Fantastická čtyřka - recenze znovu probuzené marvelovské legendy

- Recenze autor: Vojtěch Karlík

Ten film měl vypadat jinak. Takhle nějak si postěžoval režisér Josh Trank Fantastické čtyřky v emailu členům štábu krátce před uvedením novinky v kinech. O co tady sakra jde? Pokud je pravda, co talentovaný filmař poslal ven, pak nezbývá než doufat, že se u nějaké Blu-ray edice chytne studio za nos. Skutečností totiž je, že zbrusu nové zpracování komiksového příběhu o čtveřici hrdinů je strašlivě nudným a fádním příběhem.

Vtipné je, že Trank nakonec pustil do světa i tweet podobného znění, ale velmi rychle jej smazal a nyní se veze na usměvavé marketingové kampani ke svému filmu tváří se, že se nic nestalo. Nic mu nevyčítáme, ale ten film je opravdu zvláštním pokusem o oživení neexistující legendy. Předchozí filmy totiž vznikly nedávno a nebyly zrovna velkými trháky. Negativní zkušenost z toho, jak nemá vypadat komiksový film, jsme si odbyli v letech 2005 a 2007. Na ty dva divné snímky jsme naštěstí zapomněli a teď se někdo rozhodl zkusit to znovu a nechal porodit úplně stejný film.

Fantastická čtyřka

Fantastická čtyřka

Když chcete ukázat trochu originality, postavte hlavní hrdiny do imbecilní polohy, nějak je naaranžujte do laciných póz, přidejte dvě špetky odhodlaného pohledu a zmáčkněte spoušť.

Jasně, mluvím trochu v nadsázce. Ty filmy nejsou úplně stejné, ale jsou úplně stejně blbé. A nevěřím tomu, že by rozdíl mezi skrytou režisérskou verzí a tím, co Fox pustil do světa, byl tak velký. Z filmu jsou přibližně po čtyřiceti minutách cítit dva zcela rozdílné přístupy. Jeden evokuje temné komiksové "něco", ten druhý cílí na malé děti. Obě verze vyprávění zde existují v divné symbióze a nedá se na to koukat.

Tak předně je ten film úplně jiný než je komiksová předloha. Chápu, že některé lidi to dokáže naštvat. Také nechápu, proč je postava Johnnyho Storma hrána afroamerickým hercem (všimněte si prosím té korektní věty), když v komiksu je to běloch. Jsou to jen detaily, ale jsou to detaily ukazující směšnost celého restartu a jen dokreslující fakt, jak hloupě film působí. Neúcta ke komiksové předloze je jasným důkazem, že studio Fox nechtělo točit komiks, ale spíš film pro všechny a zápletku si upravovalo podle svého. Postava Johnnyho Storma pak vzkazuje publiku, že je čas na všeobjímající korektnost, která z vysoka kašle na předlohu.

Pro přesnost zdůrazňuji, že mi třeba postava Nicka Furyho v Iron Manovi hraná Samuelem L. Jacksonem vůbec nevadí, naopak jsem nadšený. A to i přesto, že v původním kresleném příběhu je to také běloch. Jenže Nick Fury je prostě jen trochu militantní šéf a může hrát kdokoliv. Johnny Storm je však ústřední postavou. Strýčka Toma také asi nebude hrát třeba Steve Buscemi.

Kate Mara

Kate Mara umí dělat silové pole. Hustý.

Zápletka nové Fantastické čtyřky je obyčejná jako pondělní fusekle. Partička kamarádů používá teleport, který je dostane až na nějakou hrozitánsky dalekou planetu. Tam se stane něco opravu mimo realitu, což má za následek, že čtveřice přátel získá hrdinské vlastnosti. Strašně rád bych si ty důvody poslechl a dostal nějaké smysluplné vysvětlení, ale od toho se nedíváme na filmy. Takže tito čtyři pak chodí, mluví, řeší své niterné problémy (proč vypadám zrovna takhle) a postupně se připravují na souboj s hlavním padouchem, kterého poznáte velmi rychle, ale nebudu spoilerman a nic neprozradím. Vylízanost tvůrců je však taková, že průměrnému člověku to dojde fakt brzy.

A všichni nechutně mladí, tak nějak přemoudřelí a vůbec s nimi není žádná legrace. Já jsem se kupříkladu nudil tak, že jsem v kině přemýšlel, jestli by byla lepší nahatá Sue Storm v podání Kate Mara, nebo by se mi víc líbila Jessica Alba. Nedobral jsem se řešení. Mezi padesátou a sedmdesátou minutou filmu jsem spal. Nic se za tu dobu nestalo. Nic, co by stálo za zdvihnutí ze židle. Ten film je nanicovatý jako tichý pšouk, co nezpůsobí žádnou škodu.

Hádky mezi režisérem a producenty jsou podle mne spíš vymyšlenou aktivitou, protože si všichni zúčastnění uvědomili, že natočili úplně blbý a nudný film. Tak teď chtějí přilákat alespoň na nesváry mezi sebou. Tradiční kapitolu od do prvního digitálního efektu jsou samozřejmě efekty. Jsou tam.

Těch pár akčnějších scén a zdlouhavé nic občas dokáže bavit. Tak to prostě je. Fantastická čtyřka je průměrný filmem o ničem, ale padesátka je zasloužená.

Tagy: komiks fantastická čtyřka