Iron Man 3 - recenze

2. 5. 2013 - 15:00 | Recenze | Aleš Smutný

Iron Man 3 - recenze zdroj: Falcon

V rámci velkého tažení Marvelu světovými kinosály se po megaúspěšných Avengers vrací Iron Man a to se svým již třetím dílem. Multimiliardář Tony Stark, respektive jeho hrdinské alter ego Iron Man, přitom v rámci komiksů nepatřil mezi ty nejzářivější hvězdy. Jenže klukovské nadšení režiséra Jona Favreau a hlavně titánské charisma užvaněného Roberta Downeyho Jr. dokázaly Iron Mana protlačit na pozici vlajkových lodí Marvelu a následně jej přetransformovat do doposud nevídané superhrdinské týmovky Avengers. Díky jejímu úspěchu zahájili takzvanou Fázi dvě, která bude řešit osudy jednotlivých hrdinů do doby, než přijdou další Avengers.

Nový režisér dobře mete

Iron Mana čekala v rámci tohoto postupu rázná změna. Po vlažnějším a hlavně unavenějším finiši Iron Mana 2 na postu režiséra skončil Jon Favreau, který si v trojce střihl jen svou klasickou roli bodyguarda Happyho, a nahradil jej Shane Black. To je mainstreamovému publiku jméno stále nepříliš známé a přitom tenhle člověk položil základy nejlepších akčních legend. Jako scenárista stál u první Smrtonosné zbraně, je mozkem, který stvořil brilantní dialogy a hlášky Posledního skauta s Brucem Willisem a hlavně už jednou spolupracoval s Robertem Downeym Jr. Šlo o vynikající, hláškami naplněnou černohumornou detektivní komedii Kiss Kiss Bang Bang, kde charismatického herce využil do posledního sebeironizujícího úšklebku.

A právě díky Shanu Blackovi je třetí Iron Man zároveň tím nejlepším, i když se dobrovolně vzdává některých tradičních propriet série. Navzdory tomu, že jde o nejvtipnějšího Iron Mana s největším počtem Tonyho hlášek na minutu, jde zároveň o nejtemnější a v rámci možností superhrdinského komiksu i nejreálnější dobrodružství hedonistického filantropa. Stark je nucený vyrovnávat se s událostmi z Avengers. S faktem, že je opravdu jen člověk v drahém brnění, který stojí proti bohům a mimozemšťanům. Člověk, který prolétl v sebevražedném aktu červí dírou a musí se vyrovnat s tím, že existují bytosti a věci, na které nestačí ani jeho důvtip a technologické hračky. Výsledkem je posttraumatický syndrom a náhlé záchvaty úzkosti, insomnie a paranoidní strach o svou partnerku Pepper Potts (Gwyneth Paltrow).

Iron Man 3 zdroj: Falcon

Válka proti teroru trochu jinak

V tomto momentu přichází možná ne tak bombastický nepřítel jako je šílený bůh a jeho emzácká armáda, ale o to nemilosrdnější a osobnější. V postavě tajemného Mandarína Shane Black přináší strašáka současné americké veřejnosti – teroristu. V enigmatickém podání Mandarína, jehož hraje Ben Kingsley se snoubí rétorika a metodika islamistických extrémistů s čínsko-hinduistickým mysticismem. A bomby nedokáže zastavit ani Iron Man, ani jeho parťák Rhodey, který se pro změnu mění v politickou PR figurku Iron Patriota. Když pak Tony teroristovi chlapácky vyhrožuje, odpověď je rázná, nemilosrdná a oči otevírající.

Což ovšem neznamená, že by Shane Black propadl nějakému patriotickému blouznění a načrtávání paralel se současnou americkou válkou proti teroru. Naopak. Dialogy i děj jsou prošpikovány ironickými hláškami, náznaky a nehrozí, že by někde Iron Man poletoval s vlajkou s hvězdami a pruhy. Black do snímku naopak sype dávky humoru, občas černého, ostrého a nevybíravého (byť ne na úrovni drsné vulgarity Posledního skauta), který opakovaně likviduje jakýkoliv laciný patos.

Iron Man 3 Robert Downey Jr. ve filmu Iron Man 3 | zdroj: Falcon

Méně Iron Mana, více Tonyho Starka

Režisér pochopil, co dělá podobný film zábavným a co už ne. Dobrovolně se zbavuje fetiše kovového obleku. Stark je bez něj dobrou polovinu filmu a během ní řeší, že se naplnily jeho nejhorší obavy – tedy, že bez něj je jen užvaněný génius, který bez počítače neumí pořádně ani vystřelit z pistole. Další nekonečné montování nového obleku by už nebylo v třetím díle moc účinné a tak ve filmu Tony přichází o jednoho plechového miláčka po druhém a s tím i bolestně dospívá. A hláškuje.

Iron Man 3 je bezesporu nejvtipnější a nejhumornější ze všech tří dílů. Downey jr. dostal tolik prostoru, kolik to jen šlo a využívá jej naplno. Snímek mnohdy balancuje vysloveně na hraně komedie, což následně jen umocňuje návrat k tvrdé „realitě“. Přitom dochází k vyvracení mnoha zavedených klišé a samotný Tony už není jen klukovsky provokativní, ale občas vysloveně cynický a kousavý. Do jeho charakteru tak občas probleskne i zoufalec Harry z Kiss Kiss Bang Bang.

Když k tomu dodáte důraz na tradiční akci, díky níž poznáte, že Black je chlapík, který zažil zlatá devadesátá léta akčního filmu, dostáváte nejlepší film s Iron Manem. Zatímco oba předchozí snímky měly akční finále přinejlepším průměrné kvality, trojka servíruje dobrou gradaci a nabízí Tonymu úctyhodného oponenta. Vlastně oponenty. Black dokáže dobře ukočírovat hned dva záporáky (nechte se překvapit ohledně identity toho druhého, byť fandové komiksu budou mít brzy jasno), což se mnoha komiksovým filmům nezdařilo. Iron Man 3 prostě dokáže těžit z toho, co může moderní komiks odlehčenějšího charakteru nabídnout, dobře zdůrazňuje vlastní sílné a specifické stránky a zbývající marvelovské snímky ostatních hrdinů budou mít co dělat, aby udržely krok.

ČLÁNKY O FILMU

6 netradičních filmů s vánočním motivem

6 netradičních filmů s vánočním motivem

21. 12. 2015 | Téma | Ladislav Loukota

Každoroční šílenství vánočních svátků je na spadnutí, a bude tomu odpovídat i program některých kin, o jeho televizním protipólu nemluvě. Filmy, které se snaží vánoce pojmout dojemně a láskyplně budou převládat, leckde bude k nalezení i snímek, který si z vánoc spíše utahuje, třebas známý Santa je úchyl. Jsou však filmy, které se vzdor využití motivu vánoc vyhýbají první i druhé škatulce. Vybrali jsme šest z nich, kterými můžete rebelantsky oživit svůj kinematografický jídelníček, aniž byste se zcela vzdálili nynější atmosféře.
Ohodnoťte 20 nejúspěšnějších filmů roku 2013

5. 1. 2014 | Téma | Karel Drda

Rok 2013 je za námi. Coby filmoví diváci můžeme být hodně spokojení, do kin dorazila celá řada skvělých snímků, z nichž některé lze bezesporu označit za ty výjimečné. Nabízíme vám jeden z prvních přehledů nejvýdělečnějších filmů v loňském roce.
Smrtonosná past i úchylný Santa: dopřejte si sedm antivánočních filmů

23. 12. 2013 | Téma | Ladislav Loukota

V posledních letech se do módy dostala póza Vánoce nenávidět. Není se moc co divit, ze všech stran se na člověka během prosince valí "sluníčková pohoda" takového kalibru, až jeden zatouží jim natura po trochu alternativním prožití konce roku. Jste-li však někde uprostřed obou nálad, možná vezmete za vděk kompromisem - nabízíme tedy sedmero filmů, jež se sice odehrávají na vánoční svátky, pohodovou atmosféru v nich však nahrazuje štěkání kulometů a všudypřítomný cynismus.
Filmovým hitům léta vládnul Iron Man 3

Filmovým hitům léta vládnul Iron Man 3

2. 9. 2013 | Téma | Ladislav Loukota

Letní měsíce jsou za námi, je proto třeba tradičně vykreslit vítěze a poražené a dojít k tomu, který herec si zašetřil na nový ostrov, kdo naopak bude muset prodat svou flotilu vozů Porsche, a především které snímky se nejspíše dočkají pokračování a které naopak nikoliv.
Iron Man 3

Iron Man 3

27. 4. 2013 | Téma | Michal Burkoň