Plakát k filmu: Anna Karenina

Anna Karenina Anna Karenina

dokina.cz
6,6

Premiéra 6. 12. 2012
Anglie, Francie, 2012, 130 min, od 12 let

Žánr:
drama, romantický
Režie:
Joe Wright | celý štáb
Hrají:
Keira Knightley, Jude Law, Kelly Macdonald, Matthew MacFadyen, Alexandra Roach, Domhnall Gleeson | všichni herci

Nesmrtelný příběh ženy, kterou zahubila láska. Osud Anny Kareniny je díky románové předloze Lva Nikolajeviče Tolstého všeobecně známý, ale režisér Joe Wright z něj přesto dokázal vytvořit naprosto unikátní zážitek. Podařilo se mu to už v adaptacích dalších literárních klasik, Pýše a předsudku a Pokání, a v tandemu se scenáristou s českými kořeny Tomem Stoppardem (Zamilovaný Shakespeare) to vyšlo i tentokrát. Stvořili film, jehož obrazy jsou tak silné a působivé, jako emoce, jež zachycují.

Anna Karenina (Keira Knightley) žije v lehce unaveném manželství s vysokým vládním úředníkem (Jude Law), s nímž má malého syna, a její pověst mezi petrohradskou smetánkou nemůže být lepší. Během cesty do Moskvy, kam jede navštívit bratra (Matthew Macfadyen), potká hraběnku Vronskou a na moskevském nástupišti se seznámí i s jejím synem (Aaron Taylor-Johnson), mladým ambiciózním důstojníkem. Letmé setkání stačí k tomu, aby mezi nimi přeskočila jiskra, která se záhy promění v požár, který ani jeden z nich nedokáže a ani nechce uhasit. Chtějí se „jen“ svobodně milovat, ale carské Rusko konce 19. století je vůči podobným excesům velmi netolerantní a umí to dát patřičně najevo.

„Ten příběh je pořád strašně aktuální. Lidé stále touží po tom, co mít nemůžou, narážejí přitom na pravidla a konvence a mají problémy vyjadřovat své nejniternější city,“ říká představitelka Anny Keira Knightley. Věčná platnost příběhu je zároveň důvodem, proč existuje tolik jeho filmových a televizních adaptací. Nebyl by to Joe Wright, kdyby se nepokusil zvolit jiný přístup a nenatočil film způsobem, který je originální, odvážný a omračující, ale nezapomíná přitom vyprávět. „Srdcem příběhu je lidské srdce. Vždycky mě fascinovala, láska, její rozličné podoby a to, jak dokážou být zamilovaní lidé upřímní,“ dodává režisér Wright.

Nesmrtelný příběh ženy, kterou zahubila láska. Osud Anny Kareniny je díky románové předloze Lva Nikolajeviče Tolstého všeobecně známý, ale režisér Joe Wright z něj přesto dokázal ... celý popis

Trailery Program Fotogalerie
Hodnocení uživatelů: 118 hlasů

Recenze filmu Anna Karenina

  • Recenze Anna Karenina na MovieZone

    Recenze MovieZone 80

    Joe Wright je zpátky v sedle a dává Anně Karenině překvapivou a slušivou fazónu. Keira a spol. sice nevydrží zářit až do úplného konce, i takhle ale jde o srdceryvnou romanci, která srší dechberoucími momenty a vynalézavou výpravou. Pokud jste při chuti na něco klasičtějšího, zároveň byste ale ocenili poněkud lehčí podání, právě jste našli cíl svojí příští výpravy do kina. Ano, dámský doprovod je téměř podmínkou!

  • Recenze Anna Karenina na fffilm

    Recenze fffilm 60

    Anna Karenina je, jak asi víte, slavná tlustá ruská kniha. Kterou jsem, jak asi tušíte, nečetl, a nepamatuji si, co mi o ní cpali ve škole do hlavy. Nicméně: Film (nevím, zda kniha) je o Anně Kareninové (Keira Knightleyová), která má staršího, dobře postaveného manžela (Jude Law), a vášnivě se zamiluje do mladého oficíra Vronského (Aaron Taylor-Johnson). Tak vášnivě, že chce oficiálně a naplno být jeho, i když ví, že se tím naprosto zničí společensky, ekonomicky i jinak. Nejnovější filmovou adaptaci (už nejméně desátou) natočil Joe Wright, od kterého se mi líbila Pýcha a předsudek , velmi moc se mi líbilo Pokání , a o dost méně se mi líbila Hanna . A pokusil se přijít s něčím novým. Značná část filmu se totiž odehrává v divadle. Tedy, i když se děj odehrává v petrohradských a moskevských ulicích, sálech, bytech, kancelářích a zahradách, na plátně vidíme různé části jednoho divadla - a to nejen jeviště, ale také hlediště (s odstraněnými sedadly), zákulisí nebo provaziště. Pokud se někdo má vydat na nádraží, do hlediště vjede vlak v plné velikosti. Pokud se někdo odebere na venkov, rozevřou se vrata za jevištěm a za nimi se rozprostírá nekonečná sněhová pláň. Pokud jsme na dostizích, závodiště je nakresleno jako plochá kulisa, a před ní (na jevišti) se proženou cílem skuteční koně se skutečnými jezdci. Některé momenty jsou opravdu unikátní, například když se postava má odebrat ze své kanceláře zasněženými ulicemi do svého bytu, což se celé odehraje v jednom záběru, na několika málo metrech hlediště, přičemž v pozadí proběhne bleskurychlá real-time přestavba kulis a výměna statistů. Když se na jevišti spustí ohňostroj, otevře se střecha divadla a uvidíme skutečnou oblohu se skutečným ohňostrojem. Když úředníci razítkují lejstra, dělají to ve složité choreografii a do rytmu hudby. V plesových scénách místo typického dobového tance postavy předvádějí něco, co připomíná aikido stárnoucího Stevena Seagala. Ve filmu je mnoho scén a vizuálních nápadů, které jsou originální, zajímavé, až ohromující, a muselo být strašlivě těžké je zrealizovat (ať už to jsou digitální triky nebo praktické efekty). Bohužel, v mnoha případech tyto scény působí jen jako exhibice, která nemá dramatické opodstatnění, a která příliš nezapadá mezi ostatní exhibice před ní a po ní. Například ta "divadelní stylizace" působila nadějným dojmem. Také se mi na začátku líbilo, že film nepůsobil jako že herci hrají své postavy, ale spíš jako kdyby Knightleyová, Law a další hráli ochotnické herce, kteří hrají divadelní hru. Všechno bylo svižné, trochu přehnané, trochu legrační, fajn... K tomuto stylu mi dokonale seděla i skutečnost, že se vyzrálá žena zamiluje do Davea Lizewskiho , který stále vypadá jako střevo, nyní navíc jako gay střevo. Prostě jsem to celé bral tak trochu jako parodii (viz třeba Luhrmannův Moulin Rouge ). Kupodivu se tento druh stylizace v průběhu filmu různě vytrácí a zase vrací. Následují dlouhé scény, ve kterých je zcela zapomenuto na divadelnost, a to jak co se týče formy (zmizí jeviště a hlediště, film se odehrává v normálních interiérech jako normální dobový film), tak co se týče herectví (všichni najednou hrají úplně jinak, chtělo by se říci "klasicky herecky historicky červeněknihovnově"). Jsou to opravdu zásadní změny tam a zpět, a přes velkou snahu se mi nepodařilo odhalit v nich nějaký řád a smysl. Proč je tato scéna natočena tak zajímavě stylizovaně, a proč je tato jiná scéna, odehrávající se těsně po ní, v témže městě, se stejnými hrdiny, natočena naprosto realisticky...? Každopádně, vizuální prostocviky a bizarní nápady nejsou tak četné a tak bizarní, aby samy o sobě dokázaly udržovat tempo tohoto 130minutového filmu. Takže dojde na sílu ústřední zápletku, a v té - obávám se - Wright selhává také, přestože měl scénář od Toma Stopparda (který, pokud vám to jméno nic neříká, je v psaném slově jako doma). Odvážím se tvrdit, že Tolstojova Tolstého předloha je nadčasová a dodnes čtená lidmi, kteří čtou knihy, protože má zajímavě prokreslené postavy s košatými osudy. V této filmové verzi jsou všechny postavy s výjimkou hlavních tří téměř zbytečné a fungují jen jako jakési spouštěče prefabrikovaných situací (koneckonců, i Vronský je vlastně jen takový špatně definovaný toyboy, spíš rekvizita než postava). Dost času je na plátně věnováno sedláku (nebo co to bylo) Levinovi (Domhnall Gleeson), který se rozhoduje, zda se pokusí protlačit mezi městskou smetánku, nebo dá přednost klidnému pomalému vesnickému životu. Nakonec se pro jednu z těchto možností rozhodne, ale jen na základě filmu (bez znalosti knihy) působí celý jeho dějový oblouk strašlivě nezajímavě, zbytečně, a především jako kdyby vůbec nesouvisel s osudy hlavních hrdinů. I am the Law! Přestože jsem viděl jen jednu další adaptaci Anny Kareniny, a to tak dávno, že už si ji vůbec nepamatuji (jenom ten vlak!), asi můžu prohlásit, že v této verzi je mnoho věcí, které v žádné z předchozích verzí určitě nebyly. Například Kareninův prezervativ nebo vynalezení Scrabble. Není ale dobrou vizitkou pro tvůrce, že tyto bizarnosti jsou pro mě to jediné, kvůli čemu vám Wrightovu Annu Kareninu mohu doporučit. P.S: Meta-bonus pro české publikum: Autorkou českých titulků je Anna Kareninová .

Trailer k filmu

Související články k filmu Anna Karenina

  • Obrázek k souvisejícímu článku: Hollywood se chystá zfilmovat Padesát odstínů šedi

    Hollywood se chystá zfilmovat Padesát odstínů šedi

    13. 5. 2013 10:00 Hollywood se chystá zfilmovat erotický román E.L. Jamesové Padesát odstínů šedi a největší šance stát se režisérem potenciálního kasovního trháku má nejspíš Brit Joe Wright. Spekuluje o tom na svém serveru časopis The Hollywood Reporter. Filmová práva na erotický bestseller koupila studia Universal a Focus, s nimiž Wright dlouhodobě spolupracuje.

  • Obrázek k souvisejícímu článku: Herečka Keira Knightley se vdala!

    Herečka Keira Knightley se vdala!

    VIDEO 5. 5. 2013 16:37 Britská herečka Keira Knightleyová se dnes ve Francii vdala za hudebníka z britské rockové skupiny The Klaxons Jamese Rightona. Informoval o tom list La Provence. Osmadvacetiletá Knightleyová byla před několika lety nominována na Oscara za hlavní roli ve filmu Pýcha a předsudek a má za sebou také několik kasovních trháků. 

  • Obrázek k souvisejícímu článku: And the Oscar goes to...

    And the Oscar goes to...

    VIDEO 25. 2. 2013 09:32 Filmy a tvůrci, kteří získali cenu Akademie filmových umění a věd (Oscara) za rok 2012.

Dokina.cz nabízí nejpřehlednější program kin na českém internetu. Programy kin sledujeme nejen v Praze a Brně, ale i v dalších městech, jako jsou Ostrava, Olomouc, Hradec Králové, České Budějovice, Plzeň a na mnoha dalších místech. Stejně tak vedle nejznámějších sítí Cinema City a Cinestar přinášíme i programy menších kin po celé České republice. Náš program kin je vždy kompletní a přehledný, takže snadno zjistíte, na jaký film a do jakého kina zajít.