Lidská skvrna (Human Stain)

- eXtra kiNo autor: red

Drama Lidská skvrna je z těch, které na papíře vypadají jako ideální materiál pro film, ale na plátně pak po celou dobu staví na odiv, že jde o zfilmovaný román

Drama Lidská skvrna je z těch, které na papíře vypadají jako ideální materiál pro film, ale na plátně pak po celou dobu staví na odiv, že jde o zfilmovaný román. Taky že ano. Režisér Robert Benton z předlohy respektovaného spisovatele Philipa Rotha do filmu přetáhl všechno včetně její literárnosti.

Celá story se odvine prostřednictvím složitě provázaných flashbacků. Začínáme v roce 1998, kdy Spojené státy nezajímá nic jiného než Clintonova orální aféra. Prestižní univerzita na východním pobřeží v téže době zažívá menší skandál: uznávanému profesorovi literatury Colemanu Silkovi (Anthony Hopkins) ujede nevinná poznámka, za jejíž nechtěný rasistický dvojsmysl je popotahován tak dlouho, dokud z akademického prostředí sám Lidská skvrnaneodejde. Jeho manželka napětí situace nevydrží a zemře na infarkt. Ovdovělý, bez přátel a bez práce se Coleman sblíží s o dost mladším spisovatelem Nathanem Zuckermanem (Gary Sinise), který začne pracovat na jeho biografii. Ale osudy energického ex-profesora ještě nejsou u konce: během chvilky se nechá sbalit životem okopanou uklízečkou Fauniou (Nicole Kidmanová) a vrhne se s ní do posledního – a o to vášnivějšího – vztahu svého života. A Zuckermanovi nezbude než konsternovaně registrovat, jak kostlivci z Colemanovy minulosti vylézají stejnou rychlostí, jakou se jeho přítomnost komplikuje vinou Faunii a jejího psychopatického manžela Lestera (Ed Harris).

Lidská skvrnaCelé je to až moc románové, až moc vysokostylé, až moc ušlechtile bezkrevné. Vždyť už jen ta narativní struktura dělá věci zbytečně složitější než jsou, a spíše než aby rafinovaně achronologickým řazením událostí Colemanova života budovala dramatický oblouk, jen příliš okatě naznačuje, kde má přijít jaká emoce: něco jako sitcomový smích pro takyintelektuály. Vypravěčská postava Nathana Zuckermana je taktéž víceméně samoúčelná: můžeme ji chápat snad jen jako ztělesněnou motivaci pro Colemanovo sebeodhalování, ale co možná fungovalo v knize se ve filmu zdá být pouhou berličkou. Co však působí daleko nejknižněji je šíře témat, která se Lidská skvrna snaží obsáhnout: máme tu rasovou otázku, problematiku zneužívání žen, politickou korektnost, milostný trojúhelník, téma člověka žijícího celý život v přestrojení, proměny dobového milieu a způsob, jakým se tento zeitgeist promítá do osudů lidí... Zatímco do románu lze tohle všechno vtavit prostřednictvím řekněme úvah hlavní postavy, film vyžaduje propojení poněkud organičtější a méně explicitní. Lidská skvrna svým selháním v tomhle ohledu vypadá jako kdyby někdo nešikovně zadaptoval podobně vrstevnatý a tematicky spřízněný Faulknerův epos Absolone, Absolone.

Lidská skvrnaLidská skvrna je vlastně takový obyčejný midcult: náročnějšího diváka namlsá vnější komplexností, aby mu nakonec namísto vybranou chutí zacpala krk obyčejným chlebem s příliš kořeněnou pomazánkou. Tak vypadá scéna, v níž Coleman balí svou první lásku: jako kdyby ve Fitzgeraldově Něžná je noc zvítězila červená knihovna. Takové jsou scény, v nichž zajímavě rozjetá postava Faunii sklouzne k jednorozměrné zneužívané holčičce, která se mazlí s urničkami svých dětí a říká věci jako "proč mě jen nenechali umřít" nebo "nezamilovávej se do mě". A tak dopadají i aluze na Colemanovu vzdělanost; viz "Achilles na viagře". Je to jako s tancem, jako že tady Coleman vezme do kola Nathana i Fauniu: ani krev, pot a slzy poga, ani vysoká stylizace tanga, nýbrž neškodně nerozhodné přešlapování české besedy. Vždyť i to přiznání, že současná politická korektnost je někdy trochu přehnaná, přichází až ve chvíli, kdy je podobné tvrzení... politicky korektní.

Lidská skvrnaA pak tu jsou herci: většinou přehrávají, ale čert to vem, když Lidskou skvrnu zachraňují z bahna podprůměru. Anthony Hopkins to bere všechno hákem podobně jako Jack Nicholson, takže na sebe strhává daleko víc pozornosti coby herec než coby postava, nicméně dělá to docela dobře a navíc zábavně, což ho v kontextu celé Lidské skvrny staví do docela výjimečné situace. Už jen proto, že Wentworth Miller, který hraje mladého Colemana, je sice urostlý, pohledný a snaživý, ale jinak poměrně nudný. Nicole Kidmanová má za poslední tři roky prsty v osmi celovečerácích, což je záběr, při němž nelze nerozmělnit ani tak nesporný talent jako je ten její, nicméně tahle postava otlučené živočišné štětky patří k těm, které si herečka evidentně užívá (jakkoliv je ta postava scenáristicky jak vyřezaná z kartonu). Gary Sinise se moudře drží vzadu, a tak je to až Ed Harris, jenž v roli manžela-magora na plátně taky nijak zvlášť dlouho nepobude, ale dokáže ho přitom pro sebe ukrást celé.

Svou roli hraje i pečlivé vylíčení prostředí (60. léta / campus / zapadákov...), možná až příliš citlivá kamera (nedávno zesnulý Jean-Yves Escoffier, který nasnímal nejslavnější bijáky Léose Caraxe) a rozumná stopáž (budete mít pocit, že ten film trval daleko déle). To jsou ovšem filmové prostředky - a ani ty nic nezmění na tom, že Lidská skvrna je hlavně a především adaptací literárního díla. Režisér Robert Benton (Kramerová versus Kramer) se od těch potištěných stránek zkrátka nějak nedokázal odtrhnout.

Dokina.cz nabízí nejpřehlednější program kin na českém internetu. Programy kin sledujeme nejen v Praze a Brně, ale i v dalších městech, jako jsou Ostrava, Olomouc, Hradec Králové, České Budějovice, Plzeň a na mnoha dalších místech. Stejně tak vedle nejznámějších sítí Cinema City a Cinestar přinášíme i programy menších kin po celé České republice. Náš program kin je vždy kompletní a přehledný, takže snadno zjistíte, na jaký film a do jakého kina zajít.