Sázka na nejistotu - recenze nového filmu s Christianem Balem

7. 1. 2016 - 23:00 | Recenze | František Fuka

Sázka na nejistotu - recenze nového filmu s Christianem Balem zdroj: tisková zpráva

To nám ten rok 2016 pěkně začíná. První novinářská projekce, a bum - kde se vzal, tu se vzal, nečekaně úžasný film podle nějaké knihy o burziánech. Od režiséra, který natáčel hlavně bláznivé komedie a produkoval Jeníčka a Mařenku: lovce čarodějnic.

Trailery jsou u tohoto filmu dosti zbytečné, protože nevystihují jeho velice zvláštní a velice originální atmosféru (trailer na této stránce je stylizovaný mnohem dramatičtěji než samotný film). Pokusím se vám ji nějak přiblížit textem, ale nebude to jednoduché.

Film tvrdí, že "všechny jeho postavy a události jsou smyšlené", ale přitom jsou jeho hrdinové vymodelováni podle skutečných, žijících lidí - o kterých jste téměř určitě nikdy v životě neslyšeli, takže vám to může být jedno. Přitom se ale všichni ve filmu jmenují jinak, než se jmenují jejich skutečné předlohy - s jednou výjimkou (Christian Bale).

Tito pánové (Steve Carell, Christian Bale, Ryan Gosling, Brad Pitt a pár dalších) se počátkem tohoto tisíciletí ochomýtali okolo burzy, cenných papírů, obchodů s nemovitostmi atd. Víceméně nezávisle na sobě a v rozdílných časových úsecích přišli na to, že trh s hypotékami se blíží ke krachu, že o tom nikdo neví a že by se na tom dalo vydělat. A rozhodli se na tom vydělat.

Big short zdroj: tisková zpráva

Krach trhu s hypotékami opravdu přišel a byl ještě větší, než naši "hrdinové" předpokládali. Vedl až k tomu, že v roce 2008 zkrachovalo několik velkých bank a začala další velká celosvětová krize. Byl to tak velký krach, že naši "hrdinové" měli velké problémy zúročit tu skutečnost, že se stalo přesně to, co předpověděli.

Jsem si plně vědom toho, jak nezajímavě takový popis zní. Obzvlášť když nevíte nic o tom, že v roce 2008 došlo krachoval nějaký americký trh s hypotékami a mělo to následky pro celý svět. A bylo o tom napsáno mnoho knih a natočeno několik dokumentů i hraných filmů.

A možná si říkáte: "To je blbost. Jak by mohla o blížícím se krachu vědět jen hrstka nijak příliš vlivných/bohatých lidí?"

Big short zdroj: tisková zpráva

A v tuto chvíli bych chtěl důrazně upozornit, že si rozhodně nejsem jist, nakolik odpovídají události, popisované v tomto filmu, skutečnosti. Nebudu psát, že "na tento film musíte jít, protože odhaluje zrůdné fungování zkorumpovaného bankovního sektoru" (i když ho možná odhaluje - nevím, nejsem na to dostatečný expert a lidé, kteří experti jsou, vám nabídnou mnoho argumentů pro i proti).

Na tento film musíte jít, protože je to výborný film, bez ohledu na to, do jaké míry odpovídá realitě!

Sázka na nejistotu má velice originální formu. Je to především komedie, ovšem komedie o věcech, které by většinou neměly být vůbec vtipné. Je to film o tom, že všichni, kdo se nějak ochomýtají kolem bankovního sektoru, jsou psychopati a svině, a když se rozhodnou vypéct ještě větší psychopaty a svině, výsledná megatragédie (při které jsou řadoví občané jen dojnými kravami, které to všechno zacálují) je jistým způsobem vtipná.

A navíc film velmi často "bourá čtvrtou zeď", postavy z plátna uprostřed scény začnou mluvit k divákovi a vysvětlovat, že "přesně takhle to ve skutečnosti nebylo", a dochází ke zcela dadaistickým scénkám jako z Monty Python ("A nyní vám Margot Robbie v bublinkové vaně se sklenkou šampaňského vysvětlí, jak funguje shorting druhořadých hypotečních úvěrů").

Skrz všechen ten humor ale neustále prosvítá strašlivá hořkost a tragédie na několika úrovních. Jednak osobní tragédie lidí, kteří by třeba i chtěli být sympaťáci, ale musí být sociopati a psychopati, protože to tento byznys vyžaduje. A jednak zrůdnost globálního finančního systému, který funguje podle pravidel naprosto nepochopitelných pro většinu lidí, a pokud se vám náhodou podaří těch pravidel využít k vlastnímu prospěchu, máte stejně smůlu, protože pravidla mohou být kdykoliv flexibilně upravena nebo změněna těmi, kteří tahají za nitky a jsou de facto beztrestní, ať udělají cokoliv. (A znovu opakuji, že pro vychutnání filmu je víceméně jedno, nakolik je tento světonázor pravdivý a nakolik ne.)

Je velmi těžké natočit film, ve kterém takováto precizní atmosféra může fungovat, obzvlášť pokud ten film má přes dvě hodiny. Sázka na nejistotu funguje po všech stránkách téměř dokonale a sledovat ji je jako dívat se na koncert nejslavnějších umělců. Nejen, že jsou herecké výkony fantastickou směsí humoru a tragédie (především Carell a Bale, role ostatních jsou menší), ale nemenší pochvalu zaslouží i kamera, hudba (songy i instrumentálky) nebo střih plný velmi vymazlených nápadů (např. strategické usekávání scén uprostřed slova). A všechno to působí tak úžasně lehce a hladce, jako kdyby to tvůrci dokázali levou zadní.

Důvod, proč Sázka na nejistotu není dokonalým filmem, je vpodstatě stejný, jako důvod, proč všechno to svinstvo mezinárodním bankám prochází: Celé je to kurevsky složité. A navíc je to anglicky a především o amerických souvislostech, takže i přes velmi slušné české titulky budete mít dost problém všechno pochytit a zorientovat se. Natož při kulometném střihu, když pět lidí řve jeden přes druhého.

Pokusím se ještě o jedno přirovnání: Burtonův Ed Wood je úžasně tragický i vtipný film o skutečném člověku, i když je nám jasné, že zdaleka ne všechno v životě Eda Wooda se stalo tak, jako ve filmu. A Sázka na nejistotu podobným způsobem rozpitvává a nastavuje zrcadlo všem těm, kteří rozhodují o světových penězích. A to je zatraceně dobrý výsledek.