Všiváci - recenze nového českého filmu

23. 6. 2014 - 7:00 | Recenze | František Fuka

Všiváci - recenze nového českého filmu zdroj: tisková zpráva

Příběh dvou bratrů (Ondřej Vetchý, Jiří Langmajer), kteří spolu už mnoho let nemluví a nemají se rádi, a my celý film odhalujeme, proč k tomu vlastně došlo a jestli se na tomto stavu něco změní.

Všiváci jsou dalším příkladem českého filmu, který má slušné "production values", slušné herce, pracoval na něm nejeden talentovaný tvůrce (kamera, střih, hudba), ale není to nic platné, když to celé má neskutečně debilní děj, poskládaný dohromady zcela neumětelsky a nepochopitelně.

Debutující režisér a scenárista Roman Kašparovský zplodil příběh, ze kterého by v rukou jiného tvůrce mohlo vzniknout něco mírně stylizovaného a epicky osudového, například ve stylu Legendy o vášni nebo Bratrů. Ve filmu, který ve velkých boletech vznikl (premiéra měla původně být před rokem a půl!) je ale celá zápletka zašmodrchána tak strašně, že mi dalo velkou práci ex post přibližně zrekonstruovat, o čem vlastně film měl být, na základě mých poznámek z projekce a distribučních materiálů. (Budou následovat spoilery.)

všiváci2 zdroj: tisková zpráva

Miki Rohan (Langmajer) je špičkový mozkový chirurg, který má ale nějaké velké trauma z minulosti, protože má občas halucinace a následně chlastá / bere drogy. Jeho kolega doktor (Marek Taclík) souloží se sestřičkami a Langmajer - zdá se - taky, nebo to aspoň dřív dělal.

Jeho bratr Ricky (Vetchý) sloužil v Afganistánu, žije s matkou (Iva Janžurová) a má dvě dcery, z nichž zajímavější je ta starší (Tereza Voříšková), kterou právě přijali na hereckou školu.

(V rámci snazšího pochopení se budu snažit používat jména herců, ne jména postav.)

První WTF nastane, když Langmajer jede v metru a zde ho okradou Kryštof Hádek a Jiří Mádl. Následuje slo-mo michaelbayovská honička s zimmertechnem, Langmajer Hádka dožene a pozvrací ho, načež si Hádek s Mádlem povídají na nábřeží o tom, že to okradení bylo naplánované. Tedy povídá spíše Hádek, Mádl především hýká, protože je retardovaný. (Tedy, jeho postava je retardovaná a Mádl ji hraje - zcela bez ironie - velmi dobře.) Z hovoru také nějak vyplyne, že retardovaný Mádl má fobii na knoflíky a plyšové medvědy.

Vidíme různé flashbacky do Afganistánu, kde Vetchý působil jako voják (nezapomeňte, že v tuto chvíli divák těžko může vědět, že jsou to flashbacky, protože je v nich stejný dospělý Vetchý jako v současné dějové rovině). Zde vidíme, že ho při válečném nasazení doma opustila jeho manželka a matka mladší dcery, a pokud se nepletu, nikdy ji ve filmu neuvidíme. Následuje další WTF scéna, kdy Vetchý, zničený z rozchodu, prochází jako zombie vojenským táborem, někdo zařve "k zemi", všichni zalehnou, jen Vetchý ne, a následuje záběr na OBROVSKÝ výbuch (a konec flashbacku), ovšem Vetchému se při něm asi nic nestalo, protože v současnosti je stále živý a zdravý.

Následně se to začne všechno značně komplikovat, protože se začnou objevovat nové postavy a film je navíc vyprávěn prostřednictvím mnoha flashbacků do různých minulých let, přičemž ne u všech je jasné, že to jsou flashbacky, a kdy začínají a končí! (Takže mi třeba chvíli trvalo, než mi došlo, že každého ze dvou bratrů hrají v různých scénách tři různí herci.)

Nicméně, hlavní zápletka spočívá pravděpodobně v tom, že Vetchý Langmajera nenávidí a objedná si u Ondřeje Malého, svého bývalého bojového druha, jeho vraždu! A voják Malý tou vraždou z nepochopitelného důvodu pověří neschopného Hádka a retardovaného Mádla, které učí střílet v českém lomu, který nebezpečně připomíná Afgánskou soutěsku z předchozí scény.

Důvodem oné nenávisti je pravděpodobně to, že někdy před 30 lety Langmajer (tedy Miki, v té době jiný herec) přišel o panictví s Andreou Kerestešovou, kterou náhodně potkal na vesnické zábavě, aniž by tušil, že s ní tehdy chodil Vetchý. Vetchý (tedy v té době jiný herec) Langmajera začne strašně mlátit, ale Janžurová (tedy tehdy jiná herečka, Sabina Remundová, ve skutečnosti dcera Janžurové, aby toho nebylo málo) mu spálí záda žehličkou a donutí bratry, aby si čerstvě těhotnou Kerestešovou vzal méně vzdělaný Vetchý (který ji má za kurvu) a nikoliv Langmajer, který ji miluje, udělal jí to dítě, ale nemá si kazit kariéru. Při svatbě ale Langmajer s Kerestešovou ujedou, cestou mají nehodu, Kerestešová (která řídila) umře, ale podaří se zachránit její dítě (což je zřejmě Voříšková).

Tím je vysvětleno, proč se mladá Kerestešová stále (i "dnes") Langmajerovi zjevuje v halucinacích místo jiných skutečných žen, například místo Tatiany Vilhelmové, která hraje manželku Taclíka a s Langmajerem stále divoce souloží, i když on ani moc nechce. V souvislosti s touto podzápletkou proběhne jedna z mála opravdu dobrých scén, kdy se Taclík Langmajerovi svěří, že podezřívá Vilhelmovou z nevěry, a Langmajer mu přesně popíše, jak s Vilhelmovou souloží, což Taclík považuje za Langmajerův dobrý humor.

Ale to jsme ještě zdaleka neskončili! Langmajer se totiž kamarádí s Voříškovou (k Vetchého nelibosti) a stará se jí o králíka. K Langmajerovi domů se vloupají Hádek s Mádlem (protože mu předtím ukradli klíče), králík před nimi uteče na střechu a když se ho Hádek snaží přilákat zpět (protože má s sebou náhodou v kapse mrkev), tak spadne ze střechy - naštěstí do kontejneru, takže se mu nic nestane. Králíka si odnesou s sebou, ale už si nepamatuji, jestli bylo nějak vysvětleno, proč se k Langmajerovi vloupávali. Langmajer pak přijde domů, uvidí prázdnou králičí klec a aniž by zjišťoval, kde králík je (ať už živý nebo mrtvý), zavolá Voříškové, že králík umřel.

V jednom z flashbacků se dozvíme, že když byli Langmajer a Vetchý úplně malí, jejich otec se utopil, když jednoho z nich zachraňoval před utopením (bohužel jsem nepochytil kterého, protože tehdy je hráli zase jiní herci).

Janžurová průběžně pořád mluví o tom, že umře, což jsem pochopil jako nenápadnou předzvěst toho, že umře. Podobně jako jsem Mádlovu fobii z knoflíků pochopil jako nenápadnou předzvěst toho, že v klíčovém okamžiku filmu bude konfrontován s knoflíky.

Mádl s Hádkem jdou pařit do nočního klubu, kde je zrovna náhodou taky Voříšková se svou kamarádkou a oba hoši se jim líbí, takže se na ně vyzývavě podívají a začnou na parketu předvádět zpomalený michaelbayovský lesbický PG sex za doprovodu dubstepu. Následně jdou všichni čtyři do nějakého bytu, kde Hádek souloží s oběma děvčaty najednou, přičemž mu začne téct krev z hlavy a umře - protože měl při tom pádu ze střechy skrytý výron do mozku. Malý (který je v tom bytě taky) to komentuje nějakou velmi nepochopitelnou hláškou o "Zasranejch buzerantech" a Voříšková běží nahá přes celé město domů.

Mezitím Malý přemluví Vetchého, který je na mizině, aby s ním vyloupil banku, a zcela nečekaně umře Janžurová.

Dojde také k flashbacku, ve kterém vidíme, jak Langmajer v nemocnici nějakou sestřičku přesvědčí, že s ní chce souložit, načež ji svlékne, sváže, pomatlá šlehačkou a pak otevře dveře, za kterými čeká několik doktorů a sestřiček a smějí se jí. To vše proto, že mu to "připadalo jako prima fór". Tato bizarní scéna je ve filmu pravděpodobně proto, aby tvůrci mohli v presskitu tvrdit, že se "každý ve filmu zachová jako všivák", protože jinak Langmajer celý film nic zlého nikomu vědomě neprovede, pokud si dobře pamatuji.

Vetchý a Langmajer se sejdou na pohřbu Janžurové, kde michaelbayovsky prší a pohádají se kvůli tomu, jestli při této příležitosti pustit nebo nepustit z magnetofonu onu strašlivou alkoholickou odrhovačku "srdce jako kníže Rohan musíš mít". Nakonec se obejmou a možná pláčou (není to zřejmě, protože pořád michaelbayovsky prší a oni nemají deštníky, na rozdíl od všech ostatních na pohřbu).

Pak se jde Vetchý z nějakého důvodu podívat do trafiky, kde dřív prodávala Janžurová, najde zde její starý mobil a náhodou vyslechne telefonát Langmajera, který své mrtvé matce volá, aby jí řekl, že má Vetchého vlastně rád. Následně celá trafika zpomaleně michalebayovsky vybuchne, protože do ní někdo hodil molotova a Vetchého o tři sekundy později zachrání z plamenů Malý, přičemž mi něco říkalo, že nešel kolem jen tak náhodou.

Voříšková zjistí, že ji Hádek přivedl do jiného stavu, ale nemá peníze na potrat, takže se opije a chodí v noci po parku, kde ji náhodou potká Mádl, který má u sebe jejího králíka, z čehož nic nevyplyne a Voříšková se nijak nepodiví tomu, že ten zcela neznámý kluk, jehož kámoš jí udělal dítě, má u sebe jejího králíka, kterého ona má za mrtvého (i když je možné, že ho během celé scény vůbec neuvidí a mělo jít jen o to, aby divák byl napnutý, jestli ho uvidí nebo ne. Možná). Nato Voříšková upadne do bezvědomí, Mádl ji chce znásilnit, ale když uvidí na jejích kalhotkách knoflík, vyděsí se a neudělá to!

Voříšková se rozhodne, že si půjde do banky neoprávněně vybrat vkladní knížku mrtvé Janžurové (protože se jmenuje stejně jako ona!), aby měla na potrat.

V bance jí ty peníze nechtějí dát (protože je napadne podívat se do občanky, filuty!), tak je Voříšková ukradne a hned poté zde náhodou narazí na Vetchého, v černých brýlích a blond paruce, který tu spolu s Malým právě provádí loupež. Voříšková náhodou zvedne ze země pistoli, která se k ní náhodou přikutálí, a protože náhodou zazní alarm, zmáčkne náhoodu spoušť a náhodou zastřelí svého otce.

Malý prostřelí z pár metrů hlavu Voříškové nějakou velkou armádní zbraní, takže ta má následně půlcentimetrové červené kolečko na čele.

Mezitím se Langmajer a Taclík chystají souložit s nějakými sestřičkami někde v hotelu na lékařském kongresu (asi?), ale nečekaně tam přijede Vilhelmová převlečená za sexy pokojskou a začne ho znásilňovat. Pak ho začne znásilňovat ta sestřička, kterou kdysi předtím svázal nahou pro legraci ostatních (a mezitím mu to odpustila), ale Langmajer v ní opět vidí Kerestešovou a dostane záchvat, zatímco si Taclík a Vilhelmová vysvětlí, že se vlastně milují.

Ukáže se, že Vetchý měl neprůstřelnou vestu a nic se mu nestalo, takže se s Malým chvíli honí po městě (PROČ?), až se setkají někde v parku, kde se Malý ďábelsky zasměje, prozradí Vetchému, že tu trafiku odpálil on (PROČ??) a pak odjistí granát, aby sebe i Vetchého zabil (PROČ???). Vetchý ale prostřelí Malému hlavu a zpomaleně michalebayovsky uskočí před výbuchem!

Za Langmajerem přijedou do hotelu ošetřovatelé, proberou ho z bezvědomí a sdělí mu, že ho okamžitě potřebují, aby provedl dvě důležité operace, které nemůže provést nikdo jiný. Doletí s ním do nemocnice, kde na lehátkách leží Voříšková a Vetchý, oba s vážnými zraněními hlavy, takže jde o minuty, zachránit je možno jen jednoho z nich a je třeba se rozhodnout!

vsivaci1 zdroj: tisková zpráva

Jistě jste zvědavi, jak to dopadne, ale to vám neprozradím! Protože byste mi to stejně nevěřili. Ale nikdy se nedozvíme, co se stalo s králíkem.

Ve skutečnosti je celý děj ještě mnohem zmatenější, než to, co jsem napsal, protože je vyprávěn nechronoloigicky a pomocí náznaků. Takže třeba Malý Vetchému nikdy neřekne "pojď vyloupit banku", ale teprve když je oba uvidíme s brokovnicemi u přepážek, má nám dojít, jaký smysl měla o hodinu dříve ta scéna, kdy Malý mluví o tom, že "má dobrý plán". Nebo vidíme, že Vetchý má na zádech vypálenou žehličku, ale až o hodinu později se dozvíme, kdy a proč mu ji tam matka vypálila. A to jsou ty jednodušší příklady. Takže je docela dobře možné, že jsem něco zrekonstruoval chybně, za což se omlouvám.

Znovu opakuji: Spousta věcí ve Všivácích je kvalitní (například ta dříve zmiňovaná kamera nebo téměř všichni herci). O to horší je, jak strašlivě zprzněný je konečný výsledek, a jak se nepovedlo z něj udělat za ten rok a půl něco aspoň trochu smysluplného, i když se asi hodně přestříhávalo a přetáčelo. Například v jedné scéně je na otázku "Jak se ten tvůj anděl jmenuje?" odpovězeno "Nechtěla mi ho říct."

Film ovšem není možno (bohužel) zařadit do kategorie "tak blbý, až je to zábava", protože jeho cca první polovina je víceméně normální, jen nechápeme, jak spolu ty víceméně normální scény mají souviset. Až po polovině se film (poměrně krátký, zaplaťpánbůh) začne překlápět do něčeho superbizarního a nechtěně vtipného.