Argo - recenze

1. 12. 2012 - 17:00 | Recenze | Karel Drda

Argo - recenze Ben Affleck ve filmu Argo | zdroj: Foto: Warner Bros

Argo je geniálním návratem do vypravěčského stylu klasických špionážních thrillerů, do doby napínavých filmů o Studené válce. Především je však naprosto strhujícím vyprávěním o jedné trochu zvláštní a těžko uvěřitelné akci amerických tajných služeb. A taky je to film Bena Afflecka.

Zejména posledně vyjmenovaná informace o snímku Argo může na některé velké filmové intelektuály působit jako červený hadr na býka. Jenže nesmíme zapomínat, že Affleck svůj talent režiséra už několikrát projevil v plné zbroji. Jeho snímek Město patří stále k dobrým důvodům, proč si u domácího kina otevřít láhev červeného. Takže odmítat film jen proto, že jej režírovala hvězda mnoha divných hollywoodských trháků, prostě není argument. Ben Affleck si pro svůj nejnovější snímek vybral skutečně silné téma, o němž až do dnešních dnů vědělo jen několik zasvěcených. Natočil totiž příběh podle skutečné události z konce sedmdesátých let a popisuje tajnou operaci pod vedením CIA, která se snaží z islamistického Íránu dostat šestici Američanů.

Argo Ben Affleck ve Filmu Argo | zdroj: tisková zpráva

Do Íránu za filmem

Na konci roku 1979 totiž v této zemi proběhl převrat a islámští radikálové obsadí americké velvyslanectví, kde drží v zajetí 52 rukojmích. Šestice Američanů však v nastalém chaosu dokázala utéci a schovala se v rezidenci kanadského velvyslance. Dostat se nicméně ze země je pro nemožný úkol, současně navíc hrozí odhalení. Akce se tedy ujímá zvláštní agent se specializací na infiltraci Mendez (Affleck), který vymyslí naprosto zběsilý plán k jejich útěku. Írán totiž v této době byl sice silně protiamericky zaměřený, nicméně nebyl úplně uzavřenou zemí. Do této země tak vyrazí fiktivní filmový štáb natáčet neexistující film s nikdy nehrajícími herci. A všechno musí vypadat naprosto věrohodně, pravdivě a ani v nejmenším nesmí nikoho „z druhé strany“ napadnout, že jde o podvod. Affleck se rozhodl natočit film upřímný, pravdivý, napínavý, ale nebál se použít nadhled i dokumentární záběry. Vzniklo tak velmi originální dílo, které v mnohém předčí i své vzory z dob mnohem dřívější. Snímek jde pod povrch, nefabuluje a nehraje si s historickými daty a skutečností jako jiní hollywoodští tvůrci. Film tak nabízí realisticky natočený pohled na celou akci. Samotný nápad je vystřídán téměř opovržlivými reakcemi, aby byl později vystřídán dokonale natočeným plánováním. Komplexnost detailů tehdejších agentů CIA je fascinující, mnohem zábavnější jsou však dobře napsané dialogy, v nichž si rozvědčíci zkoušejí své nové role.

Argo Željko Ivanek, Titus Welliver, Rory Cochrane ve filmu Argo | zdroj: Foto: Warner Bros

Výborný Affleck

Přesun a samotná akce je pak napínavou a dobře sestříhanou podívanou. Hovořit v případě snímku Argo jen o řemeslné dokonalosti a zručnosti, což mnohdy bývá obezlička, jak pochválit jen lehce nadprůměrný film, by byl velkým hřích. Ben Affleck si roli režiséra užívá a dal do ní opravdu hodně svého talentu. Možná díky stigmatu ze svých popcornových rolí se rozhodl hrát pravdivou a upřímnou filmařinu. Jeho Argu věříme. Nepokoušel se totiž do příběhu dávat něco, co tam nepatří. Herci jsou velmi podobní svým skutečným postavám, reálie působí věrohodně a film je natočen i v duchu filmařiny konce sedmdesátých let. Argo je bezesporu vrcholem letošní sezóny a zasluhuje pozornost. Argo je nezávislým filmem, který na sebe strhnul pozornost nejen jménem svého režiséra, ale částečně mu k zájmu pomohla i současná politická situace v Íránu, kterou politikové USA vehementně komentují a řeší. Přesto nejde o politickou agitaci, ale jen o politický thriller a těch opravdu nevzniká poslední roky mnoho.