou možná ředitelskou důtku a pak je už rodiče srovnají". Hrdinové Gymplu jsou naprosto zásadním způsobem odlišní. Jsou to zlí hajzlíci , kteří mají legraci z toho, že dostanou starého učitele do nemocnice, tráví většinu nocí chlastáním, hulením a vandalismem, ředitelské důtky je naprosto nevzrušují a před rodiči je zatajují (a nemají z toho žádné morální dilema nebo strach, prostě je ignorují). Nemají od koho "dostat za vyučenou", protože pro ně nejsou autoritou učitelé, policisté, ani jejich rodiče. Pohrdají všemi. A když už dojde k nejhoršímu a mají opravdu průser, tak nechají rodiče, aby ho vyžehlili, přičemž si mezi sebou notují, jací jsou ti rodiče čuráci (což je přesný citát)... Možná si říkáte, že to je přece blbost, že rodiče pro mladého člověka, neschopného samostatné obživy, přece automaticky musejí být nějakou autoritou. V reálu možná ano, ale ne v Gymplu. Někteří z rodičů zde sice občas na děti řvou, ale žádný z nich neudělá nic, co by na jeho ratolest mělo jakýkoliv výchovný účinek. Matce hlavního hrdiny není nic divného na tom, že její syn chodí domů po půlnoci opilý, matce jeho přítelkyně je jedno, že její dcera odejde z domu a delší dobu (dny? týdny?) žije jinde - konkrétně u svého třídního! Nezapomeňte, že se stále bavíme o sedmnáctiletých dětech! Jistě, takoví grázlíci a takoví rodiče existují, ale nevěřím, že jich je nějaké výrazné procento, protože život všech z nich musí logicky záhy skončit smrtí předávkováním / uchlastáním / přejetím / spadnutím z továrního komína, v lepším případě umístěním do pasťáku. Paradoxní je, že někteří z učitelů občas pronesou poměrně logickou hlášku, která by mohla vést k řešení některých naznačených problémů, ale Vorel tyto logické argumenty prezentuje jako absurdní humor, kterému se divák má smát, protože se při nich učitelé šklebí, řvou a koulejí očima. Prostě, hrdinové jsou v tomto filmu pouze ti, kteří usilovně pracují na destrukci sebe i svého okolí, a baví je to. Ne náhodou je jedinou kladnou postavou z řad učitelů ten nejmladší z nich (35letý třídní Matonoha), který se svými studenty chlastá, hulí, chodí s nimi v noci sprejovat (!), nechává je u sebe doma pořádat večírky, při kterých se hází namazané chleby na strop, nechá se svádět svou studentkou, odpustí jí 80 neomluvených hodin (ředitelka je "zlá", protože ho za to vyhodí ze školy!) a na závěr tutéž studentku osahává nahou ve třídě (a zřejmě se tam s ní i vyspí, ale není to vidět)!!! Abych rovnou předešel argumentům těch z vás, kteří vědí více o mém soukromém životě: Rozhodně netvrdím, že je něco apriori závadného na tom, když si dospělý človek začne se studentkou gymnázia , ale kdybych byl její učitel, zatraceně bych si to rozmyslel. Nikdy jsem nebyl zastáncem jakékoliv cenzury. Ale stejně jako si myslím, že by neplnoleté dítě bez dozoru nemělo koukat na porno a hrát Grand Theft Auto (s rodičem, který mu to vysvětlí, klidně ano!), myslím si také, že by průměrný gymnazista neměl vidět Gympl - pokud ten gymnazista není dostatečně chápavý na to, aby mu došlo, že to pan režisér natočil jenom pro prachy, sponzorovala mu to Pražská energetika a Dopravní podniky a tomu, kdo by mu postříkal auto, by určitě dal přes držku. Je mi jasné, že poslední větu předchozího odstavce leckteří mladší z vás budou brát jako doporučení, protože zakázané ovoce je přece tak lákavé. Ale a jestli český teenagerský film dospěl od Starců na chmelu, Básníků a Sněženek a machrů do tohohle stádia, je mi z toho upřímně smutno.

  • Recenze Gympl na Červený koberec

    Recenze Červený koberec 75

    Chodit dnes na gymnázium není žádná legraci ani pro studenty, ani pro jejich vyučující. Zvláště v okamžiku, kdy se zájmy studentů týkají všeho jiného než probíraných učebních látek. Je vůbec možné najít v tomto odvěkém souboji vítěze, nejsou náhodou jen poražení?

Trailer k filmu

Související články k filmu Gympl

  • Obrázek k souvisejícímu článku: Režisér Tomáš Vorel slaví 60 narozeniny

    Režisér Tomáš Vorel slaví 60 narozeniny

    2. 6. 2017 13:30 Tomáš Vorel, režisér, scenárista a občasný herec slaví své 60. narozeniny. Po množství amatérských filmů a studiu režie na FAMU debutoval povídkovým filmem Pražská 5. Jeho druhým snímkem byl netradiční dobový muzikál Kouř (1990). V roce 1995 založil produkční společnost Vorel Film; jejím prvním počinem byl hořký snímek Kamenný most (1996). Na hraný film Cesta z města (2000) navázal nejen snímkem Cesta do lesa, ale též dokumentem Z města cesta (2002), který sleduje životní hledání pěti osob. Stejně jako další Vorlovy filmy i jeho groteska Skřítek (2005) nabízí výraznou výtvarnou stylizaci. V dnešním článku si kromě již zmíněných představíme také nejnovější tvorbu Tomáše Vorla.

  • Obrázek k souvisejícímu článku: Připomeňme si významné role skvělého Jiřího Mádla

    Připomeňme si významné role skvělého Jiřího Mádla

    21. 10. 2016 11:30 Jiří Mádl, jeden z nejoblíbenějších a nejobsazovanějších mladých herců současnosti, brzy oslaví své 30. narozeniny. Jeho prvním filmem byl snímek Karla Janáka Snowboarďáci, ve kterém si zahrál po boku Vojty Kotka. Do filmu byl obsazen na základě konkursu, ve kterém porazil asi 700 uchazečů. Od té doby se mu nabídky jen hrnou. Z Jirkovi obsáhlé filmografie jsme vybrali snímky různých žánrů, které by měl každý jeho fanoušek určitě vidět. A který máte nejraději vy? Hlasujte na konci článku, vyjádřete svůj názor v diskusi a otestujte své znalosti v našem kvízu.

  • Obrázek k souvisejícímu článku: Tomáš Vorel dotočil pokračování Gymplu nazvané Vejška

    Tomáš Vorel dotočil pokračování Gymplu nazvané Vejška

    31. 5. 2013 10:00 Režisér Tomáš Vorel dotočil dnes večer svůj nový celovečerní film Vejška. Je volným pokračováním snímku Gympl, který dostal do kin přes půl milionu diváků. S premiérou počítá 23. ledna. Poslední scény vznikaly U Apolináře, kde v ulici filmaře potrápil déšť, a v pražském klubu Lávka. Tam se točily záběry rapového koncertu, kde naživo hrál DJ Mike Trafik, který k tomuto snímku skládá hudbu. Na své si tak přišly stovky mladých komparsistů.

Dokina.cz nabízí nejpřehlednější program kin na českém internetu. Programy kin sledujeme nejen v Praze a Brně, ale i v dalších městech, jako jsou Ostrava, Olomouc, Hradec Králové, České Budějovice, Plzeň a na mnoha dalších místech. Stejně tak vedle nejznámějších sítí Cinema City a Cinestar přinášíme i programy menších kin po celé České republice. Náš program kin je vždy kompletní a přehledný, takže snadno zjistíte, na jaký film a do jakého kina zajít.