Yves Saint Laurent - recenze filmu o slavném módním návrháři

- Recenze autor: Vojtěch Karlík

Úplně si nejsem jistý, pro koho je film o životě módního návrháře Yvese Saint Laurenta zajímavý, koho osud tohoto jinak slavného muže interesuje. Vždyť je to jenom módní návrhář. Z omylu mne vyvedlo několik žen v okolí, které se na snímek Yves Saint Laurent chystají. Stejně jsem se byl skončení promítání vrátit ke stejné otázce. Koho to může zajímat?

YSL, jak jej budu od teď nazývat (protože to přepisování dlouhého jména je strašné), byl docela zajímavý chlápek, který podle režiséra Jalila Lesperta žil bláznivý, chaotický a zábavný život. To jsem čekal, protože to jsem o něm četl. Ale proč kvůli tomu musí být zmatený i film.

yves-saint-laurent06-1

Neuráží mne válející se gayové po sobě, neuráží mne šňupání koksu, ale vlastně nevím, proč jsem se byl na tohle všechno dívat téměř dvě hodiny. Život YSL byl určitě mnohem zajímavější, než jen večírky, chlastačky a soulože. Pokud to bylo jen tohle, pak je to spíš smutné. Ale to už sem nepatří. Co sem naopak patří, je fakt, že snímek vypráví životní příběh slavného návrháře, který začínal u Diora značně překotně, chaoticky a časová osa rozmlácená na drobné úseky.

yves-saint-laurent-08-01-2014-24-g

Nahaté scény mohly šokovat ještě v šedesátých letech, v sedmdesátých už to dokázalo naštvat jen prudérní věřící. A dnes? Já si nemohu pomoci, ale všechny ty záběry jsou zdůrazňované detaily, že mne napadla myšlenka, že je to tam jen proto, aby jako tvůrci vyzkoušeli, co divák snese. Když řekne, že je to ohavné, případně se toho chytnou nějaká média, je vyrobená malá aférka, která přiláká do kin ty neprudérní. Hop a skok. Večírky, seznámení s partnerem, náznak nějaké zápletky je udupán další hanbatou scénou. Takže více než sto minut civíte na krásné mladé ženy a muže.

Příběh je vedlejší, takže pokud chcete vidět více, určitě doporučuji nějaké porno, které neotravuje zbytečnými dialogy.  Ty jsi to nepochopil a nesnášíš filmy o módě. Už slyším ty výtky. Kdepak, film o módě by mi asi zajímal, ale profesní část YSL ustoupila do pozadí spektakulárním večírkům. Ty jsou sice natočeny bravurně a někdo si dal dokonce práci, že je pospojoval do delšího filmu, ale to z nich ještě nedělá dobrý snímek.

YSL byla bezesporu zajímavá osobnost, jejíž život stojí za zfilmování a dokonce se v letošním roce má objevit ještě jeden film, ale podoba a cesta, kterou zvolil Lespert je lacině šokující věcmi, které už nikoho nešokují.

Průměrnost příběhu zachraňují jen epesně natočené scény večírků a světa módy. Lespert film točit zjevně umí, jen zvolil naprosto špatnou cestu.

Tagy: drama životopisný