Škatuláci - recenze jednoho animovaného a za každou cenu originálního filmu

- Recenze autor: Vojtěch Karlík

Škatuláci jsou pohádkou, která pochází ze stejné dílny jako populární Koralína a Norman a duchové. Pokud jste zmiňované filmy viděli, pak víte, že na vás čeká solidní příběh, který se vymyká klasickému pojetí amerických kreslených příběhů. V případě Škatuláků se však nejedná o žádné originální zjevení, ale jen dobře napsanou pohádku. A to zase není tak málo.

Filmu Škatuláci nelze upřít dvě věci. Tou první je vizuální podoba, která je opravdu skvělá. Druhou je pak originální dabing, který asi v českých kinech nemáte šanci slyšet. Jednu z hlavních postav například namluvil Richard Ayoade, což je "ten vlasatej" ze seriálu IT Crowds. I další herci jako Ben Kingsley a Nick Frost jsou zárukou specifického hlasového zabarvení. To bohužel nelze říci o českých hlasech, které zní tak nějak všechny jen lacině pitvořivě.

Škatuláci

Škatulákům chybí trochu originálnější příběh. Opět je to o divném světě, které nás lidi svým způsobem děsí a chceme jej zničit. Škatuláci jsou prostě obyčejní trolové, kteří žijí pod jedním hodně zvláštním městem. Vypadají hodně žertovně a říká se jim boxtrolls, protože se oblékají do krabic. S nimi žije i jeden opravdový člověk, kterého tihle divní tvorové kdysi našli ještě jako mimino. Teď je to dospívající kluk, který vyleze mezi lidi a začne se mu tam líbit. Jenže nahoře jsou také lidé, co chtějí skřety v podzemí vyhubit.

Je jasné, že tedy půjde o střet a záchranu malých potvor. Současně také jde o lásku, kterou v malém klukovi probudí dívka z městečka. Chlapec se z nějakého důvodu jmenuje Vejce. Je to pravděpodobně výsledek tvůrčí porady nad tím, jak do totálně předvídatelného filmu narvat maximum neobvyklých věcí. Vejce? Fakt hustý, sem s ním.

Škatuláci

Největším problémem Škatuláků je jejich rozpolcenost. Animák přeci musí být hlavně pro děti, ale protože my (tvůrci) jsme ze studia Laika a udělali jsme i dospělejší kreslené filmy, musí to být pro všechny. Musí být! Jenže filmu chybí přirozenost. Škatuláci jsou křečovitě pitvořící se pitomové, ti nahoře je chtějí zničit, jiní se jich jen bojí. A chybí tomu normální humor.

Škatuláci jsou pro celou rodinu, která nečeká nadsázku pro dospělé a nepočítá ani s nějakých dospělejším scénářem. Pokud vám jde o zabití času s dětmi v kině, pak jsou samozřejmě Škatuláci hodně v pohodě.

Tagy: animovaný film pohádka