Ave, Caesar! - recenze nové komedie s Georgem Clooneym

Hollywood, padesátá léta. Filmový produkční (Josh Brolin) řeší aktuální problémy studia, z nichž ten nejpalčivější spočívá v tom, že největší megahvězda (George Clooney) byla unesena a únosci chtějí výkupné. Jak teď studio dokončí ten epický příběh římského centuriona a Ježíše Krista?

Bratři Coenové koketovali s filmovým humorem poloviny minulého století už několikrát, a zkoušejí to znovu. A tentokrát si berou na pomoc opravdu těžké váhy: Obrovský zástup slavných hollywoodských hvězd, které se objeví ve větších či menších roličkách. Kromě Brolina a Clooneyho například Ralph Fiennes, Scarlett Johanssonová, Tilda Swintonová, Channing Tatum, Jonah Hill, Christopher Lambert a jako obvykle Frances McDormandová...

Co je to ale platné, když je jejich film strašlivě rozbředlý. Ale opravdu strašlivě. V Ave, Caesar! rozhodně jsou kvalitní vtipy a rozhodně se nejednou zasmějete. Ale je téměř železným pravidlem, že vtípku, který by byl v lepší komedii celý odbyt za 10-20 sekund, je v Ave, Caesar! věnováno tři až pět minut! A až po nich se můžeme mírně uchechtnout.

Například:

• Parta námořníků tradičně muzikálově tancuje a zpívá o tom, že nemají ženské. Ke konci jejich číslo začne vypadat mírně homoeroticky, což je mírně vtipné. Ale celé to dlouhé číslo není nijak zajímavě natočené, zazpívané nebo choreografované.
  • Mladý hezoun, který dosud hrál jen kovboje, má náhle ztvárnit komplexní dialogovou roli. A nejde mu to. Viz trailer níže. Ve filmu je ta scéna ještě o dost delší.
  • Produkčního otravuje vlezlá reportérka a on se vykrucuje (Tilda Swintonová). O chvíli později ho otravuje jiná reportérka, dvojče té první (taky Swintonová). A pak ještě dvakrát. Je to celkem asi 5 minut afektovaných dialogů, ve kterých jsou 2-3 slušné vtípky.

A co je snad ještě horší, většina rolí je jenom o tom, že se postava zjeví, udělá pár těch vtípků a pak do konce filmu zmizí. Jediný Brolin a částečně Clooney mají trochu propracovanější postavu, která je něco víc, než figurka, definovatelná jednou holou větou.

Trochu to připomíná různé ty debilní současné parodie-neparodie, ve kterých se máte smát jen proto, že poznáváte citované filmy. Při Ave, Caesar! se máte zřejmě smát tomu, že celý film je natočen podobným stylem, jako filmy z 50. let minulého století. "Jé, hele, Scarlett s ploutví v bazénu, to je podobné jako to dělala kdysi Esther Williamsová, a proto se tomu zasmějeme!" Aniž by v té scéně bylo něco nějak zásadně vtipného.

Ale zásadní rozdíl je v tom, že kdyby před 60 lety opravdu takovýhle film vznikl, producenti by z něj před premiérou zcela jistě vystříhali nejméně 30 minut, aby dostal nějaké aspoň trochu slušné tempo.

Hodnocení: 50%

Tagy: komedie