Expendables: Postradatelní 2 - recenze

8. 9. 2012 - 10:21 | Recenze | red

Expendables: Postradatelní 2 - recenze zdroj: tisková zpráva

Parta drsných vysloužilců v čele se Sylvesterem Stallonem je zpět a tentokrát kupodivu v ještě lepší formě. Na pokračování Expendables se můžete dívat jako na slátaninu, zbytečnost, poctu béčkovým filmům z osmdesátých let, či prostě jako na obyčejný akční snímek. Nad tím vším pak trůní holá pravda, kterou by si tvůrci mohli s klidem vytesat do kamene: Nás prostě takové filmy baví!

Sylvester Stallone, Dolph Lundgren, Chuck Norris, Jean-Claude Van Damme a Arnold Schwarzenegger ti tvoří naši pětku slavných, na jejichž filmy jsme se v druhé polovině osmdesátých let dívali s posvátným respektem. Kdo měl ve vašem okolí videopřehráč, tak v jeho obývacím pokoji dříve nebo později skončila několikrát okopírovaná videokazeta a na ní byl snímek, o němž jsme pak dokázali dlouhé hodiny diskutovat druhý den ve škole. Tehdy to pro nás nemělo nádech hloupého béčkového filmu, ale byl to rozmazaný kousek akční zábavy, která nám připadala jako neuvěřitelně kvalitní. Hltali jsme každou hlášku, každý výbuch a těšili se na další. A pak to všechno skončilo!

Old school zábava

V devadesátých letech nám žánr zevšedněl a naše hvězdy zmizely ze stříbrného plátna do laciných televizních filmů a seriálů. Případně tvorba odpovídala jejich rostoucímu věku, byly to divné slátaniny spíše k smíchu než k pobavení. Když se pak objevily první Expendables, přišlo nám to všem jako dobrý nápad. Stallone dokázal do jednoho příběhu obsadit hvězdy současné i minulé, přišel s celkem vtipným a akčním filmem, který kupodivu vydělal. Druhý díl logicky nemohl přijít s ničím jiným. Všichni od něj očekáváme stejnou zábavu a  chceme se bavit. Chceme sledovat zběsilou řežbu, v níž parta dědků nakope společně s mladšími parťáky zadnice padouchům. Expendables 2 v tomto ohledu plní přesně naše očekávání. Nikdo na film nepůjde proboha snad s tím, že se ve filmu bude řešit nějaké vážné téma. Je to parádní popcornově staromilská zábava, která má za cíl chytnout za srdce davy nostalgiků a s mladšími hereckými tvářemi i dobře sestříhanými trailery přitáhnout do kin jejich děti. Nic objevného pod sluncem, tomu se prostě říká marketing. První díl produkoval a režíroval Sylvester Stallone, dvojku už slavný herec svěřil do rukou Simona Westa. Chlapík narozený na začátku šedesátých let je přesně tím člověkem, který na filmech z osmdesátých let vyrůstal a má k danému žánru respekt. Navíc je to osvědčený rutinér, který má za sebou celou řadu televizních filmů a třeba také solidně zvládnutý Mechanic s Jasonem Stathamem.

Hlášky a akce

Expendables 2 jsou svižnější, zábavnější a pokud jste u prvního dílu měli občas pocit, že některé hlášky jsou do filmu nastrkány tak nějak pod tlakem, pak tentokrát budete navýsost spokojeni. Vyváženost akčních scén, jiskření mezi hlavními protagonisty, či teatrálnost padoucha Villaina (Van Damme), do sebe perfektně zapadají a fungují téměř na výbornou. Expendables 2 tak netrpí žádnou umělou křečí a začnou bavit hned úvodní akcí v Nepálu. Sly a jeho skupina vyráží na pokyn Churche (Willis) do Albánie, aby ze zříceného letadla vyzvedla tajnou zásilku. Akce však nezačíná úplně ideálně. Do ryze mužského týmu si Church prosadí ženu v podobě bojovnice Maggie (Nan Yu) a když skupinka dorazí na místo, je přepadena Villainem a jeho poskoky, kteří samozřejmě mají stejný úkol a navíc brutálně zavraždí jednoho z postradatelných. A pak už v podstatě následuje neoriginálně zábavná podívaná, kdy se naše skupinka snaží pomstít a v průběhu akce i v mezičasech vypouští z úst hlášky. Jestliže jsem měl u prvního dílu občas pocit urputné snahy být za každou cenu vtipný, pak dvojka dosáhla maximálních kvalit daného žánru. U většiny hlášek a dialogů máte pocit, že "už jste tohle někde slyšeli", ale vůbec to nevadí. Mikroscény například v podobě krátkého dialogu v albánské hospodě, kde se za záda Stalloneho a Stathama postaví ohromný chlap, dělají z filmu sympatickou podívanou. Všichni vědí, že o nic nejde, jen si užívají hraní a od srdce se baví. A vy s nimi. Druhý díl má svižné tempo, vážnost celé mise ( v níž jde mimo jiné o 5 tun plutonia) pak podtrhují perfektně nasnímané i natočené akce. A vtipné dialogy? Těch je opravdu hodně a jejich velkou výhodou je, že nepotřebujete znát staré filmy, v nichž si legendy osmdesátých a devadesátých let zahrály. Jasně, není to žádné umění, ale kdo by také čekal. Tvůrci chtěli něco vydělat, trochu se pobavit a daří se jim oboje a k tomu baví ještě nás. Tak proč si nedat béčkový žánr v tak hvězdném obsazení. Když pak budete odcházet z kina, možná z té spokojenosti distributorovi odpustíte zbytečně kostrbatý lokální název filmu.

Stalloneho hit The Expendables míří do televize jako seriál

6. 3. 2015 | Novinky | Vojtěch Karlík

Populární filmová série The Expendables, kterou vytvořil herec a režisér Sylvester Stallone, míří do televize jako seriál. Obsazení bude pravděpodobně úplně jiné, ale už nyní se objevují spekulace nad hlavními rolemi.
Expendables - Postradatelní 3 - recenze opravdu vydařeného pokračování

15. 8. 2014 | Recenze | Vojtěch Karlík

Třetí díl kultovní série Expendables, která si svoje místo u fanoušků akčního žánru získala už prvním výstřelem v roce 2010, se vrací v plné síle a ukazuje, že nadsázku i humor staré páky z osmdesátých a devadesátých umí prostě nejlépe.
Premiéra třetích Expendables se blíží - podívejte se na fotky z natáčení

27. 6. 2014 | Téma | Vojtěch Karlík

O sérii Expendables občas někteří novináři mluví škodolibě jako o skladišti padlých hvězd. Jenže podle úspěchu prvních dvou dílů to zatím vypadá, že projekt s hvězdami osmdesátých a devadesátých let funguje velmi dobře, vydělává a hlavně baví i mladé publikum. Filmový distributor nyní zveřejnil několik fotografií z natáčení. Podívejte se s námi, jak to ještě nedávno vypadalo na place.
Expendables: Postradatelní 2

Expendables: Postradatelní 2

6. 9. 2012 | Téma | red