Looper - recenze

- Recenze autor: red

Akční sci-fi thriller Looper se k nám dostává zcela neohlášeně a přes několik vad na kráse jde o sympatické překvapení, v němž po dlouhé době opět exceluje Bruce Willis. Pokud máte chuť na dobře natočenou akční jízdu odehrávající se v roce 2046, pak máte právě nyní možnost.

Režiséra Riana Johnsona nemusíte vůbec znát. Kromě několika dílů vydařeného seriálu Perníkový táta a průměrné krimikomedie Bratři Bloomové toho za ním mnoho není. Přesto právě teď přišel jeho velký okamžik, kdy na sebe dokázal upozornit velmi dobrým sci-fi thrillerem, který upřímně řečeno před svým uvedením do kin příliš velké naděje nevzbuzoval. Cestování v čase se ve filmech objevuje s železnou pravidelností a najít příběh, který by dokázal překvapit i něčím novým, je docela složitým úkolem. Looper však jde svojí vlastní cestou a ač se mu v době natáčení nedostávalo masivní marketingové podpory, má ambice k tomu, aby dosáhl kultovní pověsti.

Emily Blunt ve filmu Looper

Obsazení na jedničku

K téhle úvaze napomáhá nejen čím dál častější srovnávání s Gilliamovým snímkem 12 opic, ale také překvapivě vysoká úroveň scénáře a velmi dobré obsazení. Cestování v čase zde dostalo zajímavý náboj v podobě dilematu, zda nájemný vrah, může zastřelit v budoucnosti sám sebe. Nájemný zabiják, neboli Looper, pracuje pro zločineckou organizaci klasickým způsobem. Zakázku zlikviduje, zbaví se důkazů a svoji odměnu najde hezky u oběti. Všechno je vymyšleno téměř dokonale. Každý vrah ví, že svoji oběť nesmí nechat běžet. Nevyřízená objednávka prostě neexistuje! K dokonalosti jejich práce navíc přispívá možnost cestování časem. Vybraná oběť je hezky poslána do minulosti přímo před Loopera, který už se správným způsobem postará. Problém nastane ve chvíli, kdy mladý zabiják Joe (Joseph Gordon-Levit) narazí na sebe samotného z budoucnosti (Bruce Willis) a měl by se vlastně zabít. Jak dilema vyřeší? Oba hlavní protagonisté hrají výborně a jejich vynucené setkání výborně doplňuje ještě Emily Blunt a Jeff Daniels v roli padoucha Abeho. Zejména posledně jmenovaný se po letech objevil v konečně zajímavé roli. Looper je po dlouhé době filmem, který nemá smysl někomu popisovat. Vypravěč vstupuje na velmi tenký led, kdy hrozí provalení nějakého tajemství, které by mělo zůstat utajeno až do kina.

Joseph Gordon-Levit a Bruce Willis ve filmu Looper

Willis ve formě

Režisér Rian Johnson rozhodně nenatočil světoborný film. Tahle sci-fi akční podívaná přišla na třicet miliónů dolarů a přestože nepůsobí kdovíjak rozmáchle, rozhodně u ní nemáte pocit levného braku. Vizuálně Looper vůbec nestrádá a akční scény parádně doplňuje fungující zápletka. Zda se může stát tahle zběsilá jízda Gilliamovým nástupcem, to je otázka do budoucnosti. Přesto už teď je jasné, že vznikl levný film natočený s poctivým přístupem. Výborné herecké výkony zde krásně korespondují s výborným střihem, slušným nápadem a režisérským přístupem, který už se dnes tolik nenosí. Stárnoucí Willis neztrácí nic na své energii a dravosti, jeho výstupy baví a mají stále stejný šmrnc. Co víc si klasik milující dobře natočené akční filmy může přát?