Transformers: Zánik - recenze čtvrtého dílu populárního sci-fi

Michael Bay provedl jakýsi polo-reboot filmových Transformers, spočívající v tom, že film se sice odehrává ve světě, ve kterém se odehráli první tři Transformers, ale nevystupuje v něm ani jeden z lidských hrdinů z předchozích dílů.

Hlavním hrdinou je tentokrát Cade Yeager (Mark Wahlberg), mechanik a vynálezce, který náhodou najde, opraví a oživí otlučeného Optima Prima. Ten dá dohromady partu čtyř Transformerů (z nichž si z předchozích dílů pamatuji pouze Bumblebeeho) a společně musejí bojovat jednak proti zlému C.I.A. agentovi (Kelsey Grammer) a jednak proti Lockdownovi, lovci Transformerů, který přiletěl na Zemi, aby tady "udělal pořádek". A ještě proti Megatronovi (nyní Galvatronovi) a dalším zlým Transformerům, které vyrobili lidi.

A ještě se musí zachránit Zrno, které by v případě svého odpálení zničilo Hongkong.

Nebo tak nějak.

Těm mladším a méně sečtělým z vás bych nejprve rád připomněl, že první Transformers dodnes považuji za téměř dokonalý film a nedávno jsem se na ně s radostí podíval znovu. Na rozdíl od dvojky a trojky.

Transformers: Zánik nejsou tak dobří, jako jednička, ale jsou lepší, než dvojka a trojka.

Především ubylo toho úplně nejdementnějšího humoru.

Dále ubylo Autobotů. Je jich ve filmu jenom pět (a půl) a poměrně snadno jdou od sebe rozlišit, hlasem i barvami.

Zápletka je poměrně jasná, jednoduchá a ve většině okamžiků je pochopitelné, kdo a proč se o co snaží.

Triky jsou pochopitelně opět špičkové, zvuky a Jablonskyho techno-rytmy strašlivě burácí a obraz je ve 3D, které slušně funguje a nebolí z něj moc oči (navíc se většina filmu odehrává ve dne, takže obraz nemusí být nepřehledně tmavý). S obrazem souvisí ta bizarnost, že při promítání v kině IMAX měly různé záběry různý formát (některé byly přes celé plátno, odshora dolů, jiné širokoúhlé) a střídalo se to zcela náhodně, bez jakéhokoliv zjevného smyslu.

transformers2

Čekají nás scény z nitra obrovské kosmické lodě, scény s obrovskými Dinoboty a scény v exotických čínských exteriérech - tudíž docela je na co se koukat.

Přitom ale stále platí, že s ničím zásadně novým čtvrtý díl nepřichází, většina jeho pokusů o humor je trapná a některé dialogy a podzápletky jsou tak bizarní, že není jasné, proč ve filmu jsou, pokud to není sofistikovaná parodie. Což s největší pravděpodobností není.

Film má dvě a tři čtvrtě hodiny (je nejdelší ze všech čtyř) a ke konci je už docela problém neusnout. Hodně by mu prospělo zkrácení například o hodinu, tj. vystříhání většiny scén, ve kterých jsou lidi a ne roboti - protože pouze u Marka Wahlberga a Stanleyho Tucciho se dá mluvit o něčem, co vzdáleně připomíná herecký výkon. Všichni ostatní jsou jenom rekvizity a snaha o analýzu vztahů otec-dcera-nápadník ja v tomto filmu s těmito herci a s tímto scénářem opravdu zhola zbytečná.

Takže... Ano, je na co se koukat, a je nutno ocenit snahu většiny tvůrců, kteří na tomto filmu pracovali.

Ale není možné ignorovat, jak strašně promarněná šance to je a jak úžasný film by se na podobné téma s podobným rozpočtem dal natočit.

P.S: V kinech bude dabovaná i titulkovaná verze. Obě vznikaly aniž by překladatel pořádně viděl, co vlastně překládá.